اعتراف سردار به دخالت سپاه در انتخابات

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ویدئویی درتایید تقلب

انتشار فیلمی از سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، توسط محمدی نوری‌زاد بار دیگر بحث‌ها پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و سلامت آن را به شبکه های اجتماعی و رسانه ها بازگردانده است.

محمد نوری‌زاد، نویسنده و کارگردان، فیلم کوتاهی از بخشی از سخنرانی محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، رامنتشر کرده است. گرچه تاریخ این سخن‌رانی مشخص نیست، اما از صحبت‌های فرمانده سپاه می‌توان حدس زد که مربوط به چند ماه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و آغاز اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده این انتخابات است.

هنوز هیچ یک از مقام‌های رسمی جمهوری‌اسلامی نسبت به این فیلم، که در فضای مجازی با وسعت زیادی پخش شده، واکنشی نشان نداده‌اند. محمد نوری‌زاد پیش از این گفته بود که فایل کامل این ویدئو در اختیار او قرار گرفته و وی از میان نوار کامل سخنرانی‌ها که “در جمع فرماندهان ارشد سپاه و نماینده ولی فقیه در سپاه ایراد می‌شود” خلاصه‌ای را در صفحه فیس‌بوک خود به اشتراک گذاشته است.

فرمانده سپاه در این فیلم با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ از حساسیت این انتخابات و خط قرمز نیروهای حامی جمهوری‌اسلامی در آن سخن می‌گوید. به گفته‌ وی: “نگرانی و دغدغه و خط قرمزی که برای نیروهای انقلاب وجود داشت این بود که مجددا نیروهای مخالف انقلاب و ارزش‌های انقلاب که در دوران دوم خرداد فرصتی پیدا کرده و در حاکمیت نفوذ پیدا کرده بودند روی کار بیایند”.

به گفته‌ جعفری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ “شیب نگران کننده‌ای” به وجود آمده بود که می‌توانست باعث شود انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و در مرحله دوم هم مشخص نبود که چه اتفاقی بیفتد.

پیش از این برخی اصول‌گرایان دیگر نیز گفته بودند که نتایج تمام نظرسنجی‌ها حکایت از آن داشت که انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد. از آن جمله می‌توان به سخنان علی‌رضا زاکانی، نماینده مجلس، اشاره کرد که گفته بود نظرسنجی‌های برگزار شده از سوی وزارت اطلاعات و وزارت کشور و همچنین جمع‌بندی شورای عالی امنیت ملی حکایت از آن داشت که انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

آن‌گونه که فرمانده سپاه پاسداران در این فیلم می‌گوید: “از اینجا مقداری تحلیل‌ها سخت شد و شرایط را پیچیده کرد که هنوز هم خیلی از مسئولین، خیلی از خواص، و حتی برخی از علما نسبت به اتفاقی که افتاده ابهام و اعتراض دارند”.

چند سال پیش نیز یک سایت حامی محمود احمدی‌نژاد نوشته بود که رهبر جمهوری‌اسلامی نیز بر این اعتقاد بوده که انتخابات ریاست‌جمهوری به مرحله دوم کشیده خواهد شد. سایت نکات پرس آن زمان به نقل از محمود احمدی‌نژاد نوشته بود که “محضر رهبری عزیز رسیدم و به ایشان گفتم آقا ان‌شاالله رای ما بیشتر است، انقلاب برنده است و ما پیروز انتخابات هستیم. آقا فرمودند: چطور این حرف را می‌زنید؟ گفتم چون در متن مردم هستم. گفتند: این حرف قابل قبول نیست، من هم در متن مردم هستم”.

فرمانده سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات و سخنان وی درباره این‌که معترضان باید تظاهرات و حضور در خیابان را متوقف کنند، گفت: “بعد از آن دیگر تصمیم بر این بود که ما نباید بگذاریم حتی آن تظاهرات به قول خودشان آرام هم انجام بگیرد”.

جعفری گفت که سپاه پاسداران “دو اقدام بسیار اساسی و استراتژیک” علیه معترضان انجام داد: “یکی دستگیری‌های گسترده‌ای که توسط دستگاه‌های امنیتی و بخشی از آن هم سپاه در لایه طراحان و ایده‌پردازان این ماجرا انجام گرفت” و دیگری “مقابله‌های گسترده‌ای” که با حضور وسیع نیروهای بسیج، سپاه به کمک نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات انجام شده. وی همچنین گفت که مسایلی نظیر اختلال در شبکه موبایل، قطع اس.ام.اس و مشکلات در شبکه اینترنتی توسط مسوولان امنیتی جمهوری‌اسلامی انجام شده است.

چند سال پیش نیز سخنانی از یکی دیگر از فرماندهان سپاه با نام سردار مشفق در فضای مجازی منتشر شده بود. وی نیز در این سخنرانی، حرف‌هایی بر زبان رانده بود که از سوی منتقدان حکومت، تعبیر به دخالت سپاه و نهادهای نظامی و امنیتی در انتخابات شده بود.

انتشار سخنرانی سردار جعفری واکنش زیادی در فضای مجازی داشته است. بسیاری بر این عقیده‌اند که سخنان فرمانده سپاه پاسداران مهر تاییدی است بر ادعاهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی ـ– دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ –ـ که معتقد بودند در این انتخابات با دخالت نهادهای مختلف جمهوری‌اسلامی، “تقلب” رخ داده است.

وب‌سایت کلمه ـ– نزدیک به میرحسین موسوی ـ– با بازنشر متن و فیلم سخنرانی جعفری، از آن با عنوان “اعترافی دوباره به کودتای تمام عیار نظامیان در انتخابات ۸۸” یاد کرد و نوشت: “این اولین اعتراف صریح عالی ترین فرمانده سپاه به نقش این نیروی نظامی در کودتای انتخاباتی است که پیش از این هم از سوی سردار مشفق به صراحت، و از سوی برخی چهره های دیگر نظامی و روحانی به تلویح بیان شده بود”.

علاوه بر اصلاح‌طلبان و نیروهای حامی جنبش سبز، در سال‌های گذشته برخی اصول‌گرایان و همچنین نزدیکان احمدی‌نژاد نسبت به دخالت سپاه در انتخابات هشدار داده و یا به آن اعتراض کرده بودند.

از آن جمله می‌توان به انتخابات مجلس نهم اشاره کرد که بلافاصله پس از پایان آن، علی مطهری در نطق خود در مجلس، گفته بود که این نهاد نظامی در انتخابات دخالت کرده است: “از نقاط ضعف انتخابات مجلس نهم با همه شکوهی که داشت، دخالت سپاه پاسداران در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به صورت حمایت جدی از کاندیداهای موردنظر خود بود. بسیاری از کاندیداها، چه آنها که رای آوردند و چه آنها که رأی نیاوردند، این واقعیت را تایید می‌کنند”. این سخنان البته با تکذیب مقام‌های سپاه مواجه شده بود.

برخی مقام‌های سپاه پاسداران پیش از این گفته بودند که دخالت در انتخابات از وظایف ذاتی سپاه است. به گفته علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در این نهاد،‌ سپاه “چارچوب‌ها و معیارها” را در انتخابات تبیین می‌کند و “وظیفه ذاتی این نیروی نظامی، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است”؛ سخنانی که اعتراض محمود احمدی‌نژاد را نیز برانگیخت و وی در چندین سخنرانی به انتقاد از سعیدی بابت بیان چنین حرف‌هایی پرداخت.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، پیش از رسیدن به این پست با دستور رهبر جمهوری‌اسلامی و از سال ۸۴ مسئول مرکز تحقیقات راهبردی سپاه شد و سپس به فرماندهی این نهاد رسید.