توضیح درباره خوشحالی احمد جنتی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» کدخدایی: انتخابات تمام شده است

پس از واکنش ها به ابراز خشنودی دبیر 86 ساله شورای نگهبان از رای نیاوردن کسانی که به گفته  وی این شورا از آنها  ”دل خوشی” نداشت اما صلاحیت آنها راتایید کرده بود، عباسعلی کدخدایی در توجیه این موضع گیری اعلام کردانتخابات نهمین دوره مجلس دیگر تمام شده است و”هرکسی می تواند خوشحالی کند”.

سخنگوی شورای نگهبان طی یک نشست خبری درباره اظهارات اخیر آیت الله احمد جنتی گفت:” ایشان مطلبی را مورد اشاره قرار دادند و موضوع نیز اکنون به اتمام رسیده است. هر شخصی می‌تواند اظهار خوشحالی یا ناراحتی کند. تا زمانی که موضوع رسیدگی می‌شود، اظهار نظر نباید صورت گیرد اما وقتی موضوع به اتمام می رسد دیگر این اظهارات اثری ندارد.”

دبیر شورای نگهبان که همزمان ریاست هیات نظارت بر انتخابات مجلس نهم را نیز برعهده داشت  در خطبه های نماز جمعه هفته پیش تهران گفته بود:“من تقدیر می‌کنم از مردم که آگاهانه انتخاب کردند و به کسانی هم رای ندادند. برخی بودند که ما دل خوشی نداشتیم از آن‌ها اما تایید کرده بودیم و خوشبختانه مردم به آن‌ها رای ندادند. این کار هم به سادگی انجام نشد و رهبری از مدت‌ها قبل بصیرت افزایی کردند.”

 جنتی همچنین با گفتن اینکه “بصیرت و آگاهی مردم خیلی بالا بود” اضافه کرده بود که” در این انتخابات آزادی بود، شور و نشاط بود و ما‌‌ همان چیزی که پیش بینی می‌کردیم شد وهمانی که «می‌خواستیم» شد و رای مردم دشمن شکن بود.”

این اظهارات دبیر شورای نگهبان هرچند با ابراز رضایت رسانه های حکومتی از جمله هفته نامه صبح صادق ارگان سیاسی سپاه پاسداران- که تحت نظر نماینده آیت الله خامنه ای اداره می شود- مواجه شد و این نشریه گفته های احمد جنتی را نمونه ای از “بصیرت” خواند اما واکنش های زیادی در رسانه ها را نیز به دنبال داشت.

از جمله روزنامه جمهوری اسلامی این گفته ها را در “تضاد” با جایگاه شورای نگهبان دانست و طی مقاله ای که روز شنبه منتشر شد از وی به شدت انتقاد کرد.

این روزنامه نوشت:” وظیفه شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی، اعلام نظر درباره صلاحیت کاندیداها ونظارت بر حسن انجام انتخابات است. اما اینکه چه کسی خوب است رای بیاورد و چه کسی خوب است رای نیاورد، خارج از محدوده وظایف و اظهارنظر این شورا می‌باشد.”

جمهوری اسلامی در ادامه مقاله انتقادی خود تصریح کرده بود که”وقتی افراد تأیید صلاحیت شدند، مردم برای رای دادن حجت شرعی و قانونی دارند و اینکه دبیرشورای نگهبان بگویند رای نیاوردن آنها موجب خوشحالی ما شد، با جایگاه و اعتبار شورای نگهبان منافات دارد. افرادی که برای نمایندگی مجلس ثبت نام می‌کنند، یا صلاحیت دارند یا ندارند، اگر صلاحیت ندارند، نباید تأیید صلاحیت شوند و اگر صلاحیت آنها مورد تأیید شورای نگهبان قرار می‌گیرد، دیگر چه معنی دارد که شورای نگهبان یا شخص دبیر این شورا از رای نیاوردن آنها خوشحال شود؟”

این واکنش انتقادی روزنامه جمهوری اسلامی به اظهارات جانبدارانه احمد جنتی درحالی روز شنبه 20 اسفندماه منتشر شد  که انتخابات نهمین دوره مجلس در برخی حوزه ها به دور دوم کشیده شده و همچنان ادامه دارد. البته شورای نگهبان و وزارت کشور تاکنون زمان قطعی دور دوم انتخابات را که از جمله در تهران برگزار می شود اعلام نکرده اند.

این نخستین بار نیست که احمد جنتی در قامت دبیر شورای نگهبان که مسئول تایید صلاحیت نامزدان انتخابات  مختلف در کشور است اظهاراتی جانبدارانه از گروه ها و جریان های سیاسی می کند. وی در سال جاری و پیش از برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس هم در اظهارات مختلفی برعلیه اصلاح طلبان و بخشی از اصولگرایان و نزدیکان محمود احمد نژاد موضع گیری کرده بود.

وی در 23 اردیبهشت ماه همزمان با علنی شدن اختلافات آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد، به احمدی نژاد و نزدیکانش که رسانه های حکومتی و منصوبان رهبرجمهوری اسلامی آنها را “جریان انحرافی” می خوانند هشدار داده بود که  “حسابشان رسیده خواهد شد”. او تاکید کرده بود که”اگر امروز به گونه‌ای است که مصلحت نیست با آنها برخورد شود، همان طور که به حساب گذشتگان رسیده شد به حساب آنها رسیده می‌شود و حرفی در آن نیست.”

او همچنین در 18 شهریورماه سال جاری نیز همزمان با اعلام رایزنی های احزاب اصلاح طلب برای شرکت یا عدم شرکت در انتخابات و همچنین پیش شرط هایی که محمد خاتمی برای ورود اصلاح طلبان به انتخابات مجلس مطرح کرده بود خطاب به آنها اعلام کرد که “خودشان را به زحمت نیاندازند”.

 جنتی در این ارتباط به صراحت گفت:” این قشر از جریان‌ها احیاناً توبه‌های مصلحتی و فریب‌کارانه میکنند، به آنها اعلام میکنیم که بین خود و خدایشان توبه کنند. اقدام علیه نظام اسلامی گناه کوچکی نیست و مقابله با اسلام، پیامبر و نظام اسلامی است. فتنه‌گران با چه رویی دوباره میخواهند در عرصه‌های نظام حضور پیدا کنند و با مردم مواجه شوند. این قشر از جریان‌ها خود، نظام اسلامی و مردم را به زحمت نیندازند”.

در کنار احمد جنتی، آیت الله محمد یزدی از اعضای شورای نگهبان نیز چندی پیش  با این تعریف که “دشمن به دنبال نفوذ در دستگاه های کشور است”  معیار جدیدی برای نامزدان نمایندگی مجلس عنوان و تاکید کرده بود که “ افرادی که به مجلس راه پیدا می‌کنند باید به جز اعتقاد به خداوند، حاکمیت نظام دینی، قانون اساسی، ارزش‌های انقلاب، خط امام و ولایت فقیه را قبول داشته و پایبند به «فصل‌الخطاب»مقام معظم رهبری باشند. ”

این عضو ارشد شورای نگهبان همچنین تصریح کرده بود: “اگر تنها به دعا و نماز اکتفا کنیم دشمن آهسته‌‌آهسته می‌آید و نظام را می‌گیرد لذا باید حاکمیت نظام را حفظ کرد. دشمن به دنبال این است که از راه شورای شهر، مجلس، ریاست‌جمهوری، مکتب ایرانی، دموکراسی، حقوق بشر و… وارد شود و ارزش‌های ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.”

این همه درحالی است که طی سالهای گذشته همواره  احزاب و چهره های اصلاح طلب از شورای نگهبان به دلیل جانب داری از یک گروه خاص(اصولگرایان) و دخالت سلیقه سیاسی اعضا در تایید صلاحیت ها و همچنین نتیجه انتخابات-از جمله در انتخابات مجلس هفتم و  انتخابات ریاست جمهوری دهم- به شدت انتقاد کرده اند.

 این انتقادها همیشه از سوی رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان وی رد شده است اما در تیرماه سال جاری حمیدرضا فولادگر از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم در گفت و گویی با وبسایت اینترنتی خبرآنلاین تایید کرد که “یکی  دو مورد دخالت” برخی اعضای شورای نگهبان در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری “منجر به تذکراتی به آنها شده است”. او دلیل تذکر به اعضای شورای نگهبان را مربوط به انتخابات سال 1388 دانسته بود که “در حمایت از یکی از نامزدها موضع‌گیری کرده‌اند”.