اتهام بهاور تبلیغ علیه نظام است

مژگان مدرس علوم
مژگان مدرس علوم

» مقام قضایی در مصاحبه با خبرگزاری دولت :

با گذشت سه روز از بازداشت عماد بهاور، عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، یک منبع قضایی با نام بردن از این فعال سیاسی به عنوان عضو یک “گروه غیرقانونی” وی را به “تبلیغ علیه نظام” متهم کرد

 

این منبع قضایی که هویت وی اعلام نشده دیروز در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد: “عماد بهاور از فعالان گروه غیر قانونی موسوم به نهضت آزادی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده است.” وی با طرح این ادعا که “بازداشت این فرد هیچ ربطی به فعالیتها انتخاباتی وی نداشته است” اظهار داشت: “بهاور از 19 اسفند ماه 1387 به دلیل فعالیت های تبلیغی علیه نظام، تحت تعقیب بوده که پس از بازگشت از هندوستان و ادامه فعالیت های تبلیغی علیه  نظام با حکم قضایی دستگیر شد”. او در عین حال وعده داد که با انجام تحقیقات اولیه و با توجه به قرار صادر شده، وی در صورت تامین قرار صادره “ظرف چند روز آینده آزاد خواهد شد.”

همزمان، فریده غیرت، وکیل مدافع عماد بهاور نیز اعلام کرد که قرار آزادی موکلش با کفالت صادر شده و قرار است که این فعال سیاسی روز یکشنبه آزاد شود.

اظهارات فوق، سه روز بعد از آن منتشر می شود که عماد بهاور، عضو دفتر سیاسی و رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی ایران، در محل کار خود توسط چند نفر از نیروهای امنیتی دستگیر شده است. این نیروها روز چهارشنبه گذشته، با ارائه حکمی که نام مرجع صادر کننده و محتوی آن معلوم نبود، بهاور را با خشونت به همراه خود بردند. آنان همچنین منزل وی را مورد  بازرسی طولانی قرار داده و لوازم و مدارک شخصی وی را ضبط کردند.

عماد بهاور عضو دفتر سیاسی نهضت ازادی ایران و هسته مرکزی “پویش حمایت از خاتمی و موسوی”و یکی از فعالان “موج سوم” و ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی است.

در پی بازداشت عماد بهاور، نهضت آزادی ایران ضمن محکوم کردن این بازداشت و درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط وی اعلام کرد “از همه ی  مدافعان آزادی ، عدالت و حقوق شهروندی انتظار دارد که از هرگونه تلاش برای آزادی فوری وی فروگذاری نکنند.”

ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران در گفتگو با بی بی سی فارسی اظهار داشت: “اخیرا که دو کاندیدای اصلاح طلب کمیته مشترکی برای صیانت از آرا تشکیل دادند، بسیاری از این جوان ها برای همکاری با این کمیته اظهار آمادگی کردند. با توجه به واکنشی که برخی روزنامه های افراطی وابسته به جناح قدرتمند نسبت به کمیته صیانت از آرا نشان داده اند، به نظر می رسد بازداشت ایشان به این مسئله مربوط باشد”.

در واکنشی دیگر، ستاد ملی جوانان حامی خاتمی با صدور بیانه ای ضمن اعتراض به دستگیری بهاور، نسبت به پیامدهای چنین اقداماتی هشدار داد و خواستار آزادی سریع و بی قید و شرط وی شد. در اعتراضی جداگانه، رییس ستاد میر حسین موسوی بازداشت بهاور را نتیجه “اقبال فزاینده همه ایرانیان به حضور موسوی در انتخابات و پیروزی قریب‌الوقوع وی” دانست. قربان بهزادیان  تاکید کرد: “گزارش های متعدد واصله حاکی از اعمال محدودیت های غیر قانونی به شیوه های گوناگون بر فعالیت های انتخاباتی از طرف برخی مراجع و افراد است. ناپسندی این تضییقات آنجا که به آزار شهروندان منجر شود دو چندان است و نمی توان در برابر آن سکوت کرد. از جمله ی این موارد دستگیری آقای عماد بهاور، یکی از اعضای پویش موج سوم و ستاد 88 است که حسب اطلاعات موجود، در چارچوب قانون و مطابق رویه ی معمول در حمایت از کاندیدای مورد نظر خود فعالیت داشته است.” رییس ستاد میرحسین موسوی افزود: “ضمن محکومیت هر گونه استفاده ی ابزاری از قانون و سوء استفاده از اختیارات انتظار دارد مراجع ذی ربط، به ویژه دادستان محترم کل کشور، با اعمال نظارت خود، از تضییع حقوق شهروندان جلوگیری کرده و تربیتی مقرر نمایند تا آقای عماد بهاور از کلیه ی حقوق خود از جمله حق داشتن وکیل و دادرسی عادلانه برخوردار شود. “

 

پیش ازنیز این مهدی معتمدی مهر مسئول کمیته آموزش و دیگر عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران در سی فروردین ماه در منزل مسکونی اش واقع در گوهردشت کرج به حکم دادگاه انقلاب بازداشت شده بود که تا کنون آزاد نشده است.