تهدید ایران به تحریم‌های بیشتر

نویسنده

» گزارش تلگراف از سخنان اخیر کری و ظریف

وزیر امور خارجه ایران هشدار داده در صورتیکه کنگره آمریکا به تهدید برای تصویب تحریم‌های بیشتر ادامه دهد، توافق تاریخی هسته‌ای ژنو شکست خواهد خورد.

جواد ظریف به نشریه تایم گفت، هرگونه تحریم نشان‌دهنده عدم جدیت از سوی آمریکاست و ناقض مفاد توافق اولیه ماه پیش است و امید برای یک توافق جامع در مورد برنامه هسته‌ای هسته‌ای را از بین خواهد برد.

این اظهارات زمانی بیان شده که کاخ سفید تلاش می‌کند مانع مجلس سنا در تصویب تحریم‌های بیشتر شود. گفته می‌شود که تحریم‌ها طراحی شده که اگر توافق نهایی حاصل نشد یا ایران از مفاد توافق ژنو تخطی کرد، اعمال شوند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به کنگره خواهد رفت و استدلال خواهد کرد که هرگونه تحریم، پیشرفت جزئی دیپلماتیک در ماه‌های اخیر را از بین خواهد برد.

وقتی از آقای ظریف، همتای ایرانی او، در مورد واکنش ایران در صورت اعمال تحریم‌های بیشتر پرسیده شد، سخنان مشابهی گفت.

وی گفت: “کل توافق خواهد مرد. ما دوست نداریم تحت زور مذاکره کنیم. اگر کنگره تحریم‌های جدیدی تصویب کند نشان می‌دهد که جدیت کافی ندارد و نمی‌خواهد از طرف آمریکا راه‌حلی بدست آید.”

آقای کری قصد دارد تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه و تعدادی از دموکرات‌ها را برای تصویب تحریم‌های جدید، به رغم مخالفت‌های کاخ سفید، از بین ببرد. طبق صحبت‌هایی که در سنا شده، قرار است با یک لایحه به ایران شش ماه فرصت داده شود تا توافق نهایی با شش کشور قدرتمند جهان، آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان که به گروه 1+5 شناخته می‌شوند را امضاء کند.

اگر توافق نزدیک به نظر برسد این مهلت می‌تواند 60 روز تمدید شود. اما اگر توافقی حاصل نشد تحریم‌های جدید اعمال می‌شود. مجلس نمایندگان تا روز جمعه تنها یک روز تشکیل جلسه می‌دهد و زمان کمی را برای سناتورها باقی می‌گذارد که به توافق برسند و لایحه‌ای را برای آن‌ها بفرستند.

منابع جمهوری‌خواه و اسرائیلی گفته‌اند نگران این هستند که دموکرات‌های سنا تحت فشار کاخ سفید عمل کنند و نگذارند قانون تحریم‌ها تصویب شود.

آقای ظریف گفته مسیر به سمت توافق نهایی مشخص است اما اقرار کرد که مشکلاتی بر سر اثبات صلح‌آمیز باقی ماندن برنامه غنی‌سازی اورانیوم وجود دارد.

وی گفت: “قصد ما این است که منحصرا صلح‌آمیز باقی بماند اما این‌که چگونه به آن‌ها اطمینان بدهیم که صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، می‌تواند یکی از زمینه‌های دشوار باشد.”

منبع: تلگراف - 7 دسامبر 2013