چند سؤال از نامزدهای ریاست جمهوری

سعید حجاریان
سعید حجاریان

نامزدهای محترمی که تا کنون خود را در معرض انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری قرارداده‌اند یا از این پس به ‏این کار مبادرت خواهند ورزید قطعا قبل از هر چیز قانون اساسی را مطالعه کرده و تکالیف و اختیارات رئیس جمهور ‏را مورد مداقه قرار داده‌اند و لاجرم نسبت خود را با اصولی که به این امر مربوط می‌شود تنظیم کرده‌اند.‏

‏ لذا راقم سطور بر آن شد که طی چند سؤال مختصر موضع آن بزرگواران را در خصوص این امر جویا شود. این ‏سؤال‌ها در دو دوره گذشته یعنی انتخابات سال 80 و 84 نیز با نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری در میان ‏گذاشته شد اما پاسخ درخوری دریافت نشد و کماکان به نظر می‌رسد سؤالاتی جدی در این حوزه باشد. امیدوارم که پاسخ ‏پرسش‌هایم را در ضمن برنامه ایشان پیدا کنم و اگر مستقیماً به سؤالات پاسخ دهند در جهت تنویر افکار عمومی مؤثر ‏خواهد افتاد:‏

‏1) در اصول مختلفی از قانون اساسی دو واژة رییس‌جمهور و رییس‌جمهوری به تفکیک آمده معنی تحت‌اللفظی این دو ‏چیست و مدلول هر یک از این دو لفظ کیست؟

‏2) آیا نظارت مذکور در اصل 57 بر قوه مجریه استصوابی است یا استطلاعی؟‏

‏3) آیا امضای حکم ریاست‌جمهوری توسط رهبری به منزلة صحه گذاشتن به حسن انتخاب مردم است یا تفویض بخشی ‏از اختیارات ایشان به عبارت دیگر این امضاء جزء وظایف رهبری است یا از شمار اختیارات این مقام؟

‏4) مطابق اصل 113 رئیس جمهور مسئولیت اجرای قانون اساسی را علاوه بر ریاست قوه مجریه بر عهده دارد. چه ‏تعریفی از این مسئولیت به دست می‌دهید و چه ساز وکارهایی را برای ایفای آن تعبیه می‌کنید؟

‏5) مطابق اصل 121 رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس قوه قضائیه و لابد به قصد انشاء ‏سوگندی ادا می‌کند که در بخشی از آن آمده است “از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی شناخته است ‏حمایت کند.” به نظر شما رئیس جمهور چه ساز و کار اجرایی را باید برای ایفای چنین سوگندی اتخاذ نماید؟

منبع: نوروز