نقدی: سرسپردگی به خامنه ای از اهداف بسیج است

نویسنده
شیرین کریمی

» پس از اعلام مواضع رهبر جمهوری اسلامی

در هفته بسیج، و در حالی که رهبر جمهوری اسلامی بی احترامی به بسیجی ها را “خیانت” توصیف کرده، دیروز فرمانده بسیج نیز در یک برنامه زنده تلویزیونی بر سرسپردگی بسیج به ولایت تاکید کرد و در عین حال گفت این نهاد شبه نظامی در سیاست دخالت نمی کند.این در حالیست که نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه از تبدیل بسیج به جایگاهی برای حضور نیروهای سیاسی انتقاد کرده است.

“سر سپردگی به ولایت “. رئیس سازمان بسیج این را یکی از اهداف شبه نظامیان تحت امر خود توصیف کرده است. سردار محمد رضا نقدی که در برنامه زنده “دو و نیم” شبکه خبر جمهوری اسلامی حاضر شده بود، گفته است: “در حال حاضر بسیج در حال شکل‌دهی یک قدرت عظیم فرهنگی است.”

در حالی که منتقدین می گویند شبه نظامیان بسیج در دو دهه اخیر با حضور در ساختار سیاسی کشور، بسیاری از ساختارهای دموکراتیک را هدف گرفته اند، فرمانده بسیج اما حضور سیاسی بسیجیان را طور دیگری می بیند. او می گوید: “اگر یک بسیجی به عنوان یک انسان نخواهد وارد عرصه سیاسی شود، یکی از ابعاد وجودی خود را منکر شده است.”

او در ادامه تصریح کرده است: “به گفته مقام معظم رهبری بسیج، سیاسی است اما سیاست‌زده نیست و ما نیز حد متعارفی از کار سیاسی را در بسیج تعریف کردیم.”

 سردار نقدی البته این “حد متعارف” را تعریف نکرده است.

آیت الله خامنه ای به دلیل وفاداری بی حد و حصر شبه نظامیان بسیج به وی علاقه بسیاری به آن ها دارد، تا حدی که در سخنرانی هفته گذشته خود در جمع آن ها خاطر نشان کرد: “انکار بسیج و بی‌احترامی به آن یا نابخردانه است یا خائنانه است.”

 رهبر جمهوری اسلامی در میان همین جمع شبه نظامی بود که حکم حکومتی خود مبنی بر ممنوعیت طرح سئوال از احمدی نژاد در مجلس را صادر کرد.

 

هفته بسیج

مسئولان حکومت روز پنجم تا یازدهم آذرماه را “هفته بسیج” می نامند. این نیرو که با نام‌های سازمان بَسیج مستضعفین یا نیروی مقاومت بسیج هم شناخته می شود در روز 5 آذر سال 1358 با فرمان رهبر انقلاب 57 تاسیس شد و سیزده ماه پس از تصویب در مجلس اول به عنوان یک نهاد قانونی به سپاه پاسداران تعلق گرفت.

 حکومت در دهه شصت از نیروهای بسیجی برای حضور در جنگ هشت ساله با عراق استفاده کرد، بسیاری از آن ها نوجوانانی بودند که طبق کنوانسیون های جنگی حضورشان به دلیل سن کم در جبهه ممنوع بود. بعد ها و پس از پایان جنگ و درگذشت آیت الله خمینی، نیروهای نظامی و امنیتی تحت رهبری آیت الله خامنه ای از بسیج به عنوان شاخه شبه نظامی نیروهای اقتدار گرای نظام استفاده کردند.

حسین تائب معاون کنونی اطلاعات سپاه از سال 1378 فرماندهی بسیج را بر عهده داشت، اما پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری او این سمت را به سردار محمدرضا نقدی سپرد.

 

پیشینه نقدی

محمدرضا نقدی زاده شهر نجف است و در سال 1359 وارد مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در ایران شد. دو سال بعد به سپاه پاسداران پیوست و از سال 1364 به عضویت سپاه قدس ـ واحد عملیات برون مرزی سپاه ـ درآمد. او در زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از مسئولان هماهنگ کننده دفتر قطعنامه در ستاد کل نیروهای مسلح بود.

مسئولیت های امنیتی سردار نقدی از دوم خرداد 1376 اوج گرفت؛ زمانی که محمد خاتمی، رئیس جمهور اصلاح طلب- با 20 میلیون رای وارد پاستور شد. وی در آن زمان فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بود؛ نهادی که در جریان پرونده بحث برانگیز شهرداران تهران مسئولیت بازداشت و بازجویی آن ها بر عهده داشت. شدت فشار تیم نقدی بر شهرداران تهران به اندازه ای بود که وی بعد ها به اتهام شکنجه متهمان به 8 ماه حبس محکوم شد؛ حکمی که هیچگاه اجرا نشد. نقدی همچنین به دلیل فساد جنسی سابقه دستگیری دارد ولی هر باربا دخالت دفتر ایت الله خامنه ای از مجازات گریخته است.

گفته می شود وی در سرکوب خونبار خیزش دانشجویان در تابستان 1378 هم نقشی فعال داشته است.

 

بسیج در سیاست داخلی دخالت ندارد

حالا نقدی با چنین کارنامه ای در برنامه زنده اخیر ادعا کرده است بسیج به سیاست داخلی کاری ندارد. او می گوید: “بسیج در مورد سیاست، در چارچوب کلی نظام حرکت می‌کند و در عرصه‌هایی که مرزبندی انقلاب و ضدانقلاب به وجود می‌آید به طور جد وارد می‌شود. اما در سیاست‌های داخلی دخالتی ندارد.”

این در حالی است که تمامی نیروهای مخالف اتفاق نظر دارند بسیج در روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال 1384 نقشی فعال و موثر داشته است. بسیج همچنین پس از خیزش شهروندان در اعتراض به جابجایی گسترده آرا در انتخابات سال 88، در صف مقدم سرکوب جنبش سبز در خیابان های کشور قرار گرفت. چنین بود که ده ها تن از شهروندان یا با شلیک مستقیم گلوله یا با اصابت باتوم شبه نظامیان بسیج در خیابان ها کشته شدند.

 

بسیج و سرکوب اعتراضات انتخاباتی

گفتنی است تنها 2 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، میر حسین موسوی ـ– کاندیدای مخالف احمدی نژاد ـ– با نگارش نامه ای به آیت الله خامنه ای پیرامون دخالت بسیج در انتخابات هشدار داد. رهبر جنبش سبزکه اینک مدت هاست در حبسی غیرقانونی به سر می برد، در نامه خود نوشته بود: “شواهدی از مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسیج در انتخابات واصل گردیده است و به نظر می رسد این عمل در صورت صحت خبر علاوه بر نقض قوانین، شکاف بین فرماندهان و مسئولان رسمی و بدنه سالم و صادق نیروهای بسیج و سپاه را دامن می زند. از آنجا که دامنه اقدامات غیرقانونی فوق مشخص نیست و بخشی از اعضای شعب اخذ رای و ناظران از حامیان نامزد خاص آنان انتخاب شده اند احتمال تصرف در آراء مردم اذهان را می آزارد.”

ندا آقا سلطان که از وی به عنوان سمبل جنبش سبز یاد می شود به ضرب گلوله یک بسیجی در امیر آباد تهران از پا در آمد.

 با این حال رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی هفته پیش خود در توصیف بسیجی ها گفت: “همه جا چیزی شبیه بسیج هست، تنها به این درخشندگی، به این فراگیری، به این زیبایی، به این فداکاری، من در جایی سراغ ندارم.”

 از سوی دیگر سردار نقدی در اظهارات خود که روز گذشته بازتاب گسترده ای در خبرگزاری های نزدیک به حاکمیت داشت بدون اشاره به تاریخچه بسیج در ریختن خون شهروندان مخالف گفته است این نیرو از “ابزار نرم” استفاده می کند. به گفته وی: “ما باید در این امر ابتدا نرم با افراد صحبت کنیم نه اینکه یکباره به سراغ ابزار سخت برویم و اگر دیدیم که فردی به نصحیت و پند و اندرز گوش فرا نمی‌دهد در آن هنگام از ابزارهای حکومتی استفاده و آنها را به دستگاه‌ها معرفی کنیم اما اولویت با روش ارشادی و ایجابی است که این کار شروع شده است.”

 

سردار علایی: بسیج جایگاه نیروهای سیاسی نشود

بسیجی که سردار نقدی فرمانده آن است در میان فرماندهان سپاه در جنگ هشت ساله که امروز از ساختار سیاسی نظام ناراضی هستند طرفداری ندارد. برای نمونه سردار حسین علایی با انتشار یادداشتی در روزنامه اصلاح طلب اعتماد نوشته است :” بسیج نباید به جایگاهی برای حضور احزاب و گروه‌های سیاسی بدل شود.”

اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه در مقاله خود افزوده: “(بسیج) باید شرایطی ایجاد کند که مردم بتوانند در جامعه و با انگیزه و اراده خود، فعالیت سالم سیاسی داشته و در بستر حیات سیاسی فعال، بر سرنوشت خود حاکم باشند.”

سردار علایی 19 دی ماه گذشته نیز با انتشار مقاله ای در روزنامه اطلاعات از عملکرد نظام به خاطر سرکوب مخالفان انتقاد کرده بود؛ انتقادی که باعث شد سرداران کنونی سپاه نامه ای امضا کنند و از وی بخواهند حرف های خود را پس بگیرد. شبه نظامیان بسیج هم در مقابل خانه وی تجمع کردند و به شعار نویسی روی دیوار منزل او و سردادن شعار علیه فرمانده پیشین جنگ مشغول شدند.

در حالی که نیروهای بسیج در جریان اعتراضات با خشونت تمام مقابل شهروندان معترض ایستادند حالا سردار علایی می گوید مردم دوست دارند بسیجیان را انسان هایی از “بین خودشان” ببینند: “با رفتار ها و فکر سالم و درست.”

 

مانور بسیج علیه تظاهرات خیابانی

گرچه به نظر می آید نیروهای بسیج نه تنها از سرکوب شهروندان در تظاهرات پس از 22 خرداد تا 25 بهمن 89 ناراضی نیستند، بلکه اواخر مهر با انجام “ رزمایش ‌الی بیت‌المقدس گردان‌های واکنش سریع تمرینات شهری منسجمی را جهت برخورد با آنچه “اغتشاشگران خیابانی” نامیدند، آمادگی خود برای سرکوب های بیشتر نشان دادند.

سایت صراط نیوز با انتشار گزارشی از این مانور خیابانی نوشته بود: “در این بخش از رزمایش با شبیه‌سازی خیابان‌های داخل پادگان سیدالشهدا به خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران، نیروهای بسییج سپاه محمد رسول‌الله با تقسیم شدن به دو بخش اغتشاش‌گر و گردان‌های واکنش سریع، اقدام به بازسازی صحنه‌های زد و خورد اغتشاشات شهری کردند.”

عبدالله عراقی فرمانده پیشین سپاه محمد رسول الله تهران که فرماندهی عملیات سپاه در سرکوب اعتراضات سال ۸۸ تهران را برعهده داشت پیش از این درباره گردان های نظامی ـ– امنیتی بسیج گفته بود: “بسیجیان با گرایش به فعالیت‌های نظامی جذب بسیج می شوند و این افراد در قالب گردان‌های عاشورا، الزهرا، گردان‌های رزمی (کربلا و ذوالفقار) و امام حسین سازماندهی می‌شوند”.