چرا ریچارد فرای جاسوس بود؟

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

آقا! این علی مطهری هم حرف هایی می زند که اگر دویست تا قوطی عطاری را هم سرچ کنی نمی توانی یک دلیل برایش پیدا کنی. همین که برگشته و گفته که “سندی مبنی بر جاسوسی ریچارد فرای نیافتیم.” یکی از همان حرفهاست، آخر این هم شد حرف؟ فقط لازم است آدم جیک ثانیه به ندای “شرلوک هولمز” درونش که هیچ، حتی اگر به ندای “حسن عباسی” درونش هم گوش بدهد، سیصد تا دلیل برای جاسوسی ریچارد نلسون فرای پیدا می کند.

اول، برهان علیت و ملیت: یک آدمی آمریکایی باشد و استاد دانشگاه هاروارد و صد تا دانشگاه دیگر هم باشد، بعد به جای اینکه مثل صدها هزار ایرانی و عاشق ایران که از ایران می روند آمریکا و همانجا می مانند و حاجی حاجی واشنگتن، اصلا دیگر برنمی گردند، این آقای استاد دانشگاه برعکس پنجاه سال عشق ایران داشته باشد و به ایران بیاید و در مورد ایران کتاب بنویسد، حتما یک چیزی بوده. وگرنه ایشان که نه مثل دکتر مولانا از همه جا رانده است و نه مثل یهودیان ضدصهیونیست خود را به احمدی نژاد تپانده، ایران چکار دارد؟ اصلا ایران چه خبر است که بخواهد بیاید ایران؟ اگر جاسوس نباشد، قالیچه و سوهان و پول هم از دولت ایران نگیرد، چکار دارد بیاید ایران؟

دوم، برهان کیهان شناختی: این همه روشنفکر و استاد دانشگاه و هنرمند در دنیاست، هنرمندهاشان که فرت و فرت فیلم علیه ایران می سازند، دانشمندهاشان هم که مغزخر نخوردند که وقتی خود دولت به فکر تاریخ ایران نیست، یک لنگی یک عمر بایستد و بگوید این خلیج عربی نیست و خلیج فارس است. آن یکی که خواننده درجه یک مان است و عاشقش هستیم و برای خلیج فارس آواز خوانده، وقتی می خواهد برود یک سفر دو روزه دوبی ترانه خلیج فارس را نمی خواند، حق هم دارد، بالاخره آدم باید نانش را در بیاورد. این یکی چه مناسبتی دارد که آمریکایی باشد، پاپیون هم داشته باشد، استاد دانشگاه هم باشد، صد تا زبان زنده و مرده بلد باشد، بعد تمام عمرش را برای تاریخ ایران و خلیج فارس بگذارد؟ آدم تا نخواهد جاسوسی و نفوذ کند چنین کارهایی می کند؟ احمدی نژاد که رئیس جمهور مملکت بود حاضر شد بخاطر یک مسافرت به امارات زیر پرچم ایران ننشیند و بخاطر یک سخنرانی در آمریکا لقب “یه شاخ نبات” بگیرد، آنوقت آقای ریچارد نلسون فرای در کشوری که اکثریت مردمش طرفدار حمله نظامی به ایران و محو ایران از روی نقشه بودند، بیاید ایران و از تاریخ ایران طرفداری کند. حتما جاسوس است، وگرنه اگر مامور نباشد بیخودی اینقدر سنگ ایران را به سینه نمی زند، آن هم کشوری که به طرفش سنگ پرت می کنند.

سوم، برهان مجاورت: شما فکر کنید به همین آقای خاتمی، اصلا نه سفری در تاریخ مذکور کرده، نه اصلا جایی بوده که جورج سوروس آنجا باشد، آن وقت تمام اطلاعات کشور را هولوپی داده به جورج سوروس که در ایران انقلاب رنگی کند، تمام اسناد و مدارک جاسوسی اش هم توی دفتر حسین آقا شریعتمداری است، زیر لحاف کرباسی چه می دونه کسی چه می کنه کسی؟ این که اصلا جورج سوروس را ندیده بود، سه ساعت برایش جاسوسی کرده، آن وقت آدمی که نود و چهار سال آمریکا زندگی کرده، حتما صد بار هم جورج سوروس را توی خیابان های نیویورک و واشنگتن دیده، مرکز سیا و پنتاگون هم که دم دستش است، آنوقت برای آمریکا جاسوسی نکند؟ اصلا ممکن است؟ وقتی والت دیسنی جاسوس غرب است، وقتی تام و جری جاسوس غرب هستند، وقتی زوکربرگ جاسوس غرب است، وقتی گوگل و توئیتر و اشتون و بی بی سی برای آمریکا جاسوسی می کنند، وقتی تمام کارگردانان هالیوود جاسوس غرب هستند، معلوم و مشخص است که آدمی که اسمش ریچارد است، اسم وسطش نلسون است که هم شبیه نیکسون است، هم شبیه مایکل جکسون است هم شبیه توماس کریستین اندرسون برای غرب جاسوسی می کند. مگر ممکن است نکند؟ بچه گیر آوردید؟

چهارم، برهان خلف: اصلا یک مروری بکنید بر آمریکایی هایی که به ایران آمدند، از همان هاله اسفندیاری بگیر تا رامین جهانبگلو تا کیان تاجبخش و رکسانا صابری هر کدام شان یک هفته به ایران آمدند و پنج دقیقه بازجویی شدند، به جاسوسی شان اعتراف کردند. حالا اینها که ایرانی الاصل بودند، مورد آمریکایی داشتیم که رفته کوهنوردی در عراق، بعد معلوم شده دارد در شیراز جاسوسی می کند، مورد داشتیم که طرف برای خرید رفته بود کیش، بعد تمام اطلاعات اتمی ایران را فرستاده با فکس برای زنش، حتی آدم داریم که نه اسمش معلوم است، نه فامیلش معلوم است، نه کسی عکس اش را دیده، نه حتی وارد ایران شده، برای چی؟ برای مخفی کاری، آن وقت همین آدم تمام اطلاعات نظام را برای استکبار فرستاده. حالا می خواهید اسمش را بگویم؟ مسئولان وزارت اطلاعات اسمش را نمی دانند، من از کجا بدانم، ولی چنین مواردی بوده. آن وقت آدمی که با اسم واقعی خودش درباره ایران کتاب نوشته، فارسی بلد است، ترکی و عربی بلد است، اصلا مگر ممکن است چنین آدمی جاسوس آمریکا نباشد؟

پنجم، برهان نظم: از اول انقلاب تا همین الآن نگاه کنیم. کل شورای انقلاب همه شان جاسوس آمریکا بودند، همه روسای جمهور ایران غیر از رهبری که خودش سئوال می کند و هنوز کسی از او سئوال نکرده همه شان عامل استکبار بودند، میرحسین موسوی بیست سال توی خانه اش نشست که معلوم نشود جاسوس آمریکا بوده، شش ماه از خانه بیرون آمد، همه مدارکش پیدا شد، هاشمی و خاتمی هم که تکلیف شان معلوم است. سعید امامی هم که جاسوس اسرائیل بود، وقتی مسئولان خود نظام همه شان جاسوس بودند، چه انتظاری از غریبه داریم؟

ششم، برهان بیان: وقتی ایرانیان هموطن هنوز به فرودگاه پاریس و واشنگتن و لندن نرسیده اند، فقط “اوکی” و “چیپ” و “اوه بیبی” و “آی لاو ایت” و “شاک شدن” و “آر یو کیدینگ می” و “نایس” و صد تا اصطلاح فرنگی از آنها تراوش می کند و بعد از پنج سال برای فارسی حرف زدن نیاز به مترجم دارند و مثل مجریان صدای آمریکا فارسی حرف می زنند، آدمی که پنجاه سال وقت می گذارد و فارسی یاد می گیرد، جز این است که می خواهد جاسوسی کند؟ دولت جمهوری اسلامی ابن سینا و فارابی و کورش و داریوش و مولوی و خیام را ریخته توی جوب آب ببرد، آن وقت طرف آمریکایی است و شعر سعدی و فردوسی می خواند؟ جز برای جاسوسی است؟ جز برای این است که اطلاعات اتمی ما را که آمریکا همه اش را دارد دوباره ببرد برای آمریکا؟

هفتم، برهان غیب: حالا ممکن است بگوئید که این دلایل همه درست است و آقای ریچارد نلسون فرای جاسوس بوده، ولی سئوال کنید که حالا که مرده است، دیگر جسدش در ایران چه جاسوسی می خواهد بکند؟ و بپرسید که اصلا ایشان جاسوس بوده و ما هم تا سه سال قبل که احمدی نژاد رئیس جمهور بود متوجه نشدیم جاسوس است و به همین خاطر دولت ایران به او در اصفهان یک خانه داد و همه با آن مرحوم جاسوس عکس گرفتند، اما به محض اینکه مرحوم شد و روحانی آمد معلوم شده جاسوس است و حالا اگر جسدش هم به ایران بیاید خطرناک است. یا حتی بعضی افراد نادان استدلال کنند که حکومت ایران وقتی شیخ علی تهرانی شوهر خواهر مقام معظم رهبری و عضو مجاهدین خلق را وقتی به ایران می آورد، کلا طرف غیب می شود و انگار نه انگار زنده است. یا مثلا وقتی سید حسین خمینی از آمریکا آمد و در آنجا خیلی کارها کرده بود، الآن دو سه سال است که در تهران وجود دارد و مکان هم دارد، ولی زبان و بیان ندارد، یا اصلا همین زندانیان سیاسی که همه می دانیم از زندان هم آزاد می شوند، ولی بخار می شوند و کلا از همه جای بدن شان می توانند استفاده کنند غیر از زبان شان، یا مثلا همین موسوی و کروبی و رهنورد عزیز که الآن زندانی نیستند، کشته هم نشدند، اما در خانه خودشان دفن شدند، حالا همین آقای ریچارد نلسون فرای هم می خواهد بیاید و در ایران دفن شود، ما که بلدیم آدمها را کلا محو و بخار کنیم، این یکی هم بنده خدا به عشق سه هزار سال قبل ایران می خواهد بیاید در اصفهان دفن شود، خبر ندارد که در این سه هزار سال ما چه بلایی سر ایران آوردیم. ولی به همین سادگی نیست. مگر همین آرتور پوپ که چهل سال است در کنار زاینده رود آن هم نزدیک دفتر اداره اطلاعات دفن شده کم اطلاعات به خارج فرستاده؟ اینجوری به این خارجی ها نگاه نکن. اینها تا سی سال بعد از مرگ شان هم جاسوسی می کنند.