ایستادن کنار مردم نانجیبی است ؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» همسر شهید باکری در مصاحبه با روز:

” میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد هیچ گناهی ندارند جز اینکه کنار مردم ایستادند. برای جمهوری اسلامی هم آبروداری کردند. همین که پای مردم ایستادند، مردم به آنها اعتماد و احساس کردند هنوز کسانی هستند در نظام که کنار مردم باشند و آمدند رای دادند. رای سال ۹۲ ادامه ۸۸ است. اگر آنها کنار مردم نمی ایستادند مطمئن باشید سال ۹۲ هیچ کسی نمی رفت رای بدهد. در این شک نکنید”.

این بخشی از سخنان فاطمه چهل امیرانی است. همسر سردار شهید حمید باکری که در مصاحبه با “روز” می پرسد: آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد از چه باید عذرخواهی کنند از اینکه کنار مردم ایستادند؟ از چه باید توبه کنند؟ از کدام بخش از زندگی شان که وقف انقلاب و مبارزه برای آزادی و ایستادگی بر حقوق مردم شد باید توبه کنند؟

هفته گذشته آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با گروهی از دانشجویان با «نانجیبانه» خواندن رفتار معترضان به اعلام نام محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات خرداد ۸۸، خواستار عذرخواهی آنها شده و گفته بود که چرا جواب نمی دهند، چراعذرخواهی نمیکنند؟

سخنان آیت الله خامنه ای در شرایطی مطرح شده که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران معترضان، از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در بازداشت خانگی به سر می برند و اتهامات مختلفی از سوی مسئولان حکومتی متوجه آنها شده؛ اتهاماتی که تاکنون در هیچ دادگاهی مورد بررسی قرار نگرفته است.

فاطمه چهل امیرانی، همسر سردار حمید باکری است که در جنگ ایران و عراق جان باخت. او در واکنش به اظهارات آیت الله خامنه ای در یادداشتی اعلام کرد: شنیدم انتظار عذرخواهی دارند. روزی به کوچه ی اختر خواهم رفت و بلند فریاد خواهم زد: “ایهاالناس! بدانید در سرزمین من هر کس فکر کند و یا حق خود را بخواهد و یا به ظلم آشکار اعتراض کند، نا نجیب است و من از این بابت عذر می خواهم”!

او در مصاحبه با “روز” در همین زمینه میگوید: من هنوزهم توجیه نیستم. چه کسی نانجیب است؟ ما؟ همه ما برای مملکت مان کار میکردیم. حالا ممکن است عده ای در این وسط،از هر طیفی،سواستفاده کرده وخواسته باشند کارهای دیگری انجام دهند ولی ما از اول انقلاب تاکنون تلاش کرده ایم.هیچ کدام هم عامل بیگانه نبوده ایم، جز اینکه همپای مردم بودیم و میخواستیم مردم از حقوق شان بهره مند باشند هیچ مساله دیگری نبود. برای همین هم به من برخورد. ما هیچ کدام نانجیب نبودیم و نانجیبانه هم عمل نکردیم.

همسر شهید باکری می افزاید: میرحسین موسوی، خانم رهنورد و آقای کروبی واقعا آدم های نجیبی هستند. هیچ وقت هیچ چیز نانجیبانه از آنها شنیده نشده است. هر چه اتهام به آنها زدند هیچ نگفتند. آنها پای حقوق مردم ایستادند و به خاطر مردم آمدند. یعنی فکر میکنم ما نجیب تر از آقای موسوی، آدمی داریم؟ ایستادن کنار مردم نانجیبی است؟

حبیب الله عسگراولادی، دبیرکل جمعیت موتلفه هم در سخنانی خواستار توبه آقای موسوی و آقای کروبی شده و برخی از نمایندگان مجلس تا بدانجا پیش رفته که گفته اند توبه آقای موسوی و آقای کروبی هم پذیرفته نیست. در این میان علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس تنها کسی بود که خواستار دادن فرصت دفاع به آقایان موسوی و کروبی شد و گفت: مجازات و محروم شدن از حقوق اجتماعی بدون حکم دادگاه شرعا و عقلا پذیرفته نیست.

 وی در صح علنی مجلس پرسید: اگر این دو نفر باید عذرخواهی و توبه کنند آیا نیازی به عذرخواهی و توبه آقای احمدی‌نژاد که هیزم فتنه را با مناظره و رفتارهای بعدی خود فراهم آورد نیست؟

در همین زمینه از خانم باکری سئوال میکنم.میگوید: حرف زیاد می زنند. برای شهید باکری ها هم میگفتند. همین آقایان میگفتند بیایند توبه کنند. حمید می گفت بگویید از چی توبه کنیم؟ من به این کلمه توبه زیاد توجهی ندارم. اینها به مخالف شان که می رسند میگویند توبه کن. حمید هم میگفت از چی توبه کنم؟ نه، این داستان سر دراز دارد و مال الان نیست. هرچقدر بگویند توبه کنید ما می فهمیم که مساله چیز دیگری است.

او می افزاید: من یادداشتی نوشتم که شما فکر کنید آقای میرحسین بخواهد بنویسد، از کدام قسمت زندگی اش توبه کند؟ خانم رهنورد از کدام قسمت زندگی اش توبه کند؟ ما کجا در زندگی مان عرضه داشتیم نانجیب باشیم؟ که اگر نانجیب بودیم که وضعیت اینگونه نبود. آنها از چه چیزی باید عذرخواهی کنند؟ از اینکه کنار مردم ایستادند؟ اصلا اگر موسوی و کروبی و رهنورد نمی ایستادند مردم در انتخابات به هیچ عنوان رای نمی دادند. آنها کنار مردم ایستادند و مردم به آنها اعتماد و احساس کردند هنوز کسانی در نظام هستند که کنار مردم باشند. من رای سال ۹۲ را ادامه ۸۸ میدانم. اگر آنها کنار مردم نمی ایستادند مطمئن باشید سال ۹۲ هیچ کسی نمی رفت رای بدهد. در این شک نکنید. یعنی مردم می گفتند آن دفعه رای مان هرچه شد این بار هم همین است. اگر الان مردم اعتماد کردند و رفتند و رای دادند به خاطر ایستادگی آنها بود. یعنی همه رای الان را مدیون میرحسین موسوی میدانند. قدیم ها نیست که چند نفر بروند با سخنرانی و بحث و نوحه خواندن روی مردم تاثیر بگذارند. مردم آگاه تر شده اند، تحلیل میکنند، در جریان مسائل هستند، اقتصاد را می بینند، سیاست را می بینند و دیگر نمی توان سرشان کلاه گذاشت. برای خود من شرکت مردم در انتخابات ۹۲ جالب بود. به نظر من باید این قضیه را بدانند که ۹۲ نتیجه ۸۸ است، فکر نکنند نتیجه عملکرد دیگران است.

خانم چهل امیرانی سپس درباره اظهارات برخی نمایندگان مجلس که از سویی رهبران جنبش سبز را به توبه فراخوانده و از سوی دیگر گفته اند توبه آنها هم پذیرفتنی نیست و باید جبران کنند و.. میگوید:

نمایندگان هم بیشتر آدم های اهل معامله اند. اگر به جایی برسند معامله کنند مطمئن باشید همه را معامله میکنند. الان فکر میکنند اینجوری بهتر است، یعنی از این موضع بلند شوند بیشتر نفع می برند.

او توضیح میدهد: سالهای سال است که این چیزها دست مردم آمده. کسی که اعتقادی دارد از اعتقادش عقب نشینی نمیکند. کسانی هم که زندان هستند آدم هایی نیستند که بگویند بعدا می روند و پشیمان می شوند. این آدم ها عقیده دارند، اندیشه دارند و ایستاده اند. انتخابات ۹۲ برای من جالب بود. من اصلا تعجب میکردم وقتی میدیدم مردم عادی در شهرستان ها و روستاها به آقای روحانی رای میدادند. یعنی مردم خودشان تصمیم گرفتند،اینجورنیست که مردم متوجه نشوند. اگر اینها نیایند کنار مردم و حرف مردم را نشنوند و مردمسالاری را درک نکنند حتما گوشه گیر و بایکوت خواهند شد. مطمئن باشید. ما سالها در تاریخ یا دیده ایم یا مطالعه کرده ایم.

درباره حذف عکس میرحسین موسوی از کتاب های درسی سئوال میکنم.همسر شهید باکری میگوید: اینها اشتباه بزرگ است. الان حذف کنید ده سال بعد چی؟ ۲۰ سال و ۳۰ سال بعد چی؟ عکس های اصلی است و تاریخ را که نمی شود پاک کن دست گرفت و پاک کرد. من ایمان دارم اگر اینها را پاک کنید خود شما را هم پاک میکنند. هر کجایی که خواستیم پاک کنیم مردم رفتند سراغش و بیرون آوردند، بدون تحلیل خوب و بد، قبولش کردند. از کتاب ها و عکس ها حذف کنید، با مردم چه خواهید کرد؟ ببینید چه جایگاهی بین مردم دارند که مردم به خاطر ایستادگی آنها اعتماد کرده و به آقای روحانی رای دادند.

خانم چهل امیرانی سپس میگوید: ما مدام در جنگ و جبهه بودیم و میرحسین را آدمی شریف می شناسیم. آقای کروبی همینطور. معتمد امام بود خود من بارها شنیده ام چقدر امام به او اعتماد داشت. هیچ کدام از این چیزهایی که می گویند خودشان هم میدانند به اینها نمی چسبد. برای همین است حاضر نیستند دادگاهی کنند. انگار دو آدم عاقل بین اینها نیست. مگر می شود گفت نخست وزیر این مملکت وابسته بوده؟ یعنی همه ول معطل بودید؟ اینها را برای خودشان می گویند. موسوی کروبی و رهنورد هیچ گناهی ندارند جز اینکه کنار مردم ایستادند. برای جمهوری اسلامی هم آبروداری کردند، همین که پای مردم ایستادند مردم پایبند نظام ماندند و آمدند رای دادند. مردم که آنها را جدا از نظام نمیدانستند. کارشان بعد از ۸۸ و مخصوصا کمک به آسیب دیدگان کاری تحسین برانگیز بود. کاری که آنها کردند باید خود جمهوری اسلامی میکرد که نکرد.

همسر شهید باکری میگوید که همچنان امیدوار است بالاخره اتفاقی بیفتد و عقل و تدبیر جایگزین شود: من میخواهم مردم بیشتر از این به زحمت نیفتند. عاقلانه اش این است که بپذیرند اتهاماتی که به اینها می زنند نادرست است. اکثریت مردم تلاش و خواسته شان این بود که وضعیت مملکت روبراه شود. امیدوارم روزی ایرانیان در ایران جمع شوند. این مملکت مال همه است و من امیدوارم به اینکه همه چیز درست می شود.

او همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی است و می پرسد چرا باید در زندان بمانند. سپس اشاره به خروج طیف عظیمی از جوانان و فعالان عرصه های مختلف از کشور میکند و میگوید: خیلی از بچه ها از ایران خارج شدند چرا؟ باید شرایط به گونه ای باشد که همه برگردند.

خانم چهل امیرانی می افزاید: مردم واقعا خسته شده اند نه آنور را میخواهند نه اینور. میگویند میخواهند زندگی کنند. آخر یک انسان چقدر زندگی میکند؟ خارج نشینان هم البته باید بدانند این مردم حاضر به انقلاب نیستند دنبال تغییرات به صورت مسالمت آمیز هستند و رای به آقای روحانی به همین معنی است. در یک روستا که خبر دارم اکثریت مردم به آقای روحانی رای میدهند خیلی معنی دارد. تندروی نتیجه نمیدهد.

سئوال میکنم که شما از آقای روحانی چه انتظاری دارید؟ می گوید: اولا یک کمی تنش ها را کم کند، فشارها بر مردم کم شود. مردم باید زندگی کنند، از عمرشان بهره بگیرند. از انقلاب تا الان ۸ سال جنگ و بعد هم باز مردم در بحران و نگرانی زندگی کرده اند. این مردم میخواهند خوب زندگی کنند مستحق زندگی بهتر هستند. من همیشه میگویم حالا مهم نیست در سخنرانی هایشان هرچه به ما میگویند بگویند ولی پشت پرده حداقل حرف های مردم را بشنوند، واقعیت های جامعه را ببینند و بدانند. آقای روحانی هم آدم های با تجربه ای را که نیاز به آزمون و خطا نباشد انتخاب کرده و رفتارش عاقلانه بوده. از این ۸ سال همه تجربه و درس گرفتند، امیدوارم این آقایان هم تجربه گرفته باشند و این تجربه ها را به کار ببندند. فرصتی به همه شان میدهیم. امیدواریم بشود.