توافق هسته‌ای پس از فرونشستن غبار

نویسنده

» تحلیل هافینگتون پست از نتایج مذاکرات ژنو

توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱ دیگر در صدر خبرها نیست و با فرونشستن غبارها جزئیات دیپلماتیک شگفت‌آوری از توافق روشن می‌شود.

این جزئیات درک واقع‌گرایانه‌تری از توافق بدست می‌دهد. نه تنها ایران در حال بیرون آمدن از انزواست بلکه بسیار فراتر از آن رفته است. تقاضا برای واردات نفت از ایران بسیار بیشتر از انتظارات است.

هندوستان پترولیوم که متعلق به دولت هند است اعلام کرده که بیمه‌اش کشتی‌ها و انتقال نفت از ایران به هند را ضمانت می‌کند. این اعلامیه شامل بیانیه‌ای است که می‌گوید واردات نفت از ایران بزودی شروع می‌شود.

روابط این کشور نیز با جهان خارج در حال بهبودی است. لندن اعلام کرده که کاردار جدیدش پیشاپیش به ایران سفر کرده است. ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس اطلاع داده که آجای شارما، اولین سفر خود به ایران را با هدف برقراری روابط جدید بین دو کشور انجام داده است. آجای شارما گفته است روابط انگلیس و ایران یک قدم پیشرفت کرده.

این برای هر کشور غربی قدمی بسیار بزرگ است و به معنی عادی‌سازی واقعی روابط دیپلماتیک است. باید دید بریتانیا از این تغییر وضعیت دیپلماتیک چه چیزی عایدش می‌شود؛ چیزی که ایران بدست می‌آورد واضح است.

آمریکا در دو جبهه در حال برقراری رابطه با ایران است. اتاق بازرگانی ایران و آمریکا پیشاپیش تشکیل شده و کار خود را چند هفته دیگر رسما آغاز می‌کند. این خبر در ایران توسط ابوالفضل حجازی، از اعضای اتاق بازرگانی، صنعت، معادن و کشاورزی ایران که عضو اتاق بازرگانی ایران و آمریکا نیز هست اعلام شد. این خبر در یک کنفرانس خبری اعلام شد و در روزنامه انگلیسی زبان ایران دیلی نیز منعکس شد.

پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا نیز در آینده نزدیک شروع خواهد شد. این پروازها از جزیره کیش که منطقه آزاد تجاری است انجام خواهد شد و شهروندان آمریکا برای رفتن به آن‌جا نیاز به ویزا نخواهند داشت.

ایران از این توجه و رشد اقتصادی و دیپلماتیک بدست آمده شادمان است. ایران منتظر دیگران نیست. این کشور به صورت مستقل برای رسیدن به اهداف خود کار می‌کند تا باری دیگر تبدیل به مهمترین بازیگر خاورمیانه شود و تبدیل به کشوری در جهان شود که مقصد بسیاری خواهد بود. ایران برای این منظور در اجلاس اخیر اوپک تلاش‌ زیادی کرده است.

تاکنون خصوصا به خاطر تحریم‌های غرب ایران به حاشیه اوپک رانده شده بود. اما در این اجلاس همه‌چیز متفاوت بود. مقامات ایران برای بازیابی نقش خود به این اجلاس رفته بودند. ایران سعی کرد یکی از اعضای هیئت خود را به سمت ریاست برساند ولی عربستان سعودی این اقدام را توهین به موقعیتش تلقی کرد.

عادی‌سازی روابط با غرب سرعت گرفته است. تعامل بین ایران و آمریکا نیز به سرعت پیشرفت می‌کند. بعید نیست که بزودی تبادل سفیر هم انجام شود.

شاید نباید فراموش کرد که این همان ایرانی است که در سال ۱۹۷۹ پس از انقلاب اسلامی، ۵۲ دیپلمات آمریکایی را ۴۴۴ روز به گروگان گرفت.

منبع: هافینگتون‌پست - 9 دسامبر