فهرست زنجیره ای فساد و رشوه

نویسنده
نازنین کامدار

» در دعوای مجلس و مرتضوی مطبوعات مقصرند!

در حالیکه در پی انتشار گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی، سعید مرتضوی نیز دست به افشاگری هایی در خصوص اعضای این هیات و همچنین۱۵۰ نماینده گیرنده کارت هدیه زده، روز گذشته در مجلس برخی از چهره های جبهه پایداری که گفته می شود از دریافت کنندگان پول از سعید مرتضوی بوده اند، تمام تقصیرها را به گردن روزنامه ها انداختند؛ ادعایی که با تایید محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس نیز همراه شد.

در همین راستا، بیژن نوباوه از اعضای جبهه پایداری هم در اقدامی تلافی جویانه، روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و ادعاهایی درباره پول گرفتن روزنامه ها از وزارت ارشاد مطرح کرد.

حمله به رسانه ها در حالیست که آنها ادعاهای طرفین بر علیه یکدیگر را بازتاب داده اند و ماجرای پول گرفتن نمایندگان را نه رسانه ها که خود مجلس برای نخستین بار اعلام کرد.

 در جلسه روز گذشته مجلس، حمید رسایی نماینده عضو پایداری در تذکری آیین نامه ای خطاب به محمد رضا باهنر گفت: “گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی که در روزهای قبل در مجلس قرائت شد حاشیه‌هایی را به همراه داشت متاسفانه چند روز است که تیتر برخی از روزنامه ها یکی از موضوعات این تحقیق و تفحص است. دستگاه قضایی باید با هر کسی که تخلف انجام داده، برخورد کند حتی اگر نماینده مجلس باشد، اما از این حاشیه ها به شکل سیاسی بهره برداری می شود و شایسته بود که اسامی در این تحقیق و تفحص برده نشود تا نتیجه از سوی قوه قضائیه اعلام شود.

در این گزارش ذکر شده است که ۳۷ نماینده بن کارت هدیه دریافت کرده اند و بعد اعلام شد این تعداد ۱۵۰ نماینده بوده و سپس اعلام کردند که این رویه در تمام دوره های مجلس بوده است. همه می دانند که سازمان ها و نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی و تامین اجتماعی گاهی مبالغ ناچیزی را به عنوان واسطه در اختیار نمایندگان می گذارند.صحبت من این است که هیات رئیسه باید اسامی را اعلام کند چه اشکالی دارد و مگر نمایندگان خطایی کرده اند”.

وی افزود: “مطبوعات فضایی درست کردند که انگار نمایندگان خورده اند و برده اند این خیانت به نظام و در حق مجلس است باز هم تاکید می کنم اگر تخلفی از سوی نماینده ای انجام شده حتما باید با آن برخورد شود”.

 محمد رضا باهنر، رئیس جلسه نیز مطبوعات را مقصر دانسته و گفته است:” برخی رفتارهای رسانه ای در خصوص این اتفاق اخیر درست نبوده است، این جوسازی ها ظلم به نظام و خدمتگزاران به نظام است و این اقدام در همه ادوار مجلس اتفاق افتاده است.. اگر خدای نکرده کسی در این پرونده سوءاستفاده شخصی انجام داده، هیات رئیسه حتما آن پرونده را به قوه قضائیه ارسال خواهد کرد و قوه قضائیه نیز به دقت بررسی خواهد نمود”.

بیژن نوباوه عضو جبهه پایداری هم پس از پایان جلسه مجلس در جمع خبرنگاران مدعی افشای برخی “حقایق” در خصوص مطبوعات شد.

او گفت: “وزارت ارشاد در توزیع یارانه مطبوعاتی به درستی عمل نکرده است. در توزیع یارانه مطبوعاتی بحث وزن و تعداد صفحات یکی از موضوعات مورد توجه است؛ در چنین شرایطی نگاه اقتصادی به کار فرهنگی نشان‌دهنده عقب ماندگی مدیران فرهنگی است. در حال حاضر ۶۰۰ میلیون یارانه برای روزنامه خبر جنوب آن هم برای شش ماه در نظر گرفته‌اند. برای توزیع یارانه به کارآفرینی و محتوای مطالب توجهی نشده است، در واقع روزنامه‌ای که همراه دولت باشد مورد توجه قرار می‌گیرد. مجلس شورای اسلامی قطعا به توزیع یارانه مطبوعاتی رسیدگی می‌کند….ما در این مورد به آقایان جنتی و انتظامی تذکر داده‌ایم.خبرآنلاین، خبر ورزشی و روزنامه خبر که قرار است مدتی بعد منتشر شود دارای هیات مدیره‌ای نزدیک به برخی آقایان هستند که باید مسئولان در این زمینه پاسخگو باشند”.

این اقدام اعضای جبهه پایداری موجب شد تا برخی از مطبوعات هم دست به افشای فساد عوامل مطبوعاتی نزدیک به این جریان بزنند.

از جمله آنکه، یک منبع آگاه در روزنامه ایران به خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که مهرداد بذرپاش، مدیرمسئول روزنامه تندروی “وطن امروز” ۸۷۰ میلیون تومان از موسسه ایران برداشت کرده است.

این منبع آگاه گفته است: “وطن امروز از اواسط سال ۸۷ تا اوایل سال ۹۰ در موسسه ایران چاپ شد و تمامی امورات چاپ مربوط به این روزنامه اعم از کاغذ، لیتوگرافی و چاپ در این موسسه صورت می گرفت.اواخر دولت دهم، اختلافاتی بین مهرداد بذرپاش و اسنفدیار رحیم مشایی بوجود آمد و چاپ وطن امروز در موسسه ایران متوقف شد. پس از آن نه تنها چاپ روزنامه وطن امروز در موسسه ایران متوقف شد بلکه به خاطر بدهی های تسویه نشده روزنامه ایران شکایت کرد. این شکایت مربوط به دوره دولت دهم است و شکایت جدیدی نیز نشده است، البته پیگیر آن شکایت هستیم چون اموال موسسه است، باید بازگردد و به طور قطع از راه های قانونی این مساله را پیگیری می کنیم”.
 به نوشته فرارو، مهدی رحمانیان مدیر مسئول رورنامه شرق هم در خصوص رسوایی مالی جدید مهردادبذرپاش گفته است: “بذرپاش باید بدهی خود را بدهد مگر اینکه این تصور را داشته باشد که حق خود را گرفته است. یک روزنامه نباید با ابزار دیگران بخصوص امکانات دولتی کار خود را پیش ببرد. اگر این خبر صحت داشته باشد یعنی اینکه حرف و عمل مهرداد بذرپاش با هم منافات دارد. امیدوارم خبر بدهی روزنامه وطن امروز درست نباشد اما اگر این گونه باشد، باید هرچه سریع تر بدهی خود را پرداخت کند زیرا روزنامه ایران متعلق به دولت بوده و در نتیجه سرمایه همه مردم ایران است. تا این حد استفاده از امکانات یک روزنامه دولتی توسط یک روزنامه خصوصی برایم عجیب است. در حال حاضر باید افرادی که مجوز امکانات دولتی به یک فرد را داده اند دلیل این کار را بیان کنند و فردی که حق دولت را پرداخت نمی کند نیز پاسخگو باشد.بدون شک اگر افراد دیگری از یک هزارم این امکانات هم استفاده می کردند دچار مشکلات فراوانی می شدند اما نمی دانم چرا این مسئله درباره بذرپاش اجرا نمی شود. انتقاد حق افراد است بخصوص یک نماینده مجلس که وظیفه نظارت بر عملکرد دولت را دارد اما بذرپاش که چنین رفتاری دارد چرا این گونه حرف می زند و حرف و عملش با هم منافات دارد؟ او که خود رطب خورده است نباید منع رطب کند”.