نظام به دولت دهم اعتماد نداشت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» گلایه نزدیکان رییس دولت دهم از خامنه‌ای

در حالی که یک بخش از هواداران احمدی نژاد در جمع حمله بران به اتومبیل رییس جمهور روحانی شناخته شده اند و چند عضو پرسروصدای این گروه به انتقاد شدید از نرمش دولت در برابر ایالات متحده مشغولند، رسانه های حامیان محمود احمدی‌نژاد٬ از اصول‌گرایان گلایه می کنند که چرا به دولت دهم اجازه مذاکره یا گفت‌وگو با دولت آمریکا داده نشد .

یک رسانه‌ متعلق به هواداران احمدی‌نژاد که پیش از این دلیل اتخاذ موضع “نرمش قهرمانانه” از سوی رهبر جمهوری‌اسلامی را تلاش وی برای جلوگیری از “ذلیل شدن” دانسته بود٬‌ اکنون پیرامون گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما٬ نوشته‌: “در تاریخ خواهند نوشت که جمهوری اسلامی تنها ۲ ماه پس از رفتن احمدی نژاد، به نرمش قهرمانانه رسید. آنان که سال گذشته ندای اللهم عجل لولیک الفرج احمدی نژاد و فریاد او علیه همزیستی مسالمت آمیز با نظام سلطه را سازش نامیده و امروز در برابر تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا زبان به کام گرفته اند، یک جمهوری از تناقض را برساخته اند که هیچ رئیسی شایسته تر از حسن روحانی برای آن نمی توان یافت”.

این مطلبی است که توسط سایت “دولت بهار” منتشر شده است. این رسانه حامی احمدی‌نژاد و مشایی٬‌ در ادامه تحلیل خود٬ نوشت: “آنان که دلاوری چون احمدی نژاد را سازشکار نامیدند، لیاقتشان همین وقایعی است که به چشم می بینند. دود اگزوز موتورشان عدالتخواهان را خفه کرد، اعتدال اما با استنشاق همین اکسیژن گوارا جان گرفت”.

انتقادهای این سایت از اتخاذ موضع “نرمش قهرمانانه” در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این وب‌سایت نکات‌پرس٬ از وابستگان به همین گروه،‌با انتشار تحلیلی پیرامون سخنان اخیر رهبر جمهوری‌اسلامی٬ نوشت: “اگر در موضع ضعف باشی و نرمش قهرمانانه نکنی طولی نمی‌کشد که مجبور به تابعیت ذلیلانه می‌شوی”.

این سایت این تحلیل را ابتدا با تیتر “چرا رهبری مجبور به نرمش قهرمانانه است” منتشر کرده بود. اما پس از چند ساعت تیتر این مطلب را به “حکمت نرمش قهرمانانه” تغییر داد ونوشت: “نکات پرس نه به علت فشار ها و هتاکی ها افرادی که احتمالا مطلب را نخواند نقد می کنند بلکه به علت به حاشیه رفتن اصل یادداشت تیتر آن را تغییر داد”.

این سایت در تحلیل خود نوشته بود: “آن ایام که مقام معظم رهبری تاکید داشتند در شرایط بدر و خیبریم مردی به کرسی ریاست جمهوری تکیه زده بود که با اتکا به بیش از ۲۴ میلیون رای در مقابل تهدید و ارعاب غرب نه تنها دست و پایش نمی‌لرزید بلکه در زیر پرواز هلیکوپتر های اسرائیلی و در مرز رژیم صهیونیستی با لبنان فریاد می‌زد اسرائیل رفتنی است… اما امروز رئیس جمهوری بر کرسی قدرت تکیه زده که صراحتاً تاکید می‌کرد کدخدا آمریکا است باید با کدخدا بست؛ مردی رئیس جمهور است که معتقد بود امریکا بنز است و نباید ملت را از بنز سواری محروم کرد… رئیس جمهور محترم با تکیه بر همین گفتمان و ضعف مطلق رقبای خود اکنون منتخب ملت است و باید به او فرصت داد تا بتواند سیاست‌های خود را اجرایی کند وگرنه چه نیازی به انتخابات می‌بود! اگر چه این سیاست‌ها شاید مورد تایید رهبری نباشد اما بی شک رهبری برای حمایت از رئیس قوه مجریه می‌بایست پشتیبانی خود را اعلام کند تا رئیس جمهور در آینده بتواند پاسخگو باشد”.

وب‌سایت دولت‌بهار در تحلیل دیگری نیز٬ چنین پیرامون گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی٬‌ موضع‌گیری کرد: “اگر رئیس جمهور دیگری باب مذاکره با امریکا را باز می کرد چه اتفاقی برایش می آقتاد، بطور مثال اگر محمود احمدی نژاد با بوش یا اوباما مذاکره می کرد آیا قبل از اینکه پایش به ایران برسد استیضاح غیابی نمی شد؟ اگر جواب این است که شرایط عوض شده است باز این سوال می ماند که شرایط از چه زمانی عوض شده است، شرایط سیاسی کشور در چند ساله ی اخیر که تفاوت چندانی نکرده، از ۲۲ بهمن پارسال تا به حال چه اتفاقی در روابط ایران و امریکا رخ داده و چه شرایطی عوض شده است، مگر همین ۲۲ بهمن ۹۱ نبود که عده ای از سیاسیون و رسانه های به بهانه کشف اشاراتی از سخنرانی احمدی نژاد مبنی بر مذاکره با آمریکا او را به باد تهمت و افترا گرفتند؟! در این فاصله کمتر از یک سال چه تغییر بنیادینی غیر از رفتن احمدی نژاد و آمدن روحانی اتفاق افتاده؟ غیر از این است که همه موانع و محدودیت هایی که برای دولت قبل بود از پیش پای دولت جدید برداشته شده و هر امری که برای دولت قبل نقطه ضعف و رذیلت محسوب می شده برای دولت جدیده فضیلت است؟”

نویسنده این تحلیل ادامه داده است: “حضور احمدی نژاد بعنوان احیا گر گفتمان انقلاب اسلامی و آرمان های امام خمینی منافع آمریکا را در همه جای جهان به خطر انداخته بود. بنابر این از اولین نوبت حضور وی در نیویورک رفتار مقامات آمریکایی با وی با بغض و عداوت همراه بود و برعکس وی حسن روحانی بعنوان یک تکنوکرات متعهد به تعاملات رایج جهانی نه تنها هیچ خطری برای منافع امریکا ندارد بلکه تا حدودی کاتالیزور آرمان های انقلاب به نفع نظم نوین جهانی نیز هست، پس آمریکا بدون شک منافعی در خوشرویی با او دارد”.

گلایه‌های نزدیکان احمدی‌نژاد که بیشتر به قصد فضاسازی برای زنده نگاه داشتن وی است، در حالی بیان می‌شود که علی مطهری٬ نماینده مجلس نهم٬ درباره تلاش دولت دهم برای مذاکره با آمریکا گفته است: “دولت قبلی در اواخر دوره خود چنین رویکردی را داشت اما به دلیل اینکه اعتماد کافی به تیم دولت و اطرافیان رئیس جمهور و کسانی که به نیویورک می رفتند وجود نداشت، این راه باز نشد”.

پس از گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی٬‌ رسانه‌ها و افراد نزدیک به جبهه پایداری - که متشکل از حامیان احمدی‌نژاد هستند - به دولت روحانی بابت این مساله حمله کرده بودند. آن‌ها این اقدام روحانی را تلاش برای تضعیف جمهوری‌اسلامی توصیف کرده بودند.