مادران: ما را بگیرید و ببرید پیش فرزندانمان

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

چهار روز مانده به عید نوروز، عید باستانی ایرانیان  و در حالی که بازداشت فعالان سیاسی و مطبوعاتی همچنان ادامه دارد، خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردند و خواستار تعین تکلیف و آزادی عزیزان خود شدند. این تجمع در حالی صورت گرفت که از روز یکشنبه تعیین کفالت و وثیقه را متوقف کرده اند و این بدین معنی است که صدها نفر از حامیان مادران   عزادار، دانشجویان، فعالین حقوق بشری و فعالین زنان و سایر اقشار جامعه،  ایام عید را در  بند ۲۰۹، ۲۴۰، ۳۵۰ و یا در جاهای دیگر باید بگذراند.

یکی از مادران که فرزند او دانشجو است و برای مرخصی چند روزه او در  ایام عید ۶۰۰ میلیون وثیقه فراهم آورده جواب شنیده  دیگر دیر شده است و کارمندان دادستانی برای تعطیلات رفته اند کاری را انجام نخواهند داد. که با خشم این مادر مواجه شدند یکی از افراد دادگاه انقلاب با فریاد به این مادر گفت: او کمونیست است و حقش است که در زندان بماند.

وب سایت کلمه گزارش داده که چندین مورد درگیری لفظی بین خانواده ها با کارکنان دادگاه انقلاب پیش آمد و  خانواده ها با تهدید به بازداشت مواجه بودند. خانواده ها به آنها می گفتند که ما همه حاضر هستیم بازداشت شویم و در کنار عزیزانمان باشیم.

از طرفی دیگر خانواده ها خواهان مشخص کردن وضعیت عزیزان خود هستند اما به بهانه تق و لق بودن روزهای آخر سال جوابی مشخصی به آنها داده نمی شود مامورین دادگاه انقلاب برای تحت فشارقرار دادن خانواده ها از پاسخ دادن خوداری می کنندو به آنها می گویند بروید زندان اوین چونکه بازپرسان شعب امنیت دادگاه انقلاب در آنجا مستقر هستند و آنها به شما جواب خواهند داد.هنگامی که خانواده ها به زندان اوین مراجعه می کنند محلی که بازپرسان شعب امنیت در آنجا مستقر هستند با دربهای بسته مواجه می شوند و کسی به آنها و حتی به وکلا جوابی نمی دهند.

 

مچ بند سبز و تصویر میرحسین موسوی در بند 350

همزمان خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ خبر دادند که زندانیان این بند روزهای شنبه و یکشنبه این هفته در اعتراض به شرایط نامناسب بند دست به اعتصاب غذا زده و در همین روزها با خواندن سرودهای اعتراضی  از جمله یار دبستانی من و ای ایران مرزپرگهر، اصرار خود را برای استفاده از حداقل حقوق شهروندی خود به نمایش گذاشتند.تعدادی از زندانیان این بند دیروز در ملاقات روز دوشنبه به خانواده های خود گفته اند که در این اعتراض ها با مچ بند سبز حضور داشته و سرود خوانده اند.

به گفته خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ تعدادی از این زندانیان نیز روز دو شنبه در حالی که مچ بند سبز بر دست های خود بسته بودند، به سالن ملاقات آمدند و در برابر فشار ماموران زندان برای بازکردن مچ بند سبز مقاومت کردند.

براساس همین گزارش، زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ با تشکیل گروه فوتبال و بازی در برابر تیم زندانیان مالی به پیروزی دست یافتند که با پایان بازی، وقتی تعدادی از بازیکنان تیم زندانیان سیاسی پیراهن های خود رابه نشانه شادمانی بالا زدند، تصاویر میرحسین موسوی در زیر پیراهن هایشان آشکار شد که موجب تشویق و شادمانی شدید زندانیان شد.به گفته زندانیان تصاویر میرحسین موسوی توسط هنرمندان زندانی روی کاغذها نقاشی شده بود.

بزرگ نیا، رییس بند ۳۵۰در واکنش تلافی جویانه نسبت به زندانیان در روزهای گذشته رفتارهای سخت گیرانه ای را در پیش گرفته .از جمله  قطع امکان تماس تلفنی زندانیان، تعطیل کردن فروشگاه بند، محبوس کردن زندانیان برای ساعتهای متمادی و جلوگیری از رفتن آن ها به هواخوری بوده است.

زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اعلام کرده اند در صورتی که دوستان شان از انفرادی بازگردانده نشوند، روز اول فروردین دست به اعتصاب غذای نامحدود خواهند زد. در این بند بیش از یکصد و پنجاه نفر از زندانیان حوادث پس از انتخابات نگه داری می شوند.

 

آزادیها

سعید لیلاز، آذر منصوری، سعید نورمحمدی، بهزاد نبوی و محمد یوسف رشیدی روز گذشته آزاد شدند. سعید لیلاز روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل اقتصادی است که با تودیع وثیقه  تا ۱۵ فروردین ماه آینده از زندان آزاد شد. او بعد از ۹ ماه زندانی بودن در اوین به مرخصی آمد. این روزنامه نگار سرشناس به 5 سال حبس قطعی محکوم شده است.

آذر منصوری، معاون سیاسی حزب مشارکت ایران اسلامی نیز به مرخصی ۲۰ روزه از زندان اوین آمد.

محمدرضا فقیهی، وکیل این فعال سیاسی به خبرگزاری ایلنا گفت:پس از برگزاری جلسه محاکمه و صدور حکم علیه موکلم بارها از رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب در خواست کردیم که قرار بازداشت خانم منصوری به قرار خفیف‌تری تبدیل شود که بدوا این امر پذیرفته نمی‌شد اما با اصرارها و صحبت‌های صورت گرفته با مرخصی آمدن معاون سیاسی حزب مشارکت موافقت به عمل آمد.

وکیل منصوری ادامه داد: روز گذشته به خانواده موکلم اطلاع دادند که برای مرخصی آمدن خانم منصوری وثیقه تدارک دیده شود که در این راستا اسناد د و ملک به توقیف سازمان ثبت درآمد.

فقیهی تاکید کرد: با توجه به تودیع وثیقه دبیرسیاسی حزب مشارکت از امروز به مدت ۲۰ روز و تا ۱۵ فروردین ماه در مرخصی به سر خواهند برد.

همچنین بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در حوادث بعد از انتخابات بازداشت شده بود به دلیل پیگیری برخی از معالجات خود تا پایان تعطیلات نوروزی به مرخصی آمد.

صالح نیکبخت وکیل این فعال سیاسی نیز گفت :‌ با توجه به اینکه بیماری‌های قلبی، کلیوی و ستون فقرات بهزاد نبوی بهبود نیافته است، وی جهت‌ پیگیری معالجات خود به مرخصی از زندان آمد تا بتواند در دوره ۱۵ روزه پایان تعطیلات نوروز معالجات خود را پیگیری کرده و با پزشکانی که در مورد وی نظرات مختلف داده‌اند هماهنگی کرده تا بهترین راه را برای درمان انتخاب کند.

وی افزود: برخی از پزشکان معالجه موکلم به وی توصیه کرده که بیماری ستون فقرات خود را عمل جراحی کرده اما برخی دیگر از پزشکان به او توصیه کردند از طریق فیزیوتراپی و هیدروتراپی بیماری ستون فقرات خود را معالجه کنم و چنانچه از این طریق ناراحتی ستون فقرات وی بهبود نیافت عمل جراحی انجام داد.

نیکبخت با اشاره به مرخصی‌های مختلف نبوی در این مدت گفت:‌با توجه به اینکه وی تاکنون برای معالجه به مرخصی‌های کوتاه مدت یک یا دو روزه آمده اما تاکنون بیماری‌های وی علاج پیدا نکرده به همین دلیل در هفته اخیر برای ادامه معالجات و پیگیری آنها تا پایان تعطیلات به مرخصی آمد.

وکیل نبوی با اشاره به اینکه موکلش از سوی شعبه ۱۵دادگاه انقلاب به شش سال حبس محکوم شده بود ادامه داد:‌در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر اتهام تبلیغ علیه نظام وی حذف و نبوی به خاطر شرکت در راهپیمایی ۲۵ خردادماه به پنج سال حبس محکوم شد.

سعید نورمحمدی از اعضای حزب مشارکت و از بازداشت شدگان مراسم دعای کمیل نیز از زندان اوین آزاد شد.

‌پس از ارسال پرونده سعید نورمحمدی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، رییس شعبه قرار بازداشت موقت را به قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تبدیل کرد که پس از تودیع وثیقه، امروز حکم آزادی وی صادر و به اوین ارسال شد.

نورمحمدی ۲۵ خرداد ماه یعنی سه روز پس از انتخابات بازداشت وپس از ۶۲ روز آزادشد وبار دیگر در ۲۹ مهرماه دستگیر شد.نورمحمدی درتاریخ ۲۹ مهرماه در مراسم دعای کمیل که در منزل شهاب طباطبایی یکی دیگر از دستگیرشدگان پس از انتخابات برگزار می شد، همراه دهها تن دیگر از شرکت کنندگان بار دیگر دستگیر شد.یکی از اتهامان سعید نورمحمدی برگزاری دعای کمیل بود.

 

بازداشت ها

لاله حسن پور و سمیه فرید، فعالین حقوق زنان  به اتفاق عبدالله یوسف زادگان، برنده مدال طلای المپیاد ادبی بازداشت شده اند. سمیه فرید فعال حقوق زنان و همسر حجت منتظری است. حجت منتظری از فعالان سابق دانشجویی در زندان اوین زندانی است و خانم فرید برای پیگیری وضعیت همسرش به مقابل این زندان رفته بود که بازداشت شده است.

لاله حسن پور نیز فعال حقوق زنان است که روز گذشته بازداشت شده است. در همین زمان عده ای از دانشجویان هم دستگیر شده اند که در گزارش جداگانه به آن ها اشاره شده است.

 

یک سال حبس قطعی برای نورانی نژاد

رییس کمیته اطلاع رسانی حزب مشارکت ایران اسلامی از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

فریده غیرت، وکیل حسین نورانی نژاد در این زمنیه گفت:   آقای حائری دیگر وکیل این پرونده به دادگاه تجدید نظر مراجعه کرده بود که حکم محکومیت قطعی موکلم به وی ابلاغ شد.

وی بابیان اینکه از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب نورانی‌نژاد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و اجتماع و تبانی به قصد برهم‌زدن نظم عمومی به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود، گفت: در حکم صادره از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران میزان محکومیت موکلم از سه سال به یک سال کاهش یافته است و امیدواریم که باتوجه به اینکه نورانی‌نژاد بیش از ۶ ماه است که در بازداشت به سر می‌برد بتوانیم برای ایشان آزادی مشروط بگیریم.

غیرت از ارائه تقاضای مرخصی از سوی نورانی‌نژاد به مقامات قضایی خبردادو گفت:در این خصوص از سوی مقامات موافقت‌های ضمنی صورت گرفته که امیدوارم ظرف این چند روز عملی شده تاموکلم بتواند در آستان سال جدید در کنار خانواده خود باشد.

 

مسعود لواسانی در اعتصاب غذا

مسعود لواسانی، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویسی که از ۴ مهرماه در منزل بازداشت شد، پنج روز است که اعتصاب غذا کرده است.

وی که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به هشت سال ونیم زندان محکوم شده است، در زندان اوین اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

گفته می شود پس از قطع تماسهای تلفنی وی، کلیه دیدارهای حضوری این روزنامه نگار زندانی نیز قطع شده است.

وضعیت جسمی نامناسب وی که در اثر فشار زندان، بازجویی ها و نخوردن غذا ایجاد شده، موجب نگرانی خانواده و نزدیکان این زندانی سیاسی است.

پبش از این نیز در دی ماه واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران گزارش داده بود که مسعود لواسانی که تا پیش از این هر دو هفته یک‌بار حق ملاقات با خانواده‌اش را داشت، از این پس هر ۶هفته یک‌بار حق ملاقات دارد که در آن فرزند خود را نیز نمی‌تواند ببیند.

او هم اکنون در زیرزمین بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد که زندانیان سیاسی در آن‌جا در شرایط بسیار سختی نگه‌داری می‌شوند.

مسعود لواسانی همکار روزنامه‌های شرق، اعتماد، اعتماد ملی، کارگزاران، خبرگزاری مهر و بسیاری دیگر از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی بوده است.