فشار به کمیته بانکداری سنا برای تعویق تحریم‌ها

نویسنده

» گزارش رویترز از تلاش‌های اوباما

تلاش‌های دولت اوباما برای توقف تحریم‌های بیشتر علیه ایران توانست روز سه‌شنبه از یک حمایت کلیدی برخوردار شود. رئیس کمیته بانکداری سنا گفت از تحریم‌های بیشتر حمایت نمی‌کند.

دولت باراک اوباما می‌گوید تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران می‌تواند تلاش‌ برای رسیدن به توافق نهایی را با مشکل مواجه کند.

تیم جانسون، سناتور دموکرات در بیانیه‌ای گفت: “رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه دلایل محکمی برای ممانعت از تحریم‌های بیشتر کنگره علیه ایران ارائه داده‌اند. بنابراین من از درخواست آن‌ها حمایت می‌کنم و فعلا جلوی اقدام کمیته را می‌گیرم.”

کمیته بانکداری بر قانون تحریم‌ها در سنا نظارت دارد و ماه‌هاست که در مورد تصمیم برای تصویب تحریم‌های بیشتر مشغول تبادل نظر است.

روز دوشنبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت، اگر آمریکا تحریم‌های بیشتری تصویب کند، که آمریکا قول داده بود این اتفاق نخواهد افتاد، توافق خواهد مرد.

جان کری روز سه‌شنبه در جلسه علنی کمیته روابط خارجی کنگره در مورد این موضوع صحبت کرد. او و جک لیو وزیر خزانه‌داری روز چهارشنبه با تمام ۱۰۰ عضو مجلس سنا یک جلسه محرمانه برگزار کردند.

وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در ژنو و دیوید کوهن، رئیس تحریم‌های خزانه‌داری، قرار بود روز پنجشنبه با کمیته بانکداری سنا جلسه داشته باشند.

در جلسه روز سه‌شنبه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها سئوالاتی را در مورد توافق بین ایران و شش قدرت جهان، که طبق آن تهران برنامه هسته‌ای خود را محدود و در عوض مقداری از تحریم‌ها کاهش خواهد یافت، مطرح کردند. دولت اوباما امید دارد این توافق اولیه که قرار است شش ماه دوام یابد و برای شش ماه دیگر هم در صورت توافق دو طرف قابل تمدید خواهد بود، زمان لازم برای توافق نهایی با ایران را در مدت یکسال فراهم آورد.

کری گفت: “ما از شما می‌خواهیم به مذاکره‌کننده‌ها و متخصصان ما زمان و فضا بدهید تا کارشان را انجام بدهند و این شامل درخواست از شما برای توقف تحریم‌های بیشتر در هنگام مذاکرات هم می‌شود. نمی‌گویم هرگز این کار را نکنید… اگر موفق نشدیم، برمی‌گردیم و از شما می‌خواهیم بیشتر تحریم کنید. فقط می‌گویم الان نه. این لحظه دیپلماتیک بسیار حساسی است”.

اوباما گفته است که می‌تواند توافق نهایی را تصور کند که تضمین می‌کند ایران نخواهد توانست سلاح هسته‌ای بسازد. تهران می‌گوید برنامه هسته‌ایش تماما صلح‌آمیز است.

کنگره به رهبری جمهوری‌خواهان بسته جدیدی از تحریم‌ها با رای ۴۰۰ به ۲۰ را در ماه ژوئیه تصویب کرد. این لایحه خواستار قطع تقریبا کامل صادرات نفت ایران در مدت زمان یکسال است تا جریان پول به برنامه هسته‌ای این کشور قطع شود.

با این‌حال، به دلیل درخواست‌های دولت، سنای تحت رهبری دموکرات‌ها، آهسته‌تر پیش رفته است و هنوز مشخص نیست که کنگره توافق ۲۴ نوامبر را به خطر خواهد انداخت یا خیر.

هر دو حزب نسبت به توافق مشکوک هستند و الیوت اِنگِل، دموکرات ارشد کنگره به کری گفت که گمان می‌کرده با تحریم‌های بیشتر دولت ابزار بیشتری در مذاکرات در دست خواهد داشت.

انگل گفت: “من فکر می‌کنم این می‌تواند با یک سناریوی پلیس خوب، پلیس بد، دست شما را قوی کند.”

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سنا می‌گویند در حال تهیه لایحه جدیدی خارج از کمیته بانکداری هستند تا در صورتیکه در مدت شش ماه ایران نتوانست به توافق اولیه عمل کند، تحریم‌های جدید را تصویب کنند.

مشخص نیست بدون حمایت کمیته بانکداری لایحه چطور پیش خواهد رفت، بخصوص با توجه به اینکه رهبران دموکرات سنا هم از قدرتمندترین متحدان اوباما در واشنگتن هستند.

کری گفت: “ما بر سر دو راه قرار داریم، در یکی از آن نقاط عطف تاریخی. یک مسیر به سوی راه‌حل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌رود و دیگری به سمت ادامه دشمنی و درگیری احتمالی.”

منبع: رویترز - 11 دسامبر 2013