فشار امریکا بر اقتصاد ایران

نویسنده


leber.jpg

 


مارک سمو

فرانسوا هرسبورگ، کارشناس در امور ژئواستراتژیک و رییس مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن، سخنان رییس جمهور نیکولا سارکوزی را تحلیل کرده و در مصاحبه ای با روزنامه لیبراسیون ابعاد مختلف سیاست خارجی سارکوزی را برشمرده استاو پرداخته است.

آیا سخنان آقای سارکوزی را می توان یک نقطه عطف دیپلماتیک به حساب آورد؟

با توجه به لحن او در این اظهارات، تغییر موضع غیرقابل انکار است. او چندین بار از کلمه “خواسته” استفاده کرد، به ویژه در ابتدای اظهاراتش. به نظر می رسد که او قصد دارد هر چه سریعتر همه چیز را تغییر دهد، ولی این مسأله کمی مضحک است. با کمی دقت در اظهارات او می توان به روشنی دریافت که نیکولا سارکوزی می داند چنین چیزی ممکن نیست.

آیا سیاست او نسبت به خاورمیانه تغییر کرده؟

من زمانی که جملات جدی او را درخصوص ایران شنیدم، شگفت زده شدم، به ویژه وقتی به لزوم رعایت تعهدات بین المللی اشاره کرد. این اولین باری است که رییس یک کشور اروپایی به روشنی دو راهی به وجود آمده در سیاست کشورهای غربی را مطرح می کند: “یا بمب ایرانی یا بمباران ایران”. من به عنوان یک کارشناس به گفته او معتقدم. ولی مسأله اینجاست که مطرح شدن چنین جمله ای از زبان رییس جمهور فرانسه خیلی جدی و درعین حال جدید است. البته در کل می توان اذعان داشت که موضع او با موضع ژاک شیراک تفاوت چندانی ندارد، زیرا شیراک نیز نسبت به پرونده هسته ای ایران بسیار قاطع بود.

آیا به واقع می توان در سیاست خارجی فرانسه تغییراتی به وجود آورد؟

سیاست مربوط به اروپا از زمان ریاست جمهوری “ژیسکارد استن” تاکنون به یک منوال بوده. البته شیوه برخورد با مسایلی مانند استقرار موشک های امریکایی در اروپا بین برخی از رؤسای جمهور متفاوت بوده است، به عنوان مثال، فرانسوا میتران برخلاف ژیسکار دستن خواستار استقرار این موشک ها بود و همچنین شیوه و لحن نیکولا سارکوزی نیز با سلف خود متفاوت است. ولی در مجموع تغییرات چندانی نخواهد کرد. اکنون با حضور نیکولا سارکوزی، اتخاذ یک شیوه جدید در سیاست خارجی فرانسه امکان پذیر است؛ شیوه ای که به وقوع تغییراتی بسیار مثبت در مورد اروپا و همچنین خاورمیانه ختم خواهد شد. ولی مسایل اساسی و ریشه ای همچنان مانند گذشته باقی خواهند ماند.

منبع: لیبراسیون، 28 اوت

مترجم: علی جواهری