تبدیل بسیج به دو قسمت نظامی و سیاسی

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با تاکید بر "فتح قله های اقتصادی"

فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنانی از برداشته شدن “مهر نظامی بر پیشانی بسیج” خبر داد و  بر افزایش “فعالیت های سیاسی و فرهنگی” این ارگان تاکید کرد.  همزمان با اظهارات این مقام بلند پایه نظامی، غلامحسین الهام، یکی از چهره های نزدیک به محمود احمدی نژاد در همایشی در “فریدون کنار” بر فعالیت “فتح قله های اقتصادی توسط بسیج در دوران خصوصی سازی” تاکید کرد.

با اظهارات این دو تن، که پس از تصویب “طرح تغییرات ساختار سپاه” از سوی آیت الله خامنه ای و نیز انتصاب محمد رضا نقدی به ریاست سازمان “بسیج مستضعفین” بیان می شود، دورنمای فعالیت های این نیروی شبه نظامی برای تحلیل گران روشن تر می شود.

محمدعلی جعفری، بر داشته شدن “مهر نظامی از پیشانی بسیج” را در همایشی با عنوان “شکوه هجرت” بیان کرد و پس از تعریف های بسیار از “خدمات برادر سردار نقدی”، تحولات ساختاری بسیج را چنین تشریح نمود: “با مهر نظامی که بر پیشانی بسیج خورده بود بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و… نمی‌توانست صورت بگیرد که با تدبیر اخیر مقام معظم رهبری بستر و زمینه آن فراهم شد تا بتوان گام‌های بلندتر برای انقلاب برداشت”.

ایلنا، خبرگزاری کارگران ایران، با انتشار سخنان این مقام نظامی، به نقل از وی می افزاید: “امروز نام مجموعه بسیج از نیروی مقاومت به سازمان بسیج مستضعفین تغییر یافته است. این تغییر به دنبال همان شرایط تهدید و ضرورت‌های امروزی انقلاب است، اما از طرف دیگر از آنجا که عبارت نیرو یک اصطلاحی است برای مجموعه‌های نظامی به کار می‌رود و تشابهی با نیروهای نظامی به وجود می‌آورد بنابراین با تدبیر مقام معظم رهبری بسیج نظامی با بسیج غیرنظامی جدا شدند”.

او در حالی از “جدا شدن دو بسیج نظامی و غیر نظامی” خبر داده است که بنا به گفته های سه هفته قبل وی آنچه که تا کنون به عنوان نیروی مقاومت بسیج شناخته می شد، در نیروی زمینی سپاه ادغام شده است.

جعفری در سخنان دیروز خود اما “بسیج مستضعفین” را بخش “غیر نظامی بسیج” معرفی کرد، حال آنکه به اعتقاد آگاهان سیاسی این ادعای فرمانده سپاه با گفته های خود وی  در جلسه تودیع و معارفه نقدی و طائب، مبنی بر اینکه “بسیج مستضعفین در ساختار و سازمان جدید سپاه، نیمی از ماموریت‌های سپاه را انجام خواهد داد” دچار تناقض است و به هرحال بسیج هنوز یک نیروی نظامی شناخته می شود.

کارشناسان معتقدند که منظور جعفری از “بخشی از ماموریت های سپاه”، همان “مقابله با جنگ نرم” است که وی دیروز نیز به آن اشاره کرد و گفت: “امروز پس از تهدید نرم وارد جنگ نرم شده‌ایم، که دانشجویان باید به عنوان یک فرد بسیجی تکلیف خود را در قبال این حرکت عظیم باور کنند”.
او در سخنان سه هفته قبل خود نیز از مقابله با جنگ نرم توسط بسیج سخن گفته بود. فرمانده  سپاه پاسداران با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که سپاه را یک “سازمان فرهنگی، امنیتی و نظامی” می‌داند، گفته بود:“سپاه پاسداران با طیف ماموریت‌های متفاوتی مواجه است و باید نیروی عظیم مردمی بسیج در رابطه با سپاه در مقطع و زمانی متناسب با نیازهای انقلاب به کار گرفته شود”.
وی “یگان‌های نظامی”  را ادغام شده در “نیروی زمینی سپاه‌های استانی” دانسته بود و گفته بود که :“سپاه‌های استانی ماموریت دارند تا با جنگ سخت مقابله کنند و هر کجا که لازم باشد این سپاه‌ها در اختیار بسیجیان قرار می‌گیرد اما ماموریت ذاتی بسیج عمق بخشی داخلی و مقابله با تهدیدات نرم است”.

وی در سخنان اخیرش در همایش شکوه هجرت نیز در این باره گفت: “دستورگیری، ‌امربری، نوع عمل و سازماندهی در هر یک از این دو (نیروی مقاومت و بسیج مستضعفین) متفاوت است که یک بسیجی می‌تواند در هر دو حالت نیز حضور داشته باشد. زمانی به عنوان یک غیرنظامی و در هنگام ضرورت یک بسیجی نظامی در لباس نظامی حاضر شود”. 

وی برای تلاش در جهت رفع ابهام از گفته های خود ادامه داد: “بخش نظامی قرار است با نیروی زمینی سپاه بیشتر کار کرده و خود را برای دفاع سخت از نظام که البته فعلا در اولویت نیست، آماده کنند.  اما صحنه تهدید نرم امروز دیگر بسیجی نظامی نمی‌طلبد بلکه برای رسیدن به اهداف انقلاب حضور تفکر بسیجی در سایر صحنه‌ها باید وجود داشته باشد. در همین راستا با تغییر نام بسیج فعالیت‌های غیرنظامی بسیج گسترش پیدا می‌کند و توان عظیم آن در خدمت انقلاب قرار می‌گیرد”.

همزمان با سخنان متناقض و مبهم فرمانده سپاه پاسداران، غلامحسین الهام از چهره های نزدیک به محمود احمدی نژاد که به دلیل مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دو شغله ها، مجبور به ترک کابینه شد، دیروز در جمع بسیجیان “فریدونکنار” گفت: “بسیجیان در دوران خصوصی‌سازی عرصه اقتصاد را فتح کنند”.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، این چهره نزدیک به احمدی نژاد، در توضیح بیشتر آنچه “فتح” خواهد، افزود: “بسیج باید در دوره خصوصی‌سازی کارخانه‌ها را فتح کند و قدرت اقتصادی واقعی کشور را در دست بگیرد و نگذارد اقتصاد در عصر خصوصی‌سازی به دست گروه‌های خاص انحصارطلب و سرمایه‌سالار بیفتد”.