تدارک ایرانیان برای روز جهانی حقوق بشر

میر حمید سالک
میر حمید سالک

» حرکتی جمعی ،شش ماه پس از انتخابات

Normal 0 false false false EN-GB X-NONE AR-SA

 

 

 

 

میر حمید سالک               

 

با نزدیک شدن 10 دسامبر روز جهانی حقوق بشر، فرصتی پیش آمده تا بار دیگر حامیان حقوق بشر، نقض وسیع حقوق بشر را در ایران به چالش بکشند. به همین دلیل در روز 12 دسامبر تشکل سراسری “اتحاد برای ایران” اعلام کرده که مراسمی را تحت عنوان عمومی “هنر و حقوق بشر” در ده ها شهر جهان برگزار خواهد کرد.

علت تغییر در روز برگزاری مراسم از 10 دسامبر یه 12 دسامبر، تلاش برای یادآوری ششمین ماه تقلب انتخاباتی در ایران عنوان شده است.

بنا بر گزارش سایت united4iran.org  در این روز، در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک دنیا، از جمله آمستردام، برلین، دوسلدورف، لندن، پاریس، فونیکس، سان فرانسیسکو و وانکوور مراسم مختلفی با محوریت هنر برگزار خواهد شد. قرار شده در این گردهم آیی ها، با بهره گیری از هنرمندان در سراسر دنیا صدای همبستگی مردم به افکار عمومی جهان برسد. سایت united4iran.org  در این ارتباط یادآور شده: “نوای خوش آهنگ هنر در تمامی دنیا و در طول زندگی بشری، برای بهبودی شرایط زیستی انسان ها، در ترنم بوده است”.

برای این گردهم آیی ها اهداف مشخصی در نظر گرفته شده است. از جمله، تأکید بر ایستادگی برای همبستگی با حرکت هایی که جهت دفاع از حقوق انسانی در کشور ایران و سایر تقاط جهان در جریان است. افزایش آگاهی عمومی نسبت به نقض روزمره حقوق بشر در ایران، از دیگر اهداف این تجمعات خواهد بود. قرار است بسیاری از سازمان های بین المللی به حمایت از این حرکت بپردازند. حمایت سازمان های جهانی، هشداری است به حکومت ایران که زیر نظر ارگان های مسئول قرار دارد و رفتارهای خشن و غیر انسانی آن از ذهن فعالان حقوق بشر پاک نشده است. در همین ارتباط تلاش شده تا برای حرکت 12 دسامبر، تعداد بیشتری از شرکای جدید و هنرمندان به جمع مدافعین حقوق بشر در ایران افزوده شود. برگزارکنندگان مراسم، جهت دست یابی به اهداف خود درخواست هایی سه گانه را مطرح کرده اند: تامین آزادی اجتماعات، بیان و نشر اخبار، آزادی فوری تمامی زندانیان عقیدتی، و خاتمه دادن به به تجاوز، شکنجه و کشتار مردم.

لوس آنجلس یکی از شهرهای است که میزبان علاقه مندان حقوق بشر در این روز خواهد بود. اتحاد برای ایران در کالیفرنیای جنوبی، مسئولیت برگزاری مراسم در این شهر را به عهده گرفته است. انجمن مدافعین دمکراسی در ایران، جامعۀ دفاع از حقوق بشر در جنوب کالیفرنیا، کمپین یک میلیون امضا، حامیان مادران عزادار، تعدادی از فعالین مدنی و سیاسی منفرد و در نهایت جوانان و دانشجویان در این حرکت حضور خواهند داشت.

سازمان عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر از حرکت فوق حمایت کرده اند. گفته شده که این مراسم، به میزبانی نازنین بنیادی، در شهر سانتامونیکا برگزار می شود. تا کنون آقایان هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین الملل حقوق بشر و حسن یوسفی اشکوری از پژوهشگران نواندیش دینی برای ایراد سخنرانی ابراز آمادگی کرده اند. همچنین گروه موزیک شمس به هنرنمایی خواهد پرداخت و فیلم مستندی از رخشان بنی اعتماد در ارتباط با حوادث اخیر به نمایش درخواهد آمد. همزمان، گروهی از هنرمندان جنوب کالیفرنیا در حال تدارک نمایشگاهی از آثار خود هستند تا در این روز درهای آن برای تماشای عموم باز باشد.

این مراسم از ساعت یک بعد از ظهر تا هشت شب به وقت محلی ادامه خواهد داشت.