با کمک دوستان تروریست ها را شکست می‌دهیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» پیام کتبی بشار اسد به خامنه‌ای

نخست وزیر سوریه روز سه شنبه، ۱۶ مرداد در دیدار با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل، پیام مکتوب بشار اسد رئیس جمهور این کشور به آیت الله خامنه‌ای را تسلیم وی کرد. وائل الحلقی ابراز امیدواری کرده است که “با کمک دوستان سوریه شاهد شکست تروریست‌ها و حامیان خارجی آنها باشیم.”

در همین روز سید حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در اولین نشست خبری خود پس از آغاز کار، در خصوص راه حلی برای حل بحران سوریه تاکید کرد که مردم این کشور باید تصمیم بگیرند و دیگران نیز باید کمک و از ارسال سلاح خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران وائل الحلقی، پیام بشار اسد به رهبر جمهوری اسلامی را از طریق علی اکبر ولایتی و طی دیداری در بیمارستان مسیح دانشوری تهران تسلیم کرده است.

در این دیدار دو طرف از محتوای این نامه سخنی به میان نیاورده‌اند، اما وائل الحلقی نخست وزیر سوریه بر “ عزم راسخ دولت و ملت سوریه در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت مردم سوریه بر سرنوشت خویش و استقلال کشورشان” تأکید کرده است.

 

تاکید ولایتی بر همکاری همه جانبه

علی اکبر ولایتی نیز در این دیدار با اشاره به سابقه “روابط برادرانه و راهبردی ایران و سوریه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی” گفته است: “در طول این مدت طولانی و علی رغم فشارهای سنگین تروریست‌ها و برخی حامیان خارجی آنها، دفاع ملت و دولت سوریه از تمامیت ارضی و اصرار بر حق تعیین سرنوشت مردم ستودنی و مثال زدنی است و حتی دشمنان سوریه بر این موضوع تأکید و اذعان دارند.”

مقامات جمهوری اسلامی از تحولات اخیر کشورهای عربی، از جمله تونس، مصر، یمن، لیبی به نوعی حمایت کرده و آن‌ها را “موج مقاومت و بیداری اسلامی در منطقه” خوانده اما نسبت به اعتراضات سوریه برخورد متفاوتی داشته و آن را به دخالت خارجی‌ها نسبت داده‌اند.

جمهوری اسلامی قدرتمندترین متحد استراتژیک سوریه در منطقه است. مقامات ارشد دو کشور به طور مرتب با یکدیگر ملاقات می‌کنند و در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی نیز با یکدیگر همکاری دارند.

سوریه تنها راه ارتباطی جمهوری اسلامی با حزب الله لبنان است و در صورت سرنگونی بشار اسد، امکان کمکهای نظامی به حزب الله لبنان با محدودیت‌های فراوانی روبرو خواهد شد.

در همین راستا علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل، با تقدیر از مقاومت دولت و ملت سوریه گفته است: “ مقام معظم رهبری برای سوریه به عنوان خط مقدم مقاومت علیه صهیونیسم، اهمیت زیادی قائل هستند و کماکان حمایت از دولت و ملت بزرگ سوریه از جمله اولویت‌های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.”

عضو مجمع شورای تشخیص مصلحت نظام، که در روز برگزاری اولین نشست خبری رئیس جمهور جدید ایران با نخست وزیر سوریه دیدار کرده به “همبستگی و همکاری همه جانبه ایران و سوریه” اشاره کرده و گفته این همکاری ها “ حتی دشمنان ملت فلسطین و نهضت بیداری اسلامی را نیز وادار به اعتراف پیروزی مقاومت در برابر صهیونیسم و حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای آن کرده است.”

 از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، مخالفان بشار اسد، برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی، جمهوری اسلامی را متهم به مشارکت در سرکوب اعتراض‌های مردمی در سوریه کرده اند؛ گزارشاتی که تهران و دمشق آن را تکذیب می‌کنند.

 

روحانی: سوریه راه حل نظامی ندارد

در همین حال حسن روحانی،‌ رئیس جمهور جدید ایران، دیروز در اولین نشست خبری خود پس از آغاز دوران رسمی ریاست جمهوریش در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد سوریه گفت که ایران دخالت خارجی و جنگ داخلی در سوریه را محکوم می‌کند و معتقد است راه حل مشکل نظامی نیست و تنها راه حل سیاسی است.

حسن روحانی گفته است: “همه گروه های سوری باید با دولت مذاکره کنند. در نهایت انتخابات باید برگزار شود و دموکراسی و عملی شدن خواست مردم مهم است. اگر کشورهای همسایه با هم کمک کنند، این مسئله زودتر عملی خواهد شد.”

پس از برگزاری اولین نشست سال گذشته اعضای اتحادیه اروپا و قدرت های جهانی در ژنو به منظور یافتن راه حلی برای عبور از بحران سوریه، کنفرانس دیگری در همین رابطه در آستانه برگزاری است. ایران به عنوان یکی از کشورهای درگیر در سوریه به این نشست دعوت شده است.

پیشتر روسیه خواستار حضور جمهوری اسلامی در کنفرانس بین‌المللی حل بحران سوریه شده بود.سید حسن روحانی هم در نشست خبری روز سه شنبه خود اعلام کرد که ایران ممکن است در مذاکرات ژنو شرکت کند.