احمدی نژاد یعنی انزوای کامل ایران

امید معماریان
امید معماریان

» گفت وگو با قائم مقام دفترسیاسی حزب مشارکت

آذرمنصوری قائم مقام سیاسی دبیرکل حزب مشارکت در مصاحبه با روز با اشاره به فیلم تبلیغاتی تلویزیونی محموداحمدی نژاد می گوید که طبق آمارهای سازمان هایی که زیر نظر همین دولت کار می کنند وی از نظر اقتصادی هیچ توفیقی نداشته است. وی که پس از سخنرانی در تجمع انتخاباتی اصلاح طلبان در جهرم با روز سخن می گفت معتقد است که مردم به دروغ گویی، فرافکنی و سیاست های صدقه ای دولت نهم انتقاد دارند و اینکه رییس جمهوری کشورشان در مجامع بین المللی تحقیر می شود را نشانه اقتدار نمی دانند.  این گفت و گو را می خوانید.

 

با توجه به حضور شما درشهرهای مختلف، جو انتخاباتی را درمیان مردم چگونه می بینید؟

با توجه به اینکه زمان تبلیغات آغاز شده است و فاصله ما روز به روز با انتخابات کمتر می شود، موج وتحرک انتخاباتی در مردم هم به صورت طبیعی بیشتر می شود. این دوره از انتخابات با دوره قبل بسیار متفاوت است، زمانی که به نظر می آمد که فضا به مراتب سردتر از این دوره انتخابات بود. با توجه به اینکه به نقاط مختلف کشور از شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک سفر وبا مردم صحبت می کنم، به نظرم می رسد که این ذهنیت و آمادگی برای مردم درحال تقویت است که همه به دنبال تغییر در مقطع فعلی باشند. می توان گفت که همه از روندی که درمدیریت کشور وجود دارد ابراز نگرانی می کنند. میزان حضور مردم در مجامعی که در آنها شرکت و برنامه های مهندس موسوی را مطرح می کنیم نسبت به انتخابات گذشته بسیار بیشتر است. معتقدم این انتخابات هم به لحاظ میزان مشارکت و هم از جهت نوع مشارک خیلی با انتخابات گذشته متفاوت خواهد بود .

 

آقای کروبی اعلام کرده بودند که اگر انتخابات به دوم کشیده بشود و آقای موسوی به همراه آقای احمدی نژاد راهی دور دوم شوند از ایشان حمایت می کنند . آیا چنین دیدگاهی در میان نزدیکان و خود آقای موسوی هم وجود دارد که اگر آقای کروبی کارشان به دور دوم کشید از وی حمایت کنند؟

قطعا اصلاح طلبان یک هدف مشترک را دنبال می کنند. هدف مشترکشان از این فرصت انتخاباتی که پیش آنهاست تغییر سازنده است. تاکید همه اصلاح طبلان بر اجماع مشهوداست. این که کاندیداها اعلام کنند که باید نهایتا یک کاندیدا به رقابت بپردازند، ناشی از همین دغدغه است. ما خودمان به عنوان حزب مشارکت که از آقای مهندس موسوی حمایت می کنیم اساسا معتقد هستیم که بهترین شکل، اجماع قبل از انتخابات اول است. یعنی قبل از اینکه انتخابات به دور دوم کشیده شود. اگر این اتفاق بیافتد نتیجه خیلی مطمپن تر وقابل پیش بینی تر است. شناختی که از آقای مهندس موسوی داریم  ،رفتارانتخاباتی بسیار مثبتی که از وی دیده ایم و اینکه مدام سعی می کنند که ملاحظات جبهه اصلاح طلبی را رعایت کنند و بهانه به مخالفان اصلاح طلبان ندهند، نشان می دهد که ایشان هم چنین روحیه ای دارند. من فکر می کنم که اگر قبل از انتخابات هر دو کاندیدا ببینند که میزان اقبال به کدامیک بیشتر است و آنکه میزان اقبال به او کمتر است به نفع دیگری کنار برود نتیجه بسیار برای ما قابل پیش بینی تر خواهد بود.

 

آقای احمدی نژاد در برنامه تلویزیونی شان به موفقیت های اقتصادی وحوزه سیاسی خارجی دولت خود اشاره کردند . شما گزارش ایشان را در مورد چهار سال اولشان چگونه ارزیابی می کنید؟

من فکر می کنم که باید در معنی مفاهیم وعبارت هایی که آقای احمدی نژاد مطرح می کنند تجدید نظر کنیم. وقتی می بینیم که براساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم ۲۵ درصد بوده است درحالی که درآمد دولت وی یک سوم هشت دولت گذشته بوده است دیگر نمی توانیم چنین ادعاهایی را مطرح کنیم. وقتی می خوانیم که نقدینگی در کشور به صورت بی سابقه ای افزایش پیدا کرده وهمین موجب افزایش تورم شده - که این هم براساس گزارش مراکز رسمی است که زیر نظر همین دولت هستند-  نه تنها بیانگر این است که دولت هیچ توفیقی در زمینه اقتصاد نداشته و مشکلات اقتصادی برای کشور ایجاد کرده، که نشان می دهد دولت های آینده باید تا مدتها تلاش کنند که مشکلات را رفع کنند. ما امسال بالاترین میزان ورود گندم به کشورمان را داشته ایم. همه تولیدات ما درحوزه های کشاورزی و صنعتی با آسیب و افت بسیار شدید مواجه بوده اند. اینها خودش بیانگر این است که دولت در حوزه اقتصاد به هیچ وجه دولت موفقی نبوده که هیچ، بلکه کشور را با بحران مواجه کرده است.

در زمینه سیاست خارجی هم همین طور است. من فکر می کنم که مفهوم اقتدار مورد نظر آقای احمدی نژاد چیز دیگری است. اینکه پرونده کشورما به شورای امنیت سازمان ملل می رود و خطر و آسیب مدام در مواجهه کشورمان قرار می گیرد  و اینکه چهار قطعنامه تحریم علیه کشورمان صادر می شود-  تحریم هایی که فشارهای اقتصادی اش بیشتر براقشار فرودست لمس می شود-  ودرنهایت اینکه رییس جمهور کشورمان در مجامع بین المللی تحقیر می شود، پیشرفت واقتدار نیست. اینها چالش است که  در نتیجه ماجراجویی ها و رویکرد توام تنش زایی که دولت در پیش گرفته اتفاق افتاده است. این هم یکی از مشکلاتی است که دولت های آینده - با هر رویکردی که سر کار بیایند-  باید آن را حل کنند. ما نه تنها در مقابل کشورهای بزرگ بلکه حتی در برقراری با کشورهای پیرامونی خودمان هم مشکل داریم. به هرحال می توانستیم از فرصت هایی استفاده کنیم که  نه تنها این کار نشده بلکه برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی ایران کشور در منزوی ترین حالت خودش در جهان ومنطقه قرار گرفته است.

 

شما طی هفته های گذشته به شهرهای مختلف سفرکرده اید . مردم این شهرها به ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد چگونه نگاه می کنند؟

تا جایی که من برداشت می کنم، مردم به رفتاری که با ملت ایران شده است کاملا انتقاد دارند، به ویژه رفتارهای صدقه ای که این دولت در دستور کار خودش قرار داده است. دروغ گویی و فرافکنی و تحقیر مردم توسط رییس جمهوری آثار خودش را بر جای گذاشته است. اما یک نگرانی جدی تری که وجود دارد  -و ما هم به شدت نگران آن هستیم - این است که مجموعه برگزار کنندگان انتخابات و کسانی که بیشترین نقش را می توانند در مشارکت مردم داشته باشند دارند این موضوع را به مردم القا می کنند که چه شما شرکت کنید وچه شما شرکت نکنید رییس جمهوری آینده ایران هم احمدی نژاد است. این یک مقدار نگرانی را در مجموعه ما دوستانمان ایجاد کرده است. ولی این که مردم از شرایط موجود ناراضی هستند و به دنبال خاتمه دادن به این وضعیت هستند، وجه غالب تری درنظرات دارد.

به نظر می آید که اگر همین روند ادامه پیدا کند شاید بشود شاهد موج جدید دوم خرداد جدیدی باشیم. رفتارهایی که از سوی مخالفین صورت می گیرد نشان می دهدکه آنها هم نگران هستند واین نگرانی گاهی اوقات باعث می شود که دست به اقدامات غیرمتعارف بزنند.

 

و به عنوان آخرین سوال، به عقیده شما نقش اینترنت در جریان انتخابات چیست؟

امروز حوزه تاثیرگذاری اینترنت خیلی با دوره های گذشته تفاوت پیدا کرده است. نمونه آن را ما در حضور آقای خاتمی درشیراز ودرهمایشی که به هرحال استادیوم ۱۲ هزارنفری آزادی برگزار شد دیدیم. این محدودیت ها نمی تواند مانع انجام کار شود. فکر می کنم که به نوعی حساسیت ها را بیشتر می کند برای استفاده بیشتر کاربران اینترنت. باتوجه به پیشرفت تکنولوژی وگسترش ارتباطات و امکاناتی که برای دسترسی به این فضای مجازی وجود دارد وهمچنان هم روبه گسترش است، این محدودیت ها فکر نمی کنم در استفاده رو به افزایش مردم از اینترنت و فضای مجازی تاثیرگذارباشد. در این انتخابات، تاثیر فضای مجازی در مقایسه با چهارسال پیش خیلی بیشتر است. هر چه محدودیت بیشتر بگذارند نتیجه معکوس عایدشان خواهد شد. محدودیت اشتیاق می آورد ومیل به دانستن بیشتر را تقویت می کند. به همین جهت نباید چندان نگران این فیلترکردن ها باشیم.