مالمو، مامن پروین اردلان

نویسنده

» گزارش فرانس پرس درباره وضعیت یک سال آینده یک فعال حقوق زنان

شهرداری مالمو اعلام کرد که این شهر که در جنوب سوئد واقع شده،  مأمن روزنامه نگار ایرانی و فعال حقوق زنان، پروین اردلان، شده است. او در سال ۲۰۰۷ به دلیل فعالیت های حقوق بشری اش برنده جایزه اولاف پالمه شد.

این شهر سوئد که وارد شبکه بین المللی “شهرهای مأمن” شده، طی بیانیه ای اعلام کرد: “پروین اردلان، روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر ایرانی، اکنون دعوت شهر مالمو برای انتخاب شهر مأمن خود را پذیرفته است.”

شهردار این شهر می گوید: “خانم اردلان بزودی به مالمو خواهد آمد و به مدت یک سال در این شهر و در آدرسی که محفوظ است خواهد ماند.”

به علاوه، این فعال حقوق بشر که در سال ۱۹۷۲ متولد شده از بورسی بهره مند خواهد شد که به وی امکان “ادامه فعالیت هایش به صورت آزادانه” را خواهد داد.

بنیاد اولاف پالمه که شجاعت این روزنامه نگار در مبارزه برای حقوق زنان در ایران را مورد تقدیر قرار داده، جایزه ای به همین نام [نام نخست وزیر سوئد که در سال ۱۹۸۶ ترور شد] را به وی اهدا کرده است.

پیر شوری، رییس بنیاد اولاف پالمه، در بیانیه ای گفت است: “به لطف این امکانی که برای خانم اردلان مهیا شده تا آزادانه و بدون نگرانی از تعقیب های قضایی به کار خود ادامه دهد، او می تواند برای مردم دموکراسی خواه ایران الگو و نقطه قوتی باشد.”

در مارس ۲۰۰۸، جمهوری اسلامی پروین اردلان را برای دریافت جایزه اش ممنوع الخروج کرد و خواهر وی جایزه را به جای او دریافت نمود.

خانم اردلان در سال ۲۰۰۷ به اتهام “تهدید برای نظام” به سه سال زندان محکوم شد و این درحالی بود که وی تنها از وضعیت زنان در ایران انتقاد کرده بود.

منبع: فرانس پرس، ۱۶ مارس