کاهش روابط رفسنجانی با خامنه ای

نویسنده
نازنین کامدار

» انتقاد صریح رئیس مجلس خبرگان از رهبر

هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اولین بار خبر از آن داد که ارتباط خود با سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی راکاهش داده است؛وی همچنین از خامنه ای به علت “سکوت در برابر حذف روحانیت” انتقاد کرده و گفته “احمدی نژاد دستاورد های نظام را به حراج گذاشته است”.

به فاصله کمتر از دو هفته از انتشار پاسخ دفتر هاشمی رفسنجانی  به روزنامه وطن امروز ـ نزدیک به مهرداد بذرپاش ـ  که پس از آن رسانه های حامی دولت مدعی شدند این جوابیه بدون  اطلاع رئیس مجلس خبرگان منتشر شده، او در گفت و گو با نشریه “مدیریت ارتباطات” ضمن تاکید مجدد بر مواضع خویش از آیت الله خامنه ای به علت “سکوت در برابر حذف روحانیت” انتقاد و تایید کرد که ارتباط خود را با رهبر جمهوری اسلامی کاهش داده است.

رفسنجانی در این مصاحبه همچنین گفته است “مایلم از کار سیاسی کناره گیری کنم”، اما “می ترسم عوارض بد سیاسی داشته باشدو به نوعی قهر تلقی شود.” جمله ای که بخش اول آن در نشریات وابسته به دولت و سپاه برجسته و بخش دوم آن نادیده گرفته شده است.

به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه گفته است:“متأسفانه در مناظره ها، آقای احمدی‌نژاد حرف‌هایی را زده بود که غیرواقعی بود، انتظار من و همه دلسوزان واقعی نظام این بود که رهبری عکس‌العمل نشان دهند. چون من تنها نبودم. در آن مناظره شما نوعی ستیز با روحانیت را مشاهده کردید که به بهانه مخالفت با من، آقای خاتمی، آقای ناطق نوری و آقای کروبی که رؤسای جمهوری و رؤسای مجلس بودیم، [احمدی نژاد] همه دستاوردهای انقلاب را حراج گذاشت و این گونه القا کرد که روحانیت در اداره جامعه کارایی ندارد.

او در ادامه سکوت آیت الله خامنه ای در برابر سیاست انتخاباتی احمدی نژاد مبنی بر هاشمی ستیزی را از دلایل اصلی نگارش نامه مشهور خود به وی دانسته و افزوده است: “در سالگرد رحلت امام در مرقد به ایشان(احمدی نژاد) گفتم حرف‌های ناقص گفته‌اند. ترجیح می‌دهم خودشان اصلاح کنند وگرنه ناچارم توضیح بدهم. چند روز هم صبر کردم و جوابی ندیدم. پس از آن نامه‌ای تهیه کردم. چون می‌بایست جواب آن حرف‌ها داده می‌شد”.

رفسنجانی در آن نامه به علی خامنه ای نوشته بود: “متأسفانه اظهارات عاری از حقیقت و غیرمسئولانه آقای احمدی‌نژاد در جریان مناظره با مهندس موسوی و مقدمه‌چینی‌های قبل و حوادث بعد از آن، خاطرات تلخ اظهارات و اقدامات منافقان و گروهک‌‌های ضدانقلاب در سالهای اول بعد از پیروزی انقلاب و نیز تهمت‌زدن‌ها در انتخابات 84 و انتخابات مجلس ششم ولجن‌‌پراکنی‌های باند پالیزدار که در دادگاه محکوم شده را به نمایش گذاشت و از آنجا که بخشی از این اظهارات قبلاً در رسانه‌های دولتی و آتش تهیه آن در سخنرانی مشهد مقدس مطرح شده، ادعای اینکه مطالب او تحت تأثیر فضای مناظره گفته شده و فاقد برنامه‌ریزی قبلی است، پذیرفتنی نیست و گویا برای تحت‌الشعاع قرادادن گزارشهای مستند و مکرر دیوان محاسبات در خصوص مفقودالاثر بودن یک میلیارد دلار و ارتکاب چند هزار تخلّف در اجرای بودجه‌ها می‌باشد و شاید هم رقیب اصلی خود را افتخارات ربع قرن انقلاب اسلامی می‌داند.”

رئیس مجلس خبرگان رهبری که به دلیل نگارش این نامه از سوی حسین شریعتمداری و فاطمه رجبی به “برنامه ریز جریان فتنه” متهم شده بود، در باره این اتهام نیز گفته است: “می‌گویند چرا قبل از انتخابات نامه را دادم. این سئوال دیگر سفسطه است چون مگر ایشان هدفی غیر از انتخابات در طرح آن مباحث خلاف واقع داشت؟ نامه را تهیه کردم و در آخرین فرصت قبل از انتخابات که عصر سه‌شنبه بود، برای رهبری فرستادم. چون اگر سه‌شنبه می‌دادم، روزنامه‌ها چهارشنبه می‌نوشتند و اگر چهارشنبه‌ می‌دادم پنجشنبه کسی حق نداشت بنویسد. چون فرصت تبلیغات تمام می‌شد. می‌خواستم جواب آن حرف‌ها را بدهم”.

هاشمی رفسنجانی در ادامه  به نکته جالبی اشاره می کند مبنی براینکه نامه را “در همان فرصت باقی‌مانده برای رهبری معظم فرستادم و متأسفانه در آن فاصله 2 ساعته باقی‌مانده نامه به ایشان نرسیده بود” و سپس می افزاید: “چون جوابی به من نرسیده بود، در آخرین لحظاتی که می‌خواستم خدمت ایشان بروم، منتشر کردم. وقتی رفتم، ایشان گفتند: داشتم نامه شما را از کامپیوتر می‌خواندم. یعنی پس از اینکه پخش شده بود هم، هنوز متن اصلی را ندیده بودند.پرسیدم از نظر شما چگونه بود؟ گفتند: از لحاظ محتوا هیچ ملاحظه‌ای ندارم و فقط یک نکته دارم که آقای احمدی‌نژاد شخص شما را به فساد متهم نکرد و درباره بچه‌های شما گفت. گفتم: فضا به گونه‌ای بود که اگر چه از من اسم نبرد، اما همه چیز متوجه من شد. ایشان گفتند: واقعاً هیچ ملاحظه‌ای روی نامه ندارم ولی اگر جای شما بودم، بعد از انتخابات منتشر می‌کردم”.

هاشمی رفسنجانی سپس فاش می کندکه  آیت الله خامنه ای با عبارت “حرف های ناحقی زدی”، به احمدی نژاد انتقاد کرده: “ایشان(آیت الله خامنه ای) گفتند که به  احمدی‌نژاد گفتم که حرف‌های ناحقی زدید و جواب شما را می‌دهم”.

جوابی که ظاهرا داده نمی شود؛بی جهت نیست که هاشمی به کم شدن سطح روابط خود با خامنه ای نیز اشاره کرده و گفته است: “قبلا هفته ای یک بار ملاقات رایج و حتمی داشتیم. بعدا که کارها کمتر شد دو هفته یک ملاقات داریم که معمولا دو ساعت طول می کشد که گاهی تا شام است. اگر مساله ای هم پیش بیایدتلفنی یا حضوری بین دو هفته صحبت می کنیم”.

گفتنی است هاشمی رفسنجانی پس از انتشار نامه مشهور به “نامه19  خرداد” خود به آیت الله خامنه ای مورد حمله مکرر هواداران محمود احمدی نژاد قرار گرفته و گفته می شود علت پرونده سازی برای فرزندان وی، به ویژه مهدی هاشمی در ماه های گذشته، انتشار این نامه و نیز پافشاری هاشمی بر مطالبات نمازجمعه ۲۶ تیر ۸۸ بوده است.

انتقاد علنی هاشمی رفسنجانی از سکوت آیت الله خامنه ای در برابر حملات افراطیون و شخص احمدی نژاد به روحانیت، در حالی بیان شده است که با گذشت نزدیک به یک هفته از حمله عوامل لباس شخصی به بیوت مراجع در قم، نه فقط محمود احمدی نژاد و مصباح یزدی، بلکه آیت الله خامنه ای نیز واکنشی در برابر تخریب منازل مراجع شیعه نشان نداده اند.

در همین حال به نوشته پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی، در روزهای گذشته هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، سید حسن خمینی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در تماس های تلفنی جداگانه با آیت الله صانعی، حمله به بیوت مراجع شیعه در قم را محکوم کرده اند.

این پایگاه خبری نوشته است: “پس از حمله سازماندهی شده به بیت و دفتر فقیه و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صانعی شاگرد برجسته حضرت امام سلام الله علیه در شامگاه و سحرگاه 23 خرداد ماه جاری، شخصیت ها و رجال سیاسی و مذهبی کشور در تماس‌های تلفنی جداگانه با وی ضمن ابراز تأسف از هتک حرمت صورت گرفته برای آیت الله صانعی آرزوی سلامتی و بهروزی نمودند. از جمله آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری در تماسی تلفنی با آیت الله العظمی صانعی با تأسف بار خواندن حوادث سحرگاه روز 23 خرداد و هتک حرمت بیت و تخریب دفتر آیت الله العظمی صانعی خطاب به معظم له گفت: این حادثه یکی از تلخ ترین حوادث روزگار ما بود”.