سریال لنگه کفش و صفار ادامه دارد

نویسنده
نازنین کامدار

» اصرار مشاور فرمانده سپاه بر تشنج در دانشگاه ها

صفارهرندی، سردبیر اسبق روزنامه کیهان، وزیر سابق ارشاد و مشاور مطبوعاتی کنونی فرمانده کل سپاه پاسداران، بار دیگر  و برای یازدهمین بار پیاپی از زمان انتخابات تاکنون، با اعتراض شدید دانشجویان در دانشگاه باهنر دانشگاه کرمان مواجه شد و مورد اصابت لنگه های کفش دانشجویان قرار گرفت.

صفار هرندی پیش از این نیز در ۱۰ دانشگاه از جمله خواجه نصیر، تهران، گیلان، علامه، اهواز، بین المللی قزوین، پیام نور مشهد، قم و…  که قصد سخنرانی در آنها را داشت، با واکنش خشمگینانه دانشجویان مواجه شد و در پاره ای موارد نتوانست سخنان خود را در دفاع از دولت دهم که از آن کنار گذاشته شده، به پایان ببرد.

او و چند تن دیگر از چهره های وابسته به دولت و سپاه پاسداران از جمله حمید رسایی، نماینده تندروی مجلس و علیرضا افشار، قائم مقام سابق وزیر کشور و در دو مورد غلامعلی حداد عادل، پس از انتخابات با اتخاذ رویکردی خاص قصد حضور در دانشگاه ها را داشته اند که در تمامی موارد با اعتراض شدید دانشجویان مواجه شده اند.

در این میان اما، صفار هرندی با وجود تحمل بیشترین انتقادات از ناحیه دانشجویان دانشگاه های مختلف، کماکان بر اجرای آنچه که “طرح حضور شهادت طلبانه در دانشگاه” می نامد، اصرار دارد و در واپسین حضور خود که دیروز در دانشگاه باهنر کرمان بود، با پرتاب لنگه کفش از سوی دانشجویان مواجه شد و نتوانست سخنرانی خود را تمام کند.

بنا به گزارش خبرنامه دانشجویان امیر کبیر، صفار هرندی که روز 16 آذر و در  مراسمی با تدابیر شدید امنیتی عوامل بسیج، به عنوان “دکتر افتخاری دانشگاه علوم پزشکی قم” انتخاب شد، بلافاصله خود را برای سخنرانی به دانشگاه باهنر کرمان رساند اما در آنجا با شعارهایی چون “ننگ ما ننگ ما، قاتل فرهنگ ما”و “ ۶۳ درصدت کو، دروغگو”، و نیز رگباری از پرتاب لنگه کفش ها سالن سخنرانی را ترک کرد.

 او که پس از ده بار تجربه اصابت لنگه کفش به سر و صورت اش، کماکان بر ادامه حضور در دانشگاه هااصرار دارد، دیروز خطاب به معترضانی که او را “کفتار” می نامیدند، گفت: “شما دانشجویان حامی جنبش سبز موسوی در هیچ‌کدام از افتخارات جنبش دانشجویی  شریک نیستید”.
وی افزود: “شماهایی که از جمهوری اسلامی خجالت می‌کشید، چرا در ساز و کارهای قانونی جمهوری اسلامی شرکت می‌کنید و کسی که جمهوری اسلامی را به جمهوری ایرانی تبدیل می‌کند و آن را قبول ندارد، حق شرکت به عنوان نامزد جمهوری اسلامی را ندارد”.
وی ادامه داد: “اگر کسی به گذشته‌های نورانی جنبش دانشجویی پشت کرده و آنها را قبول ندارد نمی‌تواند در جشن‌های مربوط به این جنبش شرکت کند و به همین دلیل می‌آید و جشن دانشجویی دیگران را به هم می‌زند”.
صفارهرندی اظهار داشت: “به آن بالادستی‌های شما می‌گویم که نمی‌توانید روی ارزش‌های به دست آمده از انقلاب پا بگذارید و در پستوها با آمریکا ارتباط برقرار کنید”. 
گفته های تحریک آمیز وی که با فریاد های “مزدور کودتایی- خفه شه، خفه شو” همراه بود، چنین ادامه یافت: “چهار سال پیش خاتمی در دانشگاه تهران به رفقای شما گفت در همه چیز انحراف ایجاد کردید و آمدید، این جلسه را نیز به هم بزنید”.
وی تصریح کرد: “بالادستی‌های شما، همان کسانی که به شما خط می‌دهند، روز گذشته برای فرار چادر زنانه به سرکرده بودند”. 

ه قاعده باید می نوشت اشاره وی به خبری جعلی است که روزنامه های هوادار دولت درباره دستگیری مجید توکلی ساخته اند
این سناریو در حالی در تحریریه فارس ساخته و از سوی صفار هرندی پرداخته شد که بنا به گفته شاهدان عینی، مجید توکلی پس از پایان سخنان اش در مراسم ۱۶ آذر و در زمانی که قصد ترک دانشگاه را به دلیل حمله نیروهای شبه نظامی بسیج داشت، توسط عوامل امنیتی بازداشت شد.

در عین حال سخنان صفار هرندی زمانی با پرتاب لنگه کفش به سویش نا تمام ماند که گفت:“برای حمایت از خود از گوگوش تا سروش را جمع کرده اید”.

صفارهرندی در نهم آذرماه نیز در دانشگاه محقق اردبیلی با اعتراض گسترده دانشجویان مواجه شده بود.وی در آن مراسم نیز در حالی که با اعتراض گسترده دانشجویان و شعار “مزدور برو گمشو” مواجه شده بود، گفته بود: “خوب من درست سوالتان رو متوجه نشدم”.و پس از آنکه دانشجویان باز شعار خود را ادامه دادند صفارهرندی گفت:” صدای کم درست به گوش نمیرسد”. و این نحوه از پاسخگویی موجب شد تا مورد اصابت لنگه های کفش قرار گیرد و سالن سخنرانی را ترک کند.
گفتنی است او اولین بار در دانشکده فنی دانشگاه تهران پس از پاسخ خود به سئوال “چرا زندانیان سیاسی را آزاد نمی کنید؟”، که گفته بود:“ما زندانی سیاسی نداریم”، با لنگه کفش یکی از دانشجویان مواجه و پس از آن مراسم سخنرانی اش به تشنج کشیده شد.

از دیگر  چهره هایی که ماموریت اجرای”طرح حضور شهادت طلبانه” در دانشگاه را به عهده گرفته اند، حمید رسایی است که وی  نیز  در سه سخنرانی ای که در دانشگاه های مشهد، اهواز و قزوین برگزار کرده، با لنگه کفش ها و شعارهای “خفه شو-خفه شو” دانشجویان مواجه شده و حتی خود نیز با واکنشی خشمگینانه در دانشگاه قزوین خطاب به معترضانی که وی را با شعار “قاتل برو گمشو” احاطه کرده بودند گفته است:” اگر اینطور است، امام حسین هم قاتل است”.

.

رسایی پس از آنکه در دانشگاه اهواز با اصابت لنگه های کفش معترضان و شعار های”مزدور برو گمشو” مواجه شد، در پایگاه اطلاع رسانی خود با انتقاد از برگزار کنندگان مراسم نوشت:” مسئولان دانشگاه  اهواز، از برگزارکنندگان مراسم خواسته بودند تا در صورت امکان به منظور جلوگیری از اغتشاش سبزها مراسم را لغو کنند، که پس از مشورت دوستان دانشجو با من اعلام کردم اگر این جلسات بحث و بررسی که به شکل قانونی برپا می شود لغو شود، چند روز دیگر با فشار همین سبزپوش ها برای تعطیلی کلاس ها هم اقدام می شود”.

کارشناسان مسائل دانشجویی معتقدند این اعتراف رسایی مبنی بر “زمزمه تعطیلی کلاس ها”، می تواند اصلی ترین دلیل ماموریت وی، صفار هرندی و برخی دیگر از حامیان دولت باشد تا با تحریک دانشجویان و خشونت آمیز کردن فضای دانشگاه، زمینه تعطیلی دانشگاه ها را فراهم کنند.