معترضان مصمم تر از همیشه

نویسنده

» مصاحبه سی ان ان با شیرین عبادی فعال حقوق بشر

شیرین عبادی برنده جایزۀ صلح نوبل، روز دوشنبه به سی ان ان گفت، تلاش های دولت ایران برای سرکوب تظاهرات ضد دولتی، تنها ارادۀ مخالفان را محکم تر خواهد کرد.

این وکیل ایرانی و فعال حقوق بشر گفت: «همانطوری که در گذشته نشان داده شده، هرچه سرکوب سنگین تر شود، مردم بیشتری مصمم به اعتراض خواهند شد.»

او هشدار داد تحریم ها برعلیه برنامه هسته ای ایران، لطمه ای به رژیم نخواهد زد، بلکه تنها «به افزایش احساسات وطن پرستانه در میان مردم ایران منجر خواهد شد.»

تحریم ها باید «شامل مواردی شود که بر روی دولت تأثیر بگذارد و مردم را متأثر نکند. برای مثال، گفته می شود اخیراً دولت ایران زره پوش های ضد شورش به کشور وارد کرده است. واردات این تجهیزات نه از ایالات متحده، بلکه از چین و روسیه بوده است.»

عبادی در مصاحبه تلفنی با زین ورجی از سی ان ان گفت: «بنابراین تحریم ها باید چنین معاملاتی را هدف بگیرند، نه اینکه توانائی دولت ایران برای تشدید سرکوب ها علیه مردم را افزایش دهد.»

عبادی در انگلستان به سر می برد اما جهت حفظ امنیت اش، محل زندگی خود را مشخص نکرد. او از زمان آغاز تظاهرات در ایران به دنبال انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری 22 خرداد، در کشور نبوده است. 

او گفت امیدوارست مجلس ایران به نفع دیدار سناتور جان کری از کشور رأی دهد اما در عین حال اعلام کرد، گمان نمی برد حتی در صورت فراهم شدن امکان این سفر، نتایج بزرگی به دست آید.

جان کری رئیس کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آ ن کشور در سال 2004، از ایران درخواست روادید کرده است.

عبادی گفت: «ملاقات آقای کری از ایران یک قدم مثبت خواهد بود. با این حال، من فکر می کنم او با دست خالی باز خواهد گشت زیرا دولت ایران در پنج سال گذشته نشان داده مایل به انجام مذاکره نیست.»

عبادی که برندۀ جایزۀ صلح نوبل سال 2003 شده است، نسبت به سرنوشت خواهرش که یک هفته پیش دستگیر شده، ابراز نگرانی کرد. وی گفت از زمان بازداشت خواهرش توسط مقامات، هیچ تماسی با وی نداشته است.

عبادی گفت: «از بعدازظهر روزی که برای دستگیری وی مراجعه کردند، نتوانسته ام با او حرف بزنم. باید بگویم او را به عنوان گروگان دستگیر کرده اند، زیرا من هیچ خبری از مکان او ندارم و نسبت به سلامت او بسیار نگران هستم.»

عبادی گفت یک هفته پیش، سه مرد و یک زن به منزلی که وی با خواهرش در آن زندگی می کند مراجعه کرده اند، تمام خانه را جستجو کرده اند و سپس خواهر 47 ساله او نوشین عبادی و رایانه اش را با خود برده اند.

شیرین عبادی 62 ساله روز 28 دسامبر به رضا سیاح از سی ان ان گفت: «آنها خواهرم را بازداشت کرده اند تا من دست از فعالیت بکشم. او هیچ کار اشتباهی نکرده است. او درگیر فعالیت های حقوق بشر نیست و هرگز در تظاهرات شرکت نکرده است.»

عبادی در تماس های قبلی گفته بود: «خواهرم نه تنها هیچ فعالیت حقوق بشری انجام نداده، بلکه درگیر کارهای فرهنگی هم نبوده است.»

خانم عبادی گفت نوشین و همسرش، استادان واحد دندانپزشکی دانشگاه تهران هستند. همسر نوشین یک مطب خصوصی دندانپزشکی نیز دارد.

به گفته خانم عبادی، مقامات ایران سایر اعضای خانواده عبادی را نیز مورد ارعاب قرار داده اند.

وی روز دوشنبه اعلام کرد: «همسرم، برادرم و خواهرم در موارد متعددی به وزارت اطلاعات فراخوانده شده اند و به آنها گفته شده، درصورتیکه من فعالیت بشردوستانه ام را متوقف نکنم، آنها را دستگیر خواهند کرد.»

وی گفت: «من فکر می کردم چیزی را که می گویند عملی نخواهند کرد. اما متأسفانه آنها به منزل خواهرم مراجعه کردند و وی را بازداشت کردند. آنها گفته اند مادامیکه من فعالیت هایم را متوقف نکرده ام، سایر اعضای خانواده ام را نیز دستگیر خواهند کرد.»

عبادی روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری خردادماه گذشته، کشور را برای شرکت در یک کنفرانس در اسپانیا ترک کرده بود. او می گوید، دوستانش به وی توصیه کرده اند به تهران بازنگردد.

 

منبع: سی ان ان- 4 ژانویه 2010