توبه فتنه گران دور از ذهن و بعید است

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» واکنش اداره سیاسی سپاه به درخواست آزادی رهبران جنبش سبز:

در شرایطی که حسن روحانی در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در گفت و گویی با شبکه خبری سی ان ان تلویحا رفع حصر رهبران جنبش سبز را به آینده و مرور زمان موکول کرده، نشریات سپاه پاسداران ضمن ابراز نگرانی از افزایش درخواست های داخلی و خارجی برای آزادی مهدی کروبی ، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، این موضوع را تلاش برای بازگشت آنها به قدرت و “فتنه ای دیگر” قلمداد کرده اند.

از جمله موضوعاتی که نشریات متعلق به اداره سیاسی سپاه پاسداران و رسانه های وابسته، به آنها حساس شده و در مقابل آن موضوع گیری کرده اند نامه اخیر اعضای هیات موسس و شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به حسن روحانی برای آزادی رهبران جنبش سبز و سایر بازداشت شدگان پس از انتخابات مناقشه برانگیز ۱۳۸۸ است.

۴ بهمن ماه خبرگزاری ایسنا نامه ای از اعضای هیات موسس و شورای مرکزی حزب اعتمادملی خطاب به حسن روحانی را منتشر کرد که در این نامه به صراحت از رییس دولت جمهوری اسلامی خواسته شده نسبت به آزادی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اقدام کند.

در نامه منتشر شده توسط خبرگزاری ایسنا اعضای حزب اعتماد ملی تاکید کرده بودند که “با عنایت به تصریحات قانون اساسی و همچنین توجه به خواست عمومی و رعایت مصالح کلی کشور که مستلزم آرامش، ثبات، یکپارچگی و نیازمند حاکمیت اعتدال خردورزی است، به نظر می‌رسد تداوم حصر آقایان مهدی کروبی، مهندس میرحسین موسوی و سرکار خانم زهرا رهنورد با این مبانی همخوانی نداشته و انتظار تجدید نظر در این باره می‌رود.”

اعضای حزب اعتماد ملی با ذکر اینکه “ نیک می‌دانید که درخواست پایان حصر و آزادی ایشان به عنوان یکی از مطالبات ملی شهروندان تلقی می‌شود که در هر فرصتی که حضرتعالی امکان ارتباط مستقیم با جامعه را پیدا می‌کنید، یک‌صدا آن را فریاد می‌زنند. حتی خوب به یاد دارید که مهمترین شعار فعالین ستادهای انتخاباتی حضرتعالی که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، همین بود. حال بی‌توجهی به این مسأله در سخن و رفتار برخی از مسئولان دولت می‌تواند مهمترین ویژگی دولت امید را با پرسشی معنادار مواجه کند”، وعده های حسن روحانی پیش از پیروزی در انتخابات اخیر را به وی یادآوری کرده بودند.

اعضای این حزب اصلاح طلب در ادامه تصریح کرده بودند : “قطعاً رفع حصر و آزادی این عزیزان نه تنها موجب تلقی شکست نظام نخواهد بود بلکه موجبات همدلی، صفا و صمیمیت تمامی دلسوزان ملک و ملت را فراهم خواهد ساخت و نشان از خردگرایی و تدبیر نظام سیاسی بوده و موجبات رفع نگرانی و کینه‌ها را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر موجب یأس و ناامیدی دشمنان کشور، مردم و نظام جمهوری اسلامی خواهد بود.”

انتشار این نامه توسط یکی از خبرگزاری های رسمی کشور اما موجب شد تا نشریه صبح صادق و همچنین وبسایت بصیرت که هر دو تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه و اداره سیاسی این نهاد نظامی اداره می شوند ، از افزایش درخواست ها برای آزادی رهبران جنبش سبز ابراز نگرانی کنند و نسبت به تدوام آن به حسن روحانی هشدار بدهند.

هفته نامه صبح صادق طی مقاله ای نامه اخیر اعضای حزب اعتماد ملی را تلاش کسانی دانسته که “حیات سیاسی خود را در زنده نگه داشتن نام سران فتنه یافته اند” و برای “وجاهت از دست رفته” چنین درخواست هایی را مطرح می کنند.

ارگان سیاسی سپاه همچنین تاکید کرده: “چه خوب که مسئولان محترم دولت یازدهم هرچه زودتر در قبال این‌گونه زیاده‌خواهی‌ها بایستند و با موضع‌گیری صریح، چشم طمع فتنه‌گران را از آزادی سران فتنه (که مطابق با شواهد آشکار و مستندات موجود، در صورت رفتن به دادگاه با احکام سنگینی مواجه خواهند شد) کور کنند.”

ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه نیز روز یکشنبه طی مقاله در واکنش به درخواست اخیر اعضای حزب اعتماد ملی از حسن روحانی نوشت: “سعی دارند اینگونه وانمود کنند که دولت مدیون جریان فتنه است و اگر سبزها نبودند، دولت فعلی نبود و روحانی برای تحکیم جایگاه اجتماعی و مردمی خود باید پیگیر موضوع آزادی سران فتنه باشد.”

وبسایت بصیرت در این مقاله مدعی شده است که “ اتفاقی دانستن این دست اظهارات و نامه‌ها و اطلاعیه ها، چیزی جز ساده لوحی نیست و با اندکی تامل می‌توان دریافت که هرکدام از اینها قطعات کوچک پازلی بزرگ هستند، پازلی که کاملاً هدفمند و طراحی شده است. در این پازل، آزادی سران فتنه نه یک هدف که سکویی برای گام برداشتن به سوی اهداف بعدی است و ابزار آن نیز رسانه‌ها هستند. آنان می‌کوشند با ایجاد و تزریق حجم وسیعی از چنین محتواهایی، اینگونه وانمود کنند که «بی‌شمارند» و در واقع خود را نماینده مردم و رفع حصر سران فتنه را یک مطالبه عمومی و مردمی جا بزنند.”

بصیرت البته از انتشار نامه اعضای شورای مرکزی حزب اعتمادملی توسط خبرگزاری ایسنا نیز ابراز آزردگی و نگرانی کرده و افزوده: “طی ماه های اخیر برخی رسانه های داخلی نیز – آگاهانه یا ناآگاهانه- در حال کمک به تکمیل این پازل هستند و محتوای رسانه‌های ضدانقلاب را به شکلی رقیق تر و در موردی، عیناً تکرار می کنند که توجه و رسیدگی دستگاه‌های ذی ربط را می‌طلبد.”

ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه همچنین در مقاله مفصل دیگری درخواست ها از حسن روحانی برای آزادی رهبران جنبش سبز را “تلاش اصلاح طلبان برای بازگشت به قدرت” قلمداد کرده است.

در این مقاله ادعا شده است: “اصلاح‌طلبان همه اهتمام خود را مصروف بهره‌گیری از شرایط فعلی جهت بازگشت خود به قدرت ارزیابی می‌کنند. مسیری که الزاما از کرسی‌های مجلس و انتخابات پیش رو می‌گذرد. این جریان که فعالیت خود را از هم اکنون با چراغ خاموش آغاز کرده، برای بازگشت خود به قدرت با موانعی روبروست که یکی از آنها چسبندگی به فتنه می‌باشد. مانعی که دست شورای نگهبان را برای رد صلاحیت فتنه‌گران باز گذاشته و اقبال عمومی مردم را با هاله‌ای از ابهام مواجه کرده است. گمان اولیه اصلاح طلبان این است که با آزادی سران فتنه، صورت مسئله پاک شده و کارنامه آنها نیز تطهیر خواهد شد.”

وبسایت بصیرت با تکرار مجدد سناریوی دولت انتقالی حسن روحانی و سعی در ایجاد اختلاف میان او و اصلاح طلبان همچنین تاکید کرده است: “آزادی موسوی و کروبی به مفهوم بی‌گناهی آنها بوده و خواهند توانست با قهرمان سازی از این دو چهره موقعیت اصلاح طلبان را بهبود بخشند. برخی از افراطیون این جریان بر تصور می باشند که با آزادی موسوی می‌توانند راه پیروزی اصلاح طلبان بر اعتدالیون را در سناریوی رقابت موسوی و آقای روحانی هموار کنند.”

ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه البته در این مقاله با اشاره به اینکه “آزادی رهبران جنبش سبز و بازگشت آنها به نظام امکان ندارد” تاکید کرده است که “فتنه گران و عوامل مرتبط با آن می‌توانند به آغوش نظام اسلامی بازگشته و از حقوق شهروندی بهره‌مند شوند مشروط بر اینکه اشتباه خود را پذیرفته و توبه کنند.این دیدگاه اگر چه بهترین راه بازگشت فتنه‌گران بوده و «مطلوب نظام» هم می‌باشد اما عملا امکان‌پذیر نیست زیرا که برخی از افراطیون اصلاح‌طلب مخالف این روش بوده و مانع تحقق آن می‌شوند. لذا توبه فتنه گران دور از ذهن بوده و بعید به نظر می‌رسد.”

درخواست اخیر اعضای شورای مرکزی حزب اعتمادملی و واکنش نظامیان به آنها در حالی است  که حسن روحانی، پیروز یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جریان تبلیغات و وعده های انتخاباتی اش نسبت به مساله رفع حصر رهبران جنبش سبز و بازداشت شدگان انتخابات گذشته ابراز امیدواری کرده و گفته بود در این مورد تلاش خواهد کرد.

از جمله وی در اردیبهشت ماه سال جاری در جریان یک سخنرانی در جمع دانشجویان گفت: “به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده فراهم کرد که نه تنها آنها که در حصرند آزاد شوند بلکه حتی آنهایی که به خاطر سال ۸۸ در زندان هستند آنها هم آزاد شوند.”

وی اخیرا هم در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در گفت و گویی با شبکه خبری سی ان ان درباره آزادی رهبران جنبش سبز و بازداشت شدگان پس از انتخابات مناقشه برانگیز ۸۸ گفته: “هیچ‌کس برای همیشه در زندان و حصر نمی‌ماند. معتقدم شرایطی که امروز در ایران بوجود آمده به گونه‌ای است که در آن ملت صلح، نزدیکی بیشتر و عدم وجود شکاف در جامعه را می‌خواهند و بنده فکر می‌کنم شرایط ماه‌های آینده ایران به مراتب از آنچه که در گذشته بوده بهتر خواهد بود وصلح، برادری، اخوت و همزیستی بهتر از گذشته رادر ایران شاهد باشیم و من به آن روز امیدوارم.”