باز شکست کفاشیان از ضرغامی

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» جلسه شورای امنیت هم نتیجه نداد

داستان دنباله دار حق پخش تلویزیونی پیکارهای لیگ برتر فوتبال ایران در شورای امنیت تهران هم به نتیجه نرسید تا علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران در این مورد هم همچنان ناموفق و ناتوان باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه پنجشنبه در سازمان لیگ بی نتیجه ماند و تصمیم نهایی به روز شنبه شورای امنیت موکول شد که با وجود پاره ای خوشبینی ها همچنان بی نتیجه ماند. پندی پیش تهدیدهای مدیران فدراسیون برای راه ندادن دوربین های تلویزیونی به ورزشگاهها چنان جدی شد که در کمترین زمان تا شروع مسابقه های لیگ برتر، بدستور شورای امنیت تهران، این تهدید بی نتیجه ماند. اما پافشاری باشگاههای ورشکسته به فدراسیون فوتبال، ماجرای پخش تلویزیونی را بی نتیجه کرد و وقتی در فاصله چند ساعت تا آغاز مسابقه های هفته دهم، نتیجه همچنان دست نیافتنی نشان داد، قرار شد جلسه ای در شورای امنیت وزارت کشور تعیین کننده باشد. مناف هاشمی، معاون مالی وزارت ورزش از مسوولان حاضر در جلسه پنجشنبه بود، که همچنان به پیشرفتهایی در مذاکرات اشاره کرد؛ اما در عمل کمترین اثر مثبتی دیده نشد.

برپایه گزارش خبرگزاری فارس، کفاشیان پیش از این گفته بود، بنا بر درخواستی که صورت گرفته تنها یک جلسه دیگر باید میان فوتبالی‌ها و صدا و سیما درباره حق پخش انجام شود – یعنی جلسه دیروز. در این نقل قول اشاره نشد که درخواست از سوی چه کسی و یا چه ارگانی بوده است. هاشمی درباره جلسه دیروز به خبرنگاران گفته بود: “شنبه در وزارت کشور با حضور نمایندگان شورای عالی امنیت ملی جلسه نهایی برگزار خواهد شد تا درباره حق پخش تصمیم نهایی گرفته شود.”

سازمان لیگ برای پخش مسابقه های فوتبال پیشهاد ۱۶۰ میلیاردی به سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ارائه کرده بود.

کفاشیان بار دیگر تهدید کرد

رییس فدراسیون پس از بی نتیجه بودن جلسه پنجشنبه بار دیگر تهدید کرد که مانع ورود دوربین های تلویزیونی به ورزشگاهها خواهد شد. تهدیدی که در برابر نفوذ عزت الله ضرغامی (مدیرعامل صدا و سیما) و قدرت شورای امنیت در ایران، تاکنون بی نتیجه بوده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران کفاشیان ادعا کرد که صدا و سیما پیشنهاد وزارت کشور را هم نپذیرفته است.

کفاشیان همچنین گفت: “نماینده صداوسیما اختیار افزایش حق پخش را نداشت و از نظر من جلسه دیگری در کار نیست و از امروز مقدمات لازم برای جلوگیری از پخش مسابقه‌های لیگ برتر را فراهم می ‌کنیم.”

او در مورد نقش مراجع امنیتی هم گفت: “وزارت ورزش با ماست و در جلساتی که تاکنون برگزار شده و همین طور جلسه امروز از حق و حقوق ورزش و فوتبال دفاع کرد اما متاسفانه طرف مقابل این موارد را نمی‌پذیرد. با شرایطی که وجود دارد، با قاطعیت اقدامات عملی را انجام می ‌دهیم و حالا دیگر نمی ‌دانیم مراجع و نهادهای امنیتی بالاتر می‌توانند به مسئله ورود کنند تا کار به یک نتیجه مشخصی برسد یا خیر.”

وی در پاسخ به این که استدلال صداوسیما در بالا نبردن رقم پیشنهادی حق پخش تلویزیونی چیست و آنها دقیقا چه موضعی نسبت به این مسئله دارند، به ایسنا گفت: آنها می‌گویند درآمدهای تبلیغاتی افزایش چندانی در قیاس با هزینه‌ها نداشته و رقمی که به ما اعلام کردند، از نظر خودشان منطقی است ولی ما می‌گوییم آیا درآمدهای تبلیغاتی نسبت به 4 سال پیش دست نخورده است؟ صداوسیما در برابر تقاضای ۱۶۰ میلیاردی فدراسیون فوتبال، پیشنهاد 22 میلیارد تومانی برای حق پخش امسال را به فدراسیون داده که تفاوتی چشمگیر دارد.

 

واکنش مدیر شبکه سه

مجید زین العابدین، مدیر شبکه سه و رییس شورای سیاست‌گذاری ورزش سیما در پاسخ به جلوگیری از دوربین های تلویزیونی به ورزشگاهها در خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: “فوتبال ورزشی است که مردم به تماشای آن علاقمند هستند و ما اجازه نداریم که با زبان تهدید صحبت کنیم.”