بی بی سی خواستار محکومیت تهدید رسانه ها شد

نویسنده

» اسپرو نیوز :

هیات حکام نظارت بر رسانه های آمریکا (BBG) در بیانیه مشترکی با بی بی سی (BBC) بریتانیا از مجمع عمومی سازمان ملل خواستند دولت ایران را به دلیل “ساکت کردن صدای رسانه ها در ایران” محکوم کند.

این دو سازمان دستگیری اخیر شش فیلمساز ایرانی را به “اتهام واهی و بی پایه همکاری با تلویزیون فارسی بی بی سی” به عنوان آخرین اقدام از یک سلسله اقدامات وسیع دولت ایران در “سرکوب مطبوعات آزاد” ذکر کردند که هدف آن بی بی فارسی، رادیو فردا و صدای آمریکا است. اقدامات ایران شامل ارسال پارازیت بر روی ماهواره ها، اختلال در اینترنت، هک کردن و ارعاب روزنامه نگاران، منتقدان دولت و فعالین اینترنتی است که “نقض آشکار حقوق استاندارد بین المللی است”.

دو سازمان یاد شده از فرصت به دست آمده در مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرده تا  عملیات گسترده دولت ایران علیه رسانه های مستقل را محکوم کنند. در بیانیه این دو سازمان آمده است:

«هفته گذشته مقامات ایران چندین فیلمساز و مستند ساز را به اتهام واهی همکاری با بی بی سی فارسی دستگیر کردند. این دستگیری ها همزمان با پخش فیلم مستندی در باره رهبر ایران در تلویزیون فارسی بی بی سی صورت گرفته است.

ما هر نوع حرک خودسرانه دولت ایران را در ارسال پارازیت بر روی ماهواره، اختلال های مستمر در اینترنت، تهدید و ارعاب روزنامه نگاران و منتقدان دولت و فعالین آنلاین و هک کردن حریم خصوصی کاربران اینترنت را به شدت محکوم می کنیم.

ما هر نوع اتهام توطئه و دسیسه چینی را در مورد رسانه ها رد می کنیم  چرا که رسانه های مستقل هم حق دارند و هم وظیفه دارند جریان آزاد اطلاعات را فارغ از هر گونه سانسوری تصمین کنند.

تلاش های دولت ایران در سرکوب رسانه های مستقل نقض آشکار استاندارد ها و هنجارهای بین المللی است که ایران از امضا کنندگان آن است و حضور این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل هم شاهدی بر آن است.

این اقدامات ایران باید در مجمع عمومی سازمان ملل محکوم شود.

بی بی سی بین المللی بنگاه خبری چند رسانه ای است که به تعداد زیادی از زبان های دنیا در رادیو، تلویزیون، اینترنت و تلفن های همراه برنامه پخش می کند. این سازمان با استفاده از پلاتفورم های مختلف، نظیررادیوی موج کوتاه و اف ام، ماهواره های دیجیتال و کانال های کابلی، روزانه  166 میلیون نفر در سراسر جهان را مخاطب قرار می دهد. وب سایت این سازمان در بر دارنده صدا و تصویر است و امکان پیوستن به بحث های جهانی را فراهم می آورد.

هیات حکام نظارت بر رسانه های آمریکا نیز یکی از نهادهای فدرال است که بر تمام رسانه های دولتی و مدنی بین المللی نظارت داشته و هدف آن اطلاع رسانی و بسیج مردم در همه نقاط دنیا برای دفاع از آزادی و دموکراسی است. این رسانه با 165 میلیون مخاطب در بیش از صد کشور سروکار دارد. رسانه های تحت پوشش این سازمان عبارتند از صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد و رادیو فردا، شبکه تلویزیون خاورمیانه، رادیو آسیای آزاد و دفتر رسانه ای کوبا.

 منبع: اسپرو نیوز– 24 سپتامبر2011