نقض حریم هوایی ایران توسط آمریکا

نویسنده

» گزارش فیگارو از:

به گفته وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نیروهای آمریکایی طی ماه اکتبر هشت بار حریم هوایی ایران را نقض کرده اند. این وزارتخانه خاطرنشان کرده که تهران دراین خصوص به طور رسمی نزد شورای امنیت سازمان ملل شکایت برده است.

رامین مهمان پرست، در این مورد گفت: “ما در ماه اکتبر هشت مورد نقض حریم هوایی را که توسط نیروی دریایی آمریکا انجام شده، ثبت کرده ایم.”

او در ادامه بدون اشاره به جزئیات و ماهیت این تخلفات می گوید: “ما دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوشتیم و در مورد این نقض حریم اعتراض کردیم و خواستار آن شدیم که ایالات متحده به حریم هوایی ما احترام بگذارد.”

او گفت که آخرین رویداد از این دست [و اولین رویدادی که به طور رسمی اعلام شده] در تاریخ اول نوامبر اتفاق افتاد: یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی ازنوع MQ-1 ازسوی دو جنگنده ایرانی بر فراز خلیج فارس مورد حمله قرار گرفت.

تهران تأیید کرد که جنگنده های ایرانی به روی این هواپیمای بدون سرنشین آتش گشودند و این درحالی بود که این پهپاد درحال جمع آوری اطلاعات بر فراز چاه های نفتی جزیره خارک بود. واشنگتن دراین خصوص اظهار داشت که این هواپیما آسیبی ندیده و در حریم بین المللی در حال پرواز بوده است.

به گفته محمد خزایی، سفیر ایران در سازمان ملل، هفت پرواز دیگر توسط پهپادهای آمریکایی بر حریم هوایی ایران و در منطقه بوشهر که تنها مرکز اتمی ایران در آن قرار دارد انجام شده.

به گفته محمد خزایی، تهران در اعتراضات خود هشدار داده است که “مسؤولیت پیامدهای منفی چنین اقدامات تحریک کننده و خطرناکی به عهده دولت آمریکاست”.

رامین مهمان پرست نیز به نوبه خود گفته است: “هر کشوری که حریم هوایی ما را نقض کند، با واکنش شدید ایران روبرو خواهد شد.”

 

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی به برنامه اتمی ایران مظنون هستند و معتقدند که این برنامه از ماهیت نظامی برخوردار است و قصد جمهوری اسلامی از پیشبرد این برنامه به ظاهر صلح آمیز، صرفاً تولید بمب هسته ای است.

منبع: فیگارو، ۲۸ نوامبر