اعتراف به قتل دانشمند هسته ای

نویسنده

» مقاله ای از گاردین

سعید کمالی

به گفته رسانه های ایران، مجید جمالی فشی،26 ساله، مرتکب قتل مسعود علیمحمدی، دانشمند فیزیک شده؛کسی که  گفته می شوددر برنامه های اتمی ایران نقش داشته است.

جمالی فشی، اعتراف کرده است که  بمب کنترل از راه دور را به موتورسیکلتی که در خیابان پارک شده بود وصل کرده و انفجار همین بمب درژانویه سال 2010، منجر به کشته شدن علی محمدی هنگام خروج از خانه شده است.

اما کارشناسان خبره معتقدند این یک نمایش تلویزیونی است که به قصد پوشاندن آبروریزی مسئولین در محافظت از جان دانشمند اتمی ساخته شده است.

میزان دخیل بودن علی محمدی در برنامه های اتمی ایران هنوز مشخص نشده است. در زمان قتل، برخی درمورد اینکه او دانشمند اتمی باشد، ابراز تردید کردند و گفتند  او از حامیان رهبر مخالفان، میر حسین موسوی بوده است.

اما بعد ها با توجه به  بودن نام او در فهرست شورای سزام که شورایی متشکل از کشور های مختلف از جمله اسرائیل و در کشور اردن است ،مشخص شد که او می توانسته با برنامه های اتمی ایران در ارتباط باشد.

دادستان پرونده، اسرائیل و سازمان جاسوسی این کشور، موساد، را متهم می کنند که “گروهی تروریست” را تربیت کرده اند تا با کشتن دانشمندان اتمی، برنامه های هسته ای  جمهوری اسلامی را متوقف کنند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در این مورد به روزنامه تهران تایمز گفته است: “متهم برای آموزش دیدن از سوی موساد، به اسرائیل سفر کرده و حاضر شده است در مقابل 120 میلیون دلار، دکتر علی محمدی را به قتل برساند.”

به گفته فارس نیوز، جمالی فشی، گفته است که قرار بود بعد از این قتل، دست به پنج عملیات تروریسیتی دیگر بزند.

به گفته خبرگزاری فارس، خانواده علی محمدی خواستار مجازات اعدام برای متهم شده اند اما قاضی صلواتی گفته است که صدور حکم بعد از مراحل قانونی صادر می شود.

بر اساس اعترافات جمالی فشی در ماه ژانویه در یک برنامه تلویزیونی  او  قبل از قتل علی محمدی توسط اسرائیل استخدام شده و در پایگاه های نظامی خارج از تل آویو، دوره آموزش نظامی دیده بود.

در این برنامه از او بعنوان “عامل اصلی” هر قتلی که توسط شبکه آموزش دیده اسرائیل صورت گرفته، نام برده شد. در آن زمان وزیر اطلاعات ایران، حیدر مصلحی گفت که ایران عملیات اسرائیل را که مورد حمایت آمریکا بوده خنثی کرده و بیش از ده نفر که با موساد در ارتباط بودند، دستگیر شده اند.

اسرائیل در پاسخ به اعتراف جمالی فشی، داشتن هرگونه ارتباطی با وی را تکذیب کرد.

ایران در سال های اخیر، بعد از قتل دانشمندان اتمی و ویروس استاکس نت که برای خرابکاری در تاسیسات اتمی ومتوقف کردن غنی سازی اورانیوم طراحی شده است، از برنامه های اتمی اش عقب نشینی کرده است. ویروس، ماه ژوئیه سال گذشته سیستم کنترل  تاسیسات اتمی ایران را هدف قرار داد.

در ماه نوامبر، مجید شهریاری، دانشمند اتمی، کشته شد و فریدون عباسی دوانی، رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی  ایران، از دو قتل که یکی از آنها مشابه قتل علی محمدی بود، نجات پیدا کرد.

در ماه ژوئیه، داریوش رضایی نژاد، استاد دانشگاه، به ضرب گلوله یک موتور سوار، کشته شد. رسانه های ایرانی ابتدا اعلام کردند وی یکی از دانشمندان اتمی بوده است اما مقامات ایرانی ارتباط او با برنامه های اتمی ایران را تکذیب کردند. شایعه شده بود که یک دانشجوی فوق لیسانس، 35 ساله که هم نام داریوش رضایی بود، اشتباها کشته شده است.

گاردین، 23 اوت