کمک از مقدسات و حمله به موسوی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» همداستانی وکلا، متهمان و دادستان در دادگاه

در چهارمین جلسه محاکمه بازداشت شدگان روز عاشورا، یک دانشجوی 20 ساله به محاربه و دو تن دیگر از بازداشت شدگان به جاسوسی برای بیگانگان متهم شدند. همچنین یک هفته پس از آنکه معاون وزارت اطلاعات از دستگیری دو دیپلمات آلمانی در راستای ساماندهی اعتراضات در روز عاشورا در تهران خبر داد، دو زن جوان به اتهام ارتباط با سفارت آلمان و رابطه غیر اخلاقی به دادگاه آورده شدند تا علیه این دیپلمات ها اعتراف کنند و اعتراضات مردمی به کودتای انتخاباتی را به سرویس اطلاعاتی آلمان مرتبط سازند.

در گزارشاتی که خبرگزاری های دولتی از جلسه دادگاه منتشر کرده اند، اسم هیچ یک از متهمان منتشر نشده  و اتهام مشترک 5 نفری که محاکمه شده اند، به کارگیری تجهیزات ماهواره بوده است.  متهمانی که به اتفاق وکلای مدافع شان، علیه سران جنبش سبز سخن گفته و از خدا و رهبر و جمهوری اسلامی و قاضی دادگاه طلب بخشش و درخواست فرصت کرده اند تا “زیر سایه آیت الله خامنه ای سرافراز زندگی کنند” و به “همه آنهایی که به فکر ۲۲ بهمن می‌باشند” توصیه کرده اند “به جای نگاه کردن به بی بی سی و سی ان ان” به سرگذشت افرادی مانند آنها توجه کنند.

 

محاربه و حضور در نماز جمعه هاشمی

محاربه، افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی جهت انجام جرائم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و توهین به مقامات ارشد نظام اتهاماتی است که از سوی نماینده دادستان به دانشجوی 20 ساله، نسبت داده شد.

در کیفرخواستی که توسط نماینده دادستان قرائت شد،”اعتراف به سردادن شعار مرگ بر دیکتاتور، حضور در تعدادی از اغتشاشات و حضور فعال در جمع نمازگزاران نمازجمعه‌ تهران به امامت هاشمی رفسنجانی” نیز به عنوان اتهامات این دانشجو که از فعالان سیاسی در دانشگاه دامغان معرفی شده، عنوان شده است.

این دانشجو در دفاع از خود با بیان اینکه “دامن زدن خواص به تقلب برای ما این موضوع را مطرح کرد که تقلب صورت گرفته است”، به موضوع به رسمیت نشناختن دولت از سوی خواص و برخی مقامات نظام و عدم حضور خانواده  انقلابیون و شهدا در مراسم تنفیذ و تحلیف احمدی نژاد اشاره کرده و به دفاع از کیفرخواست صادره و اتهامات ذکر شده در این کیفرخواست پرداخته است.

وی در عین حال با بیان اینکه “محارب با نظام جمهوری اسلامی مخالف است” گفته: “یک نفر در این دادگاه دلیل قانع کننده بیاورد که من با نظام جمهوری اسلامی مخالفت دارم و آنقدر عقلم می‌رسد که نظام اسلامی هیچ چیز برای من نداشته باشد، امنیت دارد!”

این دانشجو درباره اتهام افساد فی الارض نیز گفته:” من فکر نمی‌کنم اگر تقلب یا کودتای سیاسی رخ داده باشد حضور در خیابان افساد فی الارض باشد. من برای خدمت به مملکت در خیابان حضور پیدا کردم.”

وکیل این دانشجو نیز در خصوص اتهام سنگ پرانی از سوی موکلش در روز عاشورا، به تفاوت سلاح سرد و سلاح گرم اشاره کرده و گفته: “اکثر علما، سنگ را جزو اسلحه سرد به حساب نمی‌آورند و امام خمینی نیز چوب و سنگ را به عنوان اسلحه محسوب نفرموده‌اند. به همین دلیل اتهام محاربه و افساد فی‌الارض متوجه موکلم نیست و تقاضای برائت او را دارم.”

وی با بیان اینکه “موکلش راه را اشتباه رفته”، به سن کم و عذرخواهی موکلش از رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد و خواستار رافت اسلامی در مورد موکلش شد.

او در خصوص اتهام داشتن تجهیزات ماهواره نیز گفت: “چنین تجهیزاتی از منزل ایشان کشف نشده و اگر هم بوده ایشان یکی از اعضای خانواده است.”

متهم پرونده اول نیز با عذرخواهی از رهبر جمهوری اسلامی و طلب عفو از دادگاه افزود: “یک جمله امام را فراموش کرده بودم که بازجویم به یادم آورد که امام فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکتتان آسیبی نرسد.”

فراهانی، نماینده دادستان سپس در پاسخ به اظهارات وکیل متهم اول، گفت که “افرادی که امروز به خیابان می‌آیند معارض هستند.”

 

شکایت متهمان از دیپلمات های آلمانی

در ادامه جلسه دادگاه، نماینده جعفری دولت آبادی، کیفرخواست دو متهم زن پرونده را قرائت کرد که طی آن این دو زن 24 و 30 ساله به ارتباط با دیپلمات های سفارت آلمان در ایران، ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، جاسوسی و فعالیت تبلیغی علیه نظام متهم شده اند.

این دو متهم در دفاع از خود در جلسه دیروز دادگاه اعتراف کردند که دیپلمات های آلمانی، مچ بندهای سبزی را به آنها داده اند که روی آن به انگلیسی نوشته شده بود “من ندا هستم”.

نماینده داستان با بیان اینکه پرونده “جاسوسی،ارتباط مشکوک با کارکنان سفارت آلمان، وداشتن روابط غیراخلاقی گسترده با برخی افراد” برای متهم 30 ساله مفتوح است، به دلیل به کارگیری تجهیزات ماهواره،برای این متهم تقاضای کیفر کرد.

این زن سی ساله نیز در دفاع از خود گفت “در حالی در تجمعات شرکت میکرده که تا دو ماه قبل از انتخابات، از برگزاری آن اطلاعی نداشته و تا سه روز قبل از انتخابات نیز، کاندیدای سبز را نمی شناخته است.”

او گفت که “بعد از اینکه رهبری از مردم خواست در تجمعات شرکت نکنند او نیز در تجمعات شرکت نکرده است.”

این متهم با اشاره به سابقه آشنایی اش با دیپلمات آلمانی گفت: “از طریق ایمیل با هم ارتباط داشتیم اما صحبت سیاسی نداشتم”.

وی در عین حال توضیح داد: “دیپلمات‌های آلمانی کیسه‌هایی حاوی دستبند سبز را به چند نفر دادند تا توزیع کنند اما من این کار را نکردم.”

وی سپس با اشاره به شرکتش در مهمانی هایی در منازل این دیپلمات ها گفت:” خدا را شکر می‌کنم که دستگیری من منجر به خروجم از منجلاب شد و از شما و پیشگاه امام زمان و حضرت امام و مردم شریف به خاطر هتک حرمت ایرانیان معذرت می‌خواهم. به من فرصت بدهید تا زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و زیر سایه حضرت خامنه‌ای سرفراز زندگی کنم!”

وی به “همه آنهایی که به فکر ۲۲ بهمن می‌باشند” توصیه کرد “به جای نگاه کردن به بی بی سی و سی ان ان” به سرگذشت افرادی مانند وی توجه کنند.

وکیل او نیز با بیان اینکه موکلم با کارمندان سفارت آلمان به نام های “و” و “ی” با توزیع دستبند سبز و کادوی روز تولد ارتباط برقرار می‌کند، گفت که موکلش “بازیچه دو دیپلمات آلمانی شده” و از آنها شکایت دارد.

 

تحت تاثیر جنبش سبز

دومین متهم زن این پرونده، 24 ساله و متولد شهر منچستر معرفی شد که به “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام،‌ توهین به مقامات ارشد نظام، شرب خمر و استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره”، متهم شده است.

به گفته نماینده دادستان تهران، سایر اتهامات این متهم،شامل ارتباط مشکوک با کارکنان سفارت آلمان، جاسوسی و ارتباط غیراخلاقی با افراد اجنبی مفتوح است.

این زن 24 ساله در دفاع از خود گفت: “من تحت تاثیر جنبش سبز فکر می‌کردم که کارهایی که انجام می‌دهم درست است و می‌خواستم به مملکتم خدمت کنم اما الان آگاه شدم که کار اشتباه و به نفع مملکت نبوده است.”

وی با بیان اینکه اطلاعاتی را از شبکه های بی بی سی و صدای امریکا می گرفته، در خصوص شرکت در مهمانی های دیپلمات های آلمانی گفت: “خیلی پشیمان هستم و از خدا، مقام معظم رهبری و قاضی تقاضای بخشش دارم. از زمان دستگیری تا الان خیلی چیزها یاد گرفته ام.”

وکیل این متهم نیز در دفاع از موکل خود گفت: “موکلم یک بار اقرار کرده است که چند سال پیش در انگلستان به اصرار خاله‌اش یک مقدار مشروب مصرف کرده است، حد در صورتی به وی تعلق می‌گیرد که متهم دو بار اقرار کرده باشد و در مورد نگهداری تجهیزات دریافت از ماهواره مسوولیت مستقیم این تجهیزات برعهده تهیه کننده، خانواده وی است نه موکل. کیفرخواست صادره در این دو مورد با موازین قانونی انطباق ندارد که در دو مورد اخیر نیز که رسیدگی در صلاحیت دادگاه انقلاب نیست.”

این وکیل نیز تقاضای عفو و بخشش موکلش را کرد و سپس در بخشی دفاعیات خود پرسید: “اگر جنبش سبز غیرقانونی است چرا در مورد این جنبش اقدامات لازم صورت نگرفته است”؟

 

کاندیدای ستم کار!

در جلسه دیروز دادگاه همچنین فیلمی از وقایع روز عاشورا پخش شد که در این فیلم، “ر.د”، متهم پرونده دوم حضور داشت و دادستان تهران، اتهامات وی را اجتماع و تبانی برای ارتکاب به جرم علیه امنیت کشور، تحریک به آتش زدن اموال عمومی و تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در تجمعات در پی فراخوان رسانه‌های معاند برشمرد.

نماینده جعفری دولت آبادی گفت که “براساس گزارش معاونت اطلاعات ثارالله، مستندات پرونده و تصاویر موجود از وی در اغتشاشات مبنی بر پرتاب کردن چوب به سطل زباله و اقرار صریح و مقرون به واقع متهم و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده تقاضای کیفر قانونی برای متهم دارم.”

“ر.د” در دفاعیات خود گفت: “من شرمنده امام حسین و شیعیان هستم، کار اشتباهی را که کردم قبول دارم اما با توجه به این‌که قوه قضاییه مرجع و پناه ستم دیدگان است باید بگویم من هم ستم دیده‌ام. درست است که با اقدامی که انجام داده‌ام نادانی کرده‌ام و برای خود ضلالت خریده‌ام اما از طرف دیگر در شش ماه گذشته محیط رسانه‌ای کشور آلوده بود. کاندیدایی هم که مورد اطمینان ما بود به ما ستم کرد. پس من هم ستم دیده‌ام.”

وی با بیان اینکه “سیاستمدار مورد نظر ما نباید با ما این کار را می‌کرد”، گفت: “من جان ماموران نیروی انتظامی را نجات داده ام و صدایی که در تصویر است صدای من است که می‌گویم نزنید. من آن مامور امنیتی را از زیر دست مردم بیرون آوردم و اهل خشونت نیستم.”

وی خطاب به قاضی گفت: “در جلسه پیش گفتید بالاتر از قاضی هیچ کس جز خدا نیست و خداوند ارحم الراحمین است. پس شما هم با من مهربان باشید و من جز تقاضای بخشش چیز دیگری نمی‌توانم بگویم.”

وکیل این متهم نیز در دفاع از موکلش گفت: “محتویات پرونده نشان می‌دهد اتهاماتی مانند شرکت در تجمع عاشورا و آتش زدن سطل زباله از طریق انداختن چوب در آن توسط متهم به دلیل شرایط خاص آن روز بوده است و موکلم با قصد قبلی مرتکب این اقدام نشده است.”

وی در ادامه با اشاره به اینکه “موکل برای بار اولین مرتکب جرم شده و فعالیت به نفع گروه‌های ضد انقلاب نداشته و فاقد سابقه محکومیت کیفری است” از محضر دادگاه تقاضای بخشش برای موکل کرد.

 

تحت تاثیر عذاب وجدان

“الف.شین” متهم دیگری است که روز گذشته مورد محاکمه قرار گرفت. او از سوی نماینده دادستان به “اجتماع و تبانی به قصد جرایم علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی با شرکت مستمر در اکثر تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات پس از انتخابات بخصوص عاشورا و شعار دادن علیه نظام اسلامی، توهین به مقام معظم رهبری و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره” متهم شده است.

نماینده دادستان گفت: “بر اساس محتویات پرونده با توجه به شرکت فعال متهم به عنوان لیدر در اغتشاشات، دادن شعار، پخش تصاویر متهم از طریق سیمای جمهوری اسلامی و با توجه به ممنوعیت به کارگیری تجهیزات ماهواره تقاضای مجازات طبق قانون را برای متهم دارم.”

“الف.شین” در دفاع از خود گفت: “دفاعی ندارم جز اینکه اشتباه کردم، شرمنده ملت هستم و احساس می‌کنم عروسک خیمه شب بازی صدای آمریکا شدم و از مقام معظم رهبری می‌خواهم به خاطر توهین‌هایی که کردم مرا ببخشد.”

وی با بیان اینکه بعد از بازداشت رفتار خوبی با او شده، افزود: “من تحت تاثیر فیلم‌های صدای آمریکا قرار گرفتم و احساس می‌کردم که من در خانه نشسته‌ام و زن و بچه مردم در خیابان هستند و از این نظر عذاب وجدان داشتم.”

“الف.شین” که به گفته خودش بعد از دیدن تصویرش در تلویزیون به شهرستان فرار کرده بود، گفت: “بعد از دیدن تصویرم در تلویزیون، مو و ریش خود را زدم و به شهرهای مختلف متواری شدم که در نهایت زمانی که مجدد به تهران برگشته بودم مشاهده کردم نیروهای امنیتی به درب منزلمان آمدند. به دوستم زنگ زدم و قرار شد که شخصی در کرمانشاه به من کمک کند و موقعی که با همسرم در خانه یکی از دوستان قرار گذاشته بودیم نیروهای امنیتی مرا بازداشت کردند.”

وکیل این متهم نیز گفت که “با توجه به اظهار ندامت متهم، جوان بودن، متاهل بودن، عدم سابقه و وجود سابقه افسردگی در پرونده و احساساتی شدن متهم تقاضای رافت اسلامی را از محضر دادگاه خواستارم.”

این جلسه دادگاه نیز به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.