نماز بدون شعار مرگ بر آمریکا

نویسنده
نازنین کامدار

» امام جمعه اصفهان هم از دیپلماسی گفت

در پی برقراری تماس تلفنی بین روسای دولت ایران و ایالات متحده آمریکا که حتی با استقبال برخی از نمایندگان نزدیک به پساه پاسداران نیز همراه بوده، همزمان زمزمه های برچیده شدن شعار “مرگ بر آمریکا” از تریبون های رسمی چون نماز جمعه به گوش می رسد.

 پس از آنکه نعیمه اشراقی،نوه آیت الله خمینی و همچنین صادق زیبا کلام، تحلیلگر نزدیک به حزب کارگزاران پیشنهاد توقف سر دادن شعار “مرگ بر آمریکا” را مطرح کردند، روز گذشته امام جمعه اصفهان نیز از آیه قرآن نبودن این شعار سخن گفت و حذف آنرا از شعار ها امکان پذیر دانست.

به گزارش سایت فرارو، محمد تقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان که یکی از روحانیون محافظه کار و سنتی است و سال ها فراکسیون روحانیون مجلس را ریاست کرده گفته است: “ما مدتی شعار مرگ بر شوروی نیز سر می‌دادیم و اگر رابطه ایران و آمریکا مثل روسیه شود و آمریکا حسن نیت نشان دهد،این مشکل نیز حل می شود. آیه قران نازل نشده است که شعار مرگ بر آمریکا را همیشه سردهیم و همانطور که در آن روزها با روس‌ها برخورد کردیم و دیگر شعار ندادیم با آمریکا نیز‌‌ همان طور برخورد می‌کنیم”.

او در عین حال افزوده است: “این که بخواهیم طوری نشان دهیم که با چندتا مذاکره تمام مشکلات حل شود و رابطه ما با آمریکا درست شود، خیر این‌گونه نیست. زیرا یا آمریکا باید از اصولشان دست بردارند و یا جمهوری اسلامی ایران که امکانپذیر نیست زیرا آمریکا اسرائیل را خط قرمز خود می داند و مانیز به شعار امام که فرمودند اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود، اعتقاد داریم. آمریکا روح استکباری و سلطه جویی دارد و نباید خیلی به آن هاخوش بین باشیم ولی می‌توانیم حساسیت‌ها و تنش‌ها را کم کنیم و از اصول کوتاه نیاییم و با دیپلماسی نرم ورود کنیم تا تنش‌ها را کم کنیم. همانطور که رهبری فرمودند به آمریکا اعتمادی نیست ولی آن‌ها نیز منافعی در جهان دارند که با کاهش درگیری‌ها می‌توان کاری کرد تا آمریکا از آزار و اذیت خود کم کند. باید با لبخند‌های سیاسی این مشکلات را حل کرد تا یک سری سلسله موارد را حل کرد و آمریکا نیز تحریم‌ها یش را علیه مردم ایران کم کند. آمریکا ۵۰ سال در ایران دخالت کرده است و باید از ایران عذر خواهی کند. از سویی نیز روابط را باید به سمتی ببریم که مانند کشورهای سوئد و سوئیس یا غیره ارتباط داشته باشیم”.

او در عین حال می گوید: “آمریکا با اسرائیل تفاوت دارد و یک کشور معتبر در جهان است ولی اسرائیل یک غده سرطانی و ضد اسلام است ما آمریکا را نفی نمی‌کنیم همانطور که آقای اوباما گفته بود ما به دنبال براندازی جمهوری اسلامی نیستیم و با نرمش می‌توان روابط را درست کرد. البته باید توجه داشت خیلی راه مانده تا رابطه تبدیل به روابط شود و تبادل سفیر صورت گیرد ولی در کل ایران از مواضع نباید کوتاه بیاید و مشکلات را کم کند و سیاست، سیاست کاهش است”.

در برابر این دیدگاه، سایت رجانیوز، بهنقل از وبلاگ یک بسیجی به نام “نور الانوار” درباره کنار گذاشته شدن این شعار نوشته است: “آری آن تریبون به دستانی که می گفتند بگویید مرگ بر آمریکا فقط شعار می دادند شعورش را نداشتند. دیروز جمعه که شد پدرم یاد نماز دشمن شکنش افتاد گفتم کدام نماز دشمن شکن؟وقتی اصولمان را خود شکسته ایم پدرم دوباره سخن گفت نمیایی به میعادگاه جمعه برویم گفتم شما اگر میخواهی برو نماز جمعه دیگر جنبه سیاسی ندارد من خانه میمانم و جنبه عبادیش را به جا می آورم و فردا ۱۳ آبان خواهد آمد ۹ دی خواهد آمد ۲۲بهمن خواهد آمد بروم چه بگویم؟تصمیم گرفته ام مانند ژاپنی هایی که بمب های شیمیایی را بر سرشان آزمایش کرده اند آداب بین المللی را رعایت کنم و منافعمان را مدنظر گیرم چند دقیقه سکوت کافیست!”

نویسنده این وبلاگ افزوده است: “خواستم بگویم که سیاسیون بدونن ما بازیچه دست اونا نیستیم یک روز بگن به چپ چپ یک روز بگن به راست راست حالا که شعار مرگ بر امریکا بیخوده ترکش می کنیم چرا بایددر نماز جمعه ها و راهپیمایی ها این شعارو بدیم بعد حضرات برن با امریکا طرح دوستی بریزن؟ چرا باید ما برای ذلیل شدن امریکا پای صندوق های رای بریم بعد حضرات از نتیجه حضور حداکثری مردم سوء استفاده کنن ؟ حالا که نظر حداقل نیمی از ملت ایران که معتقد به حفظ آرمان های امام و شهدا هستن در مسائل سیاسی نادیده گرفته می شه من هم صحنه را ترک میک نم و مثل پدرم فامیل و دوستان و اطرافیانم رو به این وادی می کشونم تا همه ببینن و بدونن که با سوت و کف و جیغ بنفش نظام حفظ می شه یا با الله اکبر و مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل؟!”

گفتنیست دو روز قبل، صادق زیباکلام در مقاله ای در روزنامه شرق نوشته بود: “اشتباه اصولگرایان آن است که تنش میان آمریکا و ایران را ابدی و جاودانه فرض گرفته‌اند و ایضا سایر بخش‌های نگاهشان به دشمنی به نام آمریکا. اشتباه‌بودن مبانی نظری و فکری اصولگرایان تندرو پیرامون دشمن جوهری و نهادینه‌شده میان ایران و آمریکا نیاز به بررسی مفصل‌تری دارد که در ورای این یادداشت کوتاه است. اما بگذارید به این مختصر بسنده کنیم که چه روحانی موفق بشود یا نشود، برخلاف باور اصولگرایان تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا یک امر محتوم است و اتفاقا جوانه‌های آن را می‌توان روی شاخ و برگ دو جامعه ایران و آمریکا مشاهده کرد. مدت‌هاست دیگر اقشار و لایه‌های تحصیلکرده‌تر جامعه ایران مطلقا به دشمنی میان ایران و آمریکا به‌عنوان یک ارزش نگاه نمی‌کنند. به‌جای نگرانی درمورد اینکه آیا روحانی در تنش‌زدایی با آمریکا موفق می‌شود یا نه، اصولگرایان باید نگران سردشدن «مرگ بر آمریکا» گفتن و کمترشدن روزنه دشمنی با غرب و آمریکا به‌عنوان ارزش در میان نسل‌های جدید ایرانیان باشند. چون‌ گیریم که روحانی هم مثل خاتمی و قبل‌تر از وی، هاشمی‌رفسنجانی موفق نشود، اصولگرایان با نسلی که دیگر باوری به دشمنی با آمریکا ندارد چه می‌خواهند بکنند؟”.

همزمان با او، نعیمه اشراقی نوه آیت الله خمینی هم در صفحه فیس بوک خود چنین نوشت: “شعار «مرگ بر امریکا» را از لیست شعارهای رسمی کشور و از بلندگوهای نماز جمعه و… حذف کنیم. این به معنای پشتیبانی از سیاست های امریکا نیست بلکه به افتخار ورود به دنیای دیپلماسی جدید و گفتمان صلح جویانه و قهرمانانه است”.