گسترش اعدامها و بازداشت ها

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در این هفته، حرف، حرف اعدام بود. دستگاه قضایی که از چند هفته پیش تحت فشار افراطیون بود تا اعدامهای سیاسی را گسترش بدهد، دو جوان زندانی را اعدام کرد. محمد رضا زمانی و آرش رحمانی پور که به محاربه متهم شده بودند. دو جوانی که قبل از انتخابات بازداشت شده بودند اما در دادگاههای مربوط به انتخابات محاکمه شدند.

اعدام این دو زندانی، صدای خیلی ها را درآورد. از دولت آمریکا گرفته تا مقامات کشورهای اروپایی و سازمانهای حقوق بشری. از جبهه مشارکت گرفته تا موسوی و کروبی.

 دو صدای دیگر هم از سوی آیت الله جنتی و حسنی، امام جمعه ارومیه  شنیده شد.جنتی که از اعدام این دو زندانی راضی بود به قوه قضاییه گفت: “دستتان درد نکند.بیشتر هم اعدام کنید”. حسنی هم که کاملا راضی نبود گفت:” جنازه های اعدام شدگان را در خیابانهای تهران، در مقابل دید عموم قرار بدهید”.

اما هنوز اعتراضات در جریان بود که معاون اول قوه قضاییه گفت: “9 نفر دیگر را هم به زودی اعدام می کنیم”.

عفو بین الملل هم بلافاصله نسبت به اعدام قریب الوقوع این افراد هشدار داد.هشدار بعدی از سوی گزارشگران بدون مرز بود. این سازمان مدافع آزادی بیان، نسبت به اعدام شماری از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان به اتهام محاربه، هشدار داد.

و این همزمان بود با محاکمه چهارده متهم که قاضی صلواتی، برای برخی از آنان حکم مرگ در نظر گرفته بود.یکی از آنها یک دانشجوی 20 ساله بود که به “محاربه” و “افساد فی الارض” متهم شد.

غیر از این ها در لواسان هم دو متهم به دار آویخته شدند.

از اعدام که بگذریم، بازداشتهای این هفته هم زیاد بودند. از کرمانشاه خبر رسید: نیروهای امنیتی، کاوه کرمانشاهی، فعال سرشناس حقوق بشر را دستگیر کردند. آنهم به گفته مادر کاوه به جرم “انساندوستی”. کمپین بین المللی حقوق بشر هم اعلام کرد: “کاوه کرمانشاهی یکی ازفعالان مهم و تحلیلگر حقوق بشر و یکی از معدود مدافعان حقوق بشری است که هنوز با شجاعت تمام به مستند سازی نقض حقوق بشر به روشی علمی می پردازد.”

بعلاوه، علی اشرف فتحی، وبلاگ نویس، علیرضا ثقفی، عضو کانون نویسندگان ایران، علی محمد اسلامپور سردبیر نشریه نوای وقت کرمانشاه، وحید و نوید عابدینی و اسماعیل ایزدی خواه سه فعال دانشجویی، علی مختاری عضو دفتر تحکیم وحدت و نیلوفر لاری پور، خبرنگار چلچراغ هم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

احمد زید آبادی و مسعود باستانی هم ناگهان از اوین به رجایی شهر منتقل شدند. انتقالی که با نگرانی شدید خانواده هایشان همراه بود.همزمان، کیوان صمیمی هم به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به شش سال حبس و محرومیت دائمی از انجام فعالیتهای سیاسی محکوم شد.

ششصد فعال اجتماعی هم نامه سرگشاده ای نوشتند و خواستار آزادی مهین فهیمی، زهره تنکابنی و امید منتظری، سه تن از بازماندگان کشتار دهه شصت شدند.

در واکنشی دیگر، 16 تن از برندگان جایزه صلح نوبل با ارسال نامه ای به محمود احمدی نژاد، خواستار خاتمه دادن به محدودیت ها و آزارهای اعمال شده بر شیرین عبادی شدند.