کاراته کاران هم پناهنده شدند

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در ادامه گریز های قبلی

در ادامه پناهندگی ورزشکاران ایرانی به کشورهای غربی، کاراته کاران نیز به آلمان پناهنده شدند و خبر آن را هم بعد از آنکه مدت ها دهان به دهان می گشت، خبرگزاری فارس اعلام کرد.

این خبرگزاری البته بدون اشاره به سابقه ماجرا، تنها از زبان مجید اشجعی، مدیر روابط عمومی فدراسیون کاراته اعلام کرد: “مشغول پیگیری عدم بازگشت کاراته‌کاران از آلمان هستیم. منتظر دریافت استعلام پناهنده‌شدن از سفارت آلمان هستیم تا مدارک کتبی در اختیار داشته باشیم.”

در سفر تیم های کاراته کاران زن و مرد  در روزهای 17 و 18 آبان به آلمان، ابتدا فاش شد که کاراته بازان زن بدون حجاب در صحنه رقابت حاضر شده اند. تصاویر مربوط به این صحنه ها هم در خبرگزاری ورزش ایران، ایپنا، انتشار یافت.

ایپنا یادآور شده بود که “ماموران پرتعداد حراست از اعلام چنین ماجرایی خودداری و مسوولان این سبک کاراته هم تنها روی حضور بانوان محجبه بر روی سکوی قهرمانی مانور کرده اند.” به نوشته ایپنا، مسئولین ادعا کرده بودند که “حجاب بانوان ایرانی مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفته است”. پس از انتشار این خبر، سازمان تربیت بدنی تمام دست اندرکاران این رشته ورزشی، از رییس (متقیان نژاد) تا ورزشکاران زن و مرد راممنوع الفعالیت کرد.

 اما این همه خبر مربوط به کاراته بازان نبود. چرا که اعضای تیم به تهران بازنگشتند تا حکم ممنوعیت را تحویل بگیرند. چنین بود که مدتی بعد شایعه پناهندگی آنان مطرح شد؛هر چند رسانه های رسمی در مورد آن سکوت اختیار کردند تا دیروز که اشجعی اعلام کرد “پس از بازگشت تیم و دریافت خبر پناهندگی ورزشکاران در آلمان، پیگیریهای لازم را انجام داده است”. وی البته مانند موارد مشابه دیگر از “اقدامات بعدی” خبر داده و اینکه “حراست سازمان تربیت بدنی طبق قانون با این مساله برخورد می کند.” >

سایت تابناک  پیش از این در خبری در ارتباط با پناهندگی کاراته بازان ایرانی، از عدم بازگشت خانواده ای هم خبر داده بود که کاراته کاران را همراهی می کردند. به نوشته سایت تابناک “یک خانواده متشکل از پدر و مادر و دو فرزند دخترشان به نام‏های تینا 10 ساله و تارا 13 ساله با شهرت م… نیز، که همراه این کاروان بوده‏اند، در آلمان ماندگار شده‏ و هنوز به ایران مراجعت نکرده‏اند.”

پس از آن متقیان نژاد، رییس برکنار شده این سبک کاراته با اعلام اینکه  این ورزشکاران با تمدید ویزا در آلمان مانده اند و به تهران بازخواهند گشت، به تابناک گفت: “پاسپورت این عده را نزد خود گرو نگه داشتم و به آنها عنوان کردم اگر ویزایشان را تمدید کردند، به آنها پس خواهم داد!” البته آقای متقیان نژاد در مورد اینکه بدون گذرنامه چگونه می توان تمدید ویزا کرد صحبتی به میان نیاورد.

 

سابقه گریزها

 در سال های اخیر و پس از افزایش تعداد پناهندگی ها، از هر ورزشکار برای تضمین بازگشت به کشور، ۲۰میلیون تومان وثیقه گرفته می شود، اما این کار هم مانع از فرار ورزشکاران نشده است.در آخرین موارداز این دست از شش ژیمناست اعزامی ایران به اسپانیا، تنها سه نفر به تهران باز گشتند. هر چندعباس دهقان، نایب رییس فدراسیون ژیمناستیک خبر پناهندگی این سه تن را تکذیب و اعلام کرد که این افراد با هماهنگی خانواده های خود تصمیم گرفتند که در اسپانیا بمانند.

مربی و سه قایقران زن ایرانی  هم در سفر مشابهی به آمریکا پناهنده شدند، در این مورد نیز فدراسیون قایقرانی جمهوری اسلامی، به روشی مشابه متوسل شد وسفر تیم ملی بانوان ایران را خارج از تصمیم این فدراسیون اعلام و گروه مزبور را از تیم ملی محروم کرد. اما بعد از آن یک قایقران ایرانی در جریان سفر تیم ملی به آلمان، از بازگشت به کشور خودداری کرد. بعد از افشای این خبرابتدا فدراسیون قایقرانی ضمن ستایش از روحیات اخلاقی این ملی پوش، منکر پناهندگی اش به آلمان شد، ولی چندی بعد دبیر این فدراسیون با اعلام اینکه سند دریافتی از خانواده قایقران یاد شده، به مورد اجرا گذاشته شده است، پناهندگی او را تایید کرد.

پس از آن سروش شیخ الاسلامی بازیکن بسکتبال به غرب پناهنده شد. او که در پرسپولیس و تهران الف بازی میکرد، پس از انتخابات تصمیم به خروج از کشور گرفت. و این ماجرا تنها محدود به ورزشکاران نمی شود، در آخرین مورد مهدی رستم پور یکی از سه کارشناس کشتی و مجری دایره طلائی در مصاحبه با رادیو فردا از پناهنده شدن خود به اروپا خبر داد.