مطهری دچار خود بزرگ بینی شده

نویسنده
حامد ایرانی

» عصبانیت نمایندگان حامی موسوی در مجلس

نامه علی مطهری به میرحسین موسوی  که در آن از وی خواسته “اندکی کوتاه بیاید تا رهبر جمهوری اسلامی خودش تکلیف احمدی نژاد را روشن و او را عزل کند”، خشم حامیان احمدی نژاد را که به دلیل مواضع چند ماهه اخیر مطهری نیز از او دل خوشی ندارند، برانگیخت تا جایی که او را به خودبزرگ بینی، خیانت به نظام و ساده لوحی متهم کردند.

 

هر اقدامی خیانت است

سیدیونس موسوی چشمه، نماینده فیروزآباد از جمله نمایندگان محافظه کار حامی احمدی نژاد، روز گذشته با اشاره به سخنان علی مطهری درمورد احمدی نژاد، و ضمن تاکید بر اینکه “هر اقدامی که با انگیزه تضعیف دولت صورت بگیرد خیانت به نظام محسوب می شود” گفت: “توهین یا ایراد اتهام بدون سند و مدرک به رییس قوه مجریه با انگیزه تضعیف دولت، خیانت به ملت و نظام جمهوری اسلامی است. در این نامه، رییس جمهوری به قانون گریزی متهم شده اما هیچ نشانه یا سندی از قانون گریزی دکتر احمدی نژاد ارائه نشده است.”

این نماینده مجلس در ادامه به مطهری توصیه کرد که “درخصوص موضوعاتی که در جامعه حساسیت برانگیزاست، با دقت بیشتر سخن بگوید یا اظهار نظر کند”.

 

تضعیف رئیس جمهور

محمد اکرمی، دیگر نماینده حامی احمدی نژاد نیز در همین راستا گفته است: “معمولا آنچه تاکنون از آقای مطهری دیده ایم، پیگیری خط مشی تضعیف رییس جمهور و دولت است.”

این نماینده کرمانشاه، تحلیل های مطهری را “شخصی” دانسته وبا طرح این ادعا که او می خواهد این تحلیل ها را به کل جامعه تعمیم دهد، افزوده است: “وی می خواهد موسوی و کروبی را تطهیر کند این در حالی است که سران فتنه نشان دادند که بیش از هر چیز به فکر قدرت و منافع خود هستند.”

 

هم ترازی احمدی نژاد و سران فتنه

دیگر نماینده منتقد مطهری هم، وی را به حمایت از کسانی که از دید او “سران فتنه” هستند متهم کرد و گفت: “هم تراز دانستن رییس جمهور قانونی ملت با سران فتنه‌ای که مورد حمایت استکبار جهانی هستند، ظلمی بزرگ در حق احمدی نژاد است که آقای مطهری باید هم در این دنیا و هم در آخرت پاسخگوی آن باشد.”

سیدامیرحسین قاضی زاده ادامه داد: “البته اینکه مطهری بخواهد از باب دلسوزی سران فتنه را نصیحت کند که به دامن انقلاب بازگردند، کار درستی است و اما نباید عمل آنان را با دیگران مقایسه کرد.”

 

خود بزرگ بینی

محمود احمدی بیغش، دیگر نماینده اصولگرا هم در خصوص نامه مطهری به میرحسین موسوی گفت: “خود بزرگ بینی مطهری ابزارتحقق اهداف فتنه گران شده است… فتنه گران با استفاده از توهم خود بزرگ بینی برخی افراد نظیر علی مطهری، مقاصد خود را دنبال می کنند.”

وی با ساده لوح دانستن مطهری افزود: “علی مطهری به صورت ناخواسته وارد جریانی شده است که فتنه گران در این روند تحت لوای وی، برخی شعارها و دیدگاه هایشان را مطرح می کنند.”

 

نامه مطهری به میرحسین

همه این واکنش ها بدلیل نامه چند روز پیش علی مطهری به میرحسین موسوی است؛ نامه ای که دلیل اصلی نگاشتن آن آنگونه که مطهری ذکر کرده مصاحبه میرحسین موسوی به مناسبت 22 بهمن بوده است.

مطهری در این نامه به طور تلویحی به میرحسین موسوی می گوید اگر کمی کوتاه بیاید رهبری شخصا به خودکامگی های احمدی نژاد رسیدگی خواهد کرد.

وی در نامه اش خواسته های میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “بیان خوب دردها” می نامد اما راه درمان این درد را از سوی موسوی اشتباه می داند و می نویسد: “آیا فکر نمی کنید که وضع موجود، دست رهبری نظام و بسیاری از مصلحان مجلس و قوه قضائیه را برای برخورد با این خاطیان بسته است؟ مثلاً در شرایط عادی امکان سؤال از رئیس جمهور درباره برخی قانون گریزی ها و رهاسازی و لیبرالسیم فرهنگی وجود دارد اما اکنون چون این گونه اقدامات قانونی، همراهی با سران معترض و موجب تشدید بحران تلقی می شود، زمینه پذیرش آن در میان نمایندگان مجلس و مردم ضعیف است.”

او در نهایت به میرحسین موسوی توصیه می کند “لااقل چند ماهی” به توصیه های رهبری جمهوری اسلامی عمل کند و اگر راهی باز نشد دوباره به راه فعلی باز گردد.

مطهری البته پیش از این هم نامه های دیگری نوشته بود که از میان آنها می توان به نامه او به مهرداد بذرپاش، جوان اول کابینه محمود احمدی نژاد اشاره کرد. مطهری در آن نامه در پاسخ به سخنان بذرپاش که خواستار اظهار نظر “خواص” شده بود، نوشته بود: “خواصی که اظهار نظر کرده اند تا امروز چه سرنوشتی پیدا کرده اند؟…. زبان حال شما این است که خواص اظهار نظر کنند و فقط همان چیزی را که ما می گوییم بگویند. بدیهی است خواصی که به این حرف تسلیم شوند دیگر خواص نیستند.”

مطهری همچنین چندی پیش و در حالیکه فضای مناظره های تلویزیونی داغ شده بود از صداوسیما خواست میرحسین موسوی را نیز به اینچنین برنامه هایی دعوت کنند.