زندان ها از دانشجویان پرشده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» دستگیری های گسترده در سراسر کشور

در حالیکه محاکمه و صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی و مطبوعاتی که همچنان در زندان به سر می برند، ادامه دارد، طی سه روز گذشته بسیاری از فعالان دانشجویی معترض به کودتای انتخاباتی 22 خرداد بازداشت شده اند.براساس گزارش های رسمی در روز 16 آذر بیش از 204 دانشجو بازداشت شدند. این در حالیست که از دو هفته مانده به برگزاری این مراسم، بازداشت فعالان دانشجویی آغاز شده بود. بازداشت فعالان دانشجویی در روز گذشته نیز ادامه داشت.

براساس اعلام فرمانده نیروی انتظامی “۱۶۵مرد و ۳۹ زن ” در تجمعات روز ۱۶ آذر در شهر تهران بازداشت شده اند. سردارعزیزالله رجب زاده هیچ توضیحی درباره سرنوشت بازداشت شدگان و محل نگهداری آنان نداده؛او همچنین هیچ اشاره ای به بازداشت های گسترده صورت گرفته در شهرستان ها نکرده است. پیش از 16آذر دادستان کل کشور به خانواده‌های معترضان به نتیجه انتخابات هشدار داده بود مراقب فرزندان خود باشند، چرا که در صورت دستگیری، خانواده‌ها “حق گله” ندارند.

محسنی اژه ای گفته بود که “در حوادث بعد از انتخابات، قوه قضائیه در برخورد با متخلفان، خویشتنداری کرده، اما از امروز به بعد این کار را نخواهیم کرد.”

او همچنین تهدید کرده بود که “با هر کس که بر خلاف حقوق، امنیت و نظم جامعه حرکت کرده و آن را بر هم بزنند، به شدت برخورد خواهد شد.”

سخنان محسنی اژه ای در حالی مطرح شد که بسیاری از بازداشت شدگان، بلافاصله بعد از انتخابات 22 خرداد و به صورت یورش های شبانه بازداشت شده بودند و فرصت شرکت در تجمعات را نداشتند.

از سوی دیگر روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران از ارسال احکام قطعی ۲۲ نفر از دستگیر شدگان حوادث بعد از انتخابات به واحد اجرای احکام دادگاه انقلاب خبر داده است.

این دادسرا بدون نام بردن از این دستگیرشدگان اعلام کرده است که  18 نفر به حبس از 4 ماه تا چهار سال و نیم محکوم شده اند. برای 4 نفر نیز رای برائت و برای عده ای جزای نقدی و مجازات شلاق نیز صادر شده است.

از سوی دیگر علیرضا آوایی، رئیس دادگستری تهران خبر داد که احکام قطعی تعدادی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات صادر شده و تعدادی از متهمان، تبرئه شده اند و بعضی احکام دیگر به جریمه نقدی تبدیل شده است.

او نیز توضیح نداده است که چه کسانی تبرئه شده اند و احکام چه کسانی به جریمه نقدی تبدیل شده است. طی روزها و هفته های گذشته احمد زیدآبادی، سعید لیلاز، هنگامه شهیدی، بهزاد نبوی، مسعود باستانی، محمد علی ابطحی و تعداد دیگری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی با احکام بسیار سنگین و عجیبی به حبس محکوم شدند.

 

بازداشت و پرونده سازی برای مجید توکلی

مجید توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر نیزپس از برگزاری مراسم تریبون آزاد در روز 16 آذر و به هنگام خروج از دانشگاه با همکاری نیروهای حراست و بسیج دانشگاه امیرکبیر توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد.او یکی از سخنرانان این مراسم بود. توکلی در جریان جعل نشریات دانشگاه امیرکبیر در سال 86 نیز زندانی شده و بیش از 15 ماه را در زندان به سر برده بود. این فعال دانشجویی بهمن ماه سال گذشته نیز هنگام شرکت در مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان در مقابل حسینیه ارشاد بازداشت و پس از 3 ماه حبس آزاد شده بود.

اما آنچه قابل تامل است نحوه پوشش خبری بازداشت مجید توکلی از سوی رسانه های حکومتی است. ایرنا، فارس، کیهان، رجا نیوز و جهان نیوز در اقدامی هماهنگ، مجید توکلی را لیدر اصلی وقایع 16 آذر معرفی کردند و مدعی شدند “او که قصد داشت با لباس زنانه از دانشگاه بگریزد، توسط نیروهای انتظامی دستگیر شد”.

این رسانه ها، توکلی و سایت امیرکبیر را به سازمان منافقین منتسب کرده و مدعی شده اند: “توکلی از اعضای طیف غیرقانونی و افراطی علامه است که غیر از رادیوها و تلویزیون‌های بیگانه با گروهک تروریستی منافقین در ارتباط هستند و اغتشاشات در دانشگاه‌ها را ساماندهی می‌کنند.سایت خبرنامه امیرکبیر متعلق به این طیف افراطی توسط فردی به نام “ر.ی”  از عناصر وابسته به گروهک تروریستی منافقین اداره می‌شود و اعضای این طیف نیز غیر از این گروهک تروریستی، با گروهک‌های تجزیه‌طلب همچون پژاک در ارتباط هستند”.

خبرگزاری فارس در ادامه این ادعا ها افزوده است: “بازداشت مجید توکلی با لباس زنانه بار دیگر خاطره بنی‌صدر را برای ملت ایران تداعی کرد با این اختلاف که بنی‌صدر توانست با لباس و آرایش زنانه از کشور بگریزد، اما مجید توکلی با هوشیاری نیروهای انتظامی به چنگ افتاد”.

روز گذشته نیز تصاویری مونتاژ شده از این فعال دانشجویی، توسط رسانه های حامی محمود احمدی نژاد منتشر شد که او را در پوشش زنانه و با چادر نشان میدهد. این در حالیست که مجید توکلی هنگام سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر و هنگام بازداشت پیراهن و کاپشنی بر تن داشت که با آنچه در عکس دیده می شود تفاوت کامل دارد.

 

بازداشت های گسترده 16 و 17 آذر

محمدجعفر طهماسبی، از اعضای ستاد دانشجویی میرحسین موسوی نیز روز 16 آذر بازداشت شد.همچنین گزارش ها از بازداشت بیش از 20 دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، بعد از مراسم 16 آذر حکایت دارد.

براساس گزارش خبرنامه امیرکبیر، جاوید حاج همتی و عباس قادری دو تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر پس از احضار تلفنی از سوی دفتر پیگیری وزارت اطلاعات از صبح روز 16 آذر به آنجا مراجعه کرده اما بازنگشته اند.

این خبرنامه همچنین از بازداشت 6 دانشجوی دانشگاه تهران خبر داده است. نوید سلطان پور، مجتبی هاشمی، نیلوفر اثباتی، بردیا نجار، طاهر دهخوارقارنیان و مهدی بلخاری دانشجویان بازداشت شده ای هستند که هویت آنها مشخص شده است. بازداشت اکثر دانشجویان با ضرب و شتم و خشونت همراه بوده است.

گزارش ها از ربوده شدن فرزاد کلبعلی دانشجوی کرد دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی حکایت دارد. به گفته شاهدان عینی وی پس از خروج از در شرقی دانشگاه تهران توسط چند نفر لباس شخصی سوار بر پژوی مشکی ربوده شده است.

روز گذشته نیز 7 نفر از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور تهران بازداشت شده اند.

از سوی دیگر خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان خبرداده است که ماموران امنیتی با مراجعه به منزل سهراب کریمی در شهرستان قروه استان کردستان اقدام به بازداشت این فعال دانشجویی کردند. براساس این خبرجمعی از اهالی محل با تجمع مقابل در منزل سهراب کریمی تا مدتی مانع از ورود مأموران به داخل خانه شدند، اما نهایتاً نیروهای امنیتی سهراب را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی انتقال داده اند.

در شیراز نیز سعید آگنجی و راضیه جعفری دو دانشجوی دانشگاه شیراز که به اداره اطلاعات احضار شده بودند، دیروز پس از حضور در این اداره بازداشت شدند. آگنجی از فعالان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی بوده است.

سید محمد محسن موسوی، سبحان حیدری، نجما رنجبر، سید محمد حسینی، سعید لطفی و مسعود مهدوی فر دیگر دانشجویان دانشگاه شیراز هستند که طی دو روز گذشته بازداشت شده اند.

علاوه بر این گزارش ها از بازداشت گسترده دانشجویان در کردستان، کرمانشاه، تبریز، اصفهان، سمنان، کرمان و سایر شهرها حکایت دارد اما تاکنون اسامی دانشجویان بازداشت شده اعلام نشده است.

 

آزادی 4 فعال دانشجویی و زنان

در عین حال روز گذشته علیرضا موسوی، دانشجوی دانشگاه علامه و سورنا هاشمی دانشجوی دانشگاه زنجان که هر دو از اعضای سازمان دانشجویان لیبرال هستند آزاد شدند. مهرنوش اعتمادی و هایده تابش، فعالان حقوق زن نیز روز گذشته آزاد شدند.

 

ادامه دادگاهها

خبرگزاری ایلنا به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب تهران از برگزاری دادگاه محسن صفایی فراهانی در روز چهارشنبه خبر داده است.

روز گذشته نیز دادگاه جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی برگزار شد. علیزاده طباطبایی، وکیل این فعال سیاسی به خبرگزاری ایسنا گفته است: جلسه‌ دادگاه موکلم در شعبه‌ 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و به مدت چهار ساعت به طول انجامید.

به گفته او، در این جلسه آخرین دفاع ازخانجانی اخذ نشده و ادامه‌ رسیدگی به پرونده موکل به جلسه‌ بعد موکول شده است.تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای برهم زدن نظم عمومی و توهین به مسوولان اتهاماتی است که به گفته علیزاده طباطبایی به جهانبخش خانجانی نسبت داده شده است.

روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده است که ۸۶ نفر از بازداشت شدگان روز دانشجو در تهران آزاد شده اند.

دادسرای تهران گفته است که این افراد که توسط پلیس روز ۱۶ آذر دستگیر شدند، پس از ابراز ندامت به دلیل حضور در این تجمعات با دستور قضایی آزاد شدند.