دیدار بدون قید و شرط هیئت پارلمانی اروپا

نویسنده

» گزارش یو‌پی‌آی از وضعیت حقوق بشر در تهران

هیئت پارلمانی اروپا قرار است برای برقراری روابط با ایران این هفته به تهران سفر کنند. اگر این رویداد طبق قرارها پیش برود، این اولین سفر پارلمان اروپا پس از شش سال به ایران خواهد بود.

هیئت رئیسه این پارلمان ماه گذشته اجازه سفر یک گروه ده نفره به ایران از ۱۲ تا ۱۷ دسامبر را صادر کرد.

این گروه متشکل خواهد بود از تارجا کرانبرگ از فنلاند، کورنلیان ارنست از آلمان، ماریتجه شاکه از هلند و چندین عضو دیگر.

در سفر قبلی در سال ۲۰۰۷، در حالیکه اعضای این پارلمان در تهران بودند چند اعدام در ملاء عام انجام شد. تمام برنامه‌های بعدی پارلمان فعلی به خاطر عدم اجازه ایران به دیدار زندانیان سیاسی یا فعالان مخالف لغو شد.

این تلاش می‌تواند آخرین تلاش برای این پارلمان باشد، چراکه در بهار ۲۰۱۴ انتخابات پارلمان اروپا برگزار خواهد شد.

سفارت ایران در بروکسل که در سال ۲۰۰۵ اصلی‌ترین مبتکر این هیئت دوستی بود، به کرات اصرار کرده است که سفر به ایران باید بدون قید و شرط باشد. برای همین به منظور جلوگیری از لغو دوباره سفر، این گروه تمام مسایل حقوق بشری را کنار گذاشته و تصمیم گرفته به تهران سفر کند.

با تمرکز رسانه‌ها بر توافق هسته‌ای با ایران، وضعیت حقوق بشر و افزایش ناگهانی اعدام‌های در ملاء عام توسط دولت حسن روحانی نادیده گرفته شده است. بنابر آمار جمع‌شده از رسانه‌های ایران، در نیمه اول سال ۲۰۱۳ که احمدی‌نژاد بر سر کار بود ۱۹۰ نفر در ایران اعدام شدند. تعداد اعدام‌ها از زمانی‌که حسن روحانی به قدرت رسیده به بیش از ۳۷۰ مورد رسیده است.

هفت سال است به هیچ بازرس حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود به ایران داده نشده، از جمله آخرین نفر که دو سال پیش انتخاب شد و به رغم اینکه مسلمان و از کشوری کوچک است، مقامات ایرانی با او همکاری نکرده‌اند.

آخرین گزارش احمد شهید به سومین کمیسیون مجمع عمومی سازمان ملل در ماه اکتبر تاکید دارد که وضعیت حقوق بشر در ایران هنوز موجب نگرانی است و هیچ نشانی از بهبود وجود ندارد.

عفو بین‌الملل گفته که در 100 روز اول دولت روحانی، حقوق بشر اولویت چندانی نداشته است و زندان‌های ایران پر است از زندانیان سیاسی و عقیدتی که بسیاری از آن‌ها از کمبود امکانات پزشکی رنج می‌برند.

با این‌که نسرین ستوده به عنوان نشانه ای از اعتدال، پیش از سفر روحانی به نیویورک از زندان بیرون آمد اما هنوز رسما آزاد نشده است. شفاها به او گفته شد که می‌تواند برود اما حکم رسمی آزادی به او داده نشده و مقامات می‌توانند هر لحظه او را دوباره زندانی کنند.

هفته گذشته شیرین عبادی در مقاله‌ای در واشنگتن پست خاطرنشان کرد که ایران بالاترین نرخ اعدام نسبت به جمعیت را دارد. او هشدار داد که “آیا جامعه جهانی برای رسیدن به توافق هسته‌ای، حقوق بشر را در ماه‌های آینده نادیده خواهد گرفت؟”

از دیگر اعضای پارلمان اروپا که برای سفر به ایران ابراز علاقه کرده‌اند، ایزابل دورانت از بلژیک، ژوزف وایدن‌هولزر از اتریش، پاول زالفسکی از لهستان، دیمیتریوس دروتزاس و نیکی زاولا از یونان و پاول پوک از جمهوری چک هستند.

برخی از اعضای ارشد پارلمان هم با سفر به ایران در این مرحله مخالف هستند. از جمله سه ایتالیایی، یک آلمانی و بریتانیایی.

منتقدان اغلب می‌گویند، هرچه هم حسن نیت وجود داشته باشد، فرستادن یک هیئت به ایران بدون پیش‌شرط حقوق بشر به عنوان چراغ سبزی برای خاطیان در ایران خواهد بود و به آن‌ها خوراک تبلیغاتی می‌دهد.

منبع: یو‌پی‌آی -۹ دسامبر