تکرار داستان؛ ایران در یک قدمی محرومیت

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» وزیر ورزش انتخابات را باطل اعلام کرد

آخرین حادثه ورزشی سال ۹۰ راوزیر ورزش رقم زد که دیروز اعلام کرد به دلیل تخلف در رای گیری مجمع فوتبال ایران برای تعیین رییس و مسوولان فدراسیون، نتیجه حاصل از جلسه 15 اسفند باطل است و بار دیگر مجمعی برای رای گیری تشکیل خواهد شد.

پس از شکست وزارت ورزش در گزینش نامزد انتخابی دولت (حسینعلی قریب) و انتخاب دو باره علی کفاشیان به ریاست فدراسیون، این بار سازمان بازرسی کل کشور به یاری دولت آمد و اعلام کرد بازنشستگان و همچنین دو شغله هامحروم از حق نامزدی هستند. این در حالیست که بیشتر روسای فعلی فدراسیون ها و مسئولان آن چند شغله و یا بازنشسته هستند.

 

حجت الاسلام پورمحمدی: شکستن گردن سرکشان

اهالی ورزش به نامه های سازمان بازرسی معترض و خواستار برگزاری انتخابات در کمترین فاصله با انجام انتخابات مجلس بودند. اما حجت الاسلام پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سایت این سازمان تأکید کرد: “سازمان بازرسی با قدرت در این موضوع ایستاده و قانون را ناموس مردم می‌داند و مطمئن هستیم که مردم اجازه نخواهند داد در مقابل قانون گردنکشی و سرکشی صورت بگیرد.”

او همچنین گفت: “مطمئناً گردن سرکشان شکسته خواهد شد و ملت اجازه گردن فرازی را به کسی نخواهند داد. سازمان بازرسی کل کشور هم باید به وظیفه‌اش عمل کرده و از حقوق عامه دفاع کند. مردم نیز همواره پای اجرای قانون ایستاده‌اند و به قانون شکن‌ها اجازه بروز و ظهور نمی‌دهد.”

به این ترتیب دخالت آشکار دولت از طریق محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان، باعث شده که خطر محرومیت فوتبال ایران به دلیل دخالت دولت در امور یک فدراسیون ملی هر روزجدی تر شود.

شش سال پیش و پس از پایان مسابقه های تیم ملی در جام جهانی فوتبال در آلمان هم، حکم برکناری محمد دادکان، رییس وقت فدراسیون فوتبال توسط محمد علی آبادی (رییس وقت سازمان تربیت بدنی) به محرومیت فوتبال ایران انجامید. آن محرومیت با تلاش محسن صفایی فراهانی،ختم به خیر شد هر چند زیان آن بسیار بود.

در آن هنگام هم بسیاری از کارشناسان آگاه بر قوانین معمول و روشن فیفا، خطر محرومیت را هشدار داده بودند، امادولتی های حاکم بر فدراسیون اصرار داشتند که هیچ خطری فوتبال ایران را تهدید نمی کند.

در طول تاریخ هفتاد ساله فوتبال ایران، مساله محرومیت دو بار پیش آمده و هر دوبار هم در دولت محمود احمدی نژاد.یک بار پیش آمده و این بار نیز در شرف وقوع است.

 

شکست احمدی نژاد در دو انتخابات پیاپی

در حالی که سایت “ساکر وی” از بالا گرفتن خطر محرومیت فوتبال ایران از سوی فیفا خبر داده و بحرین برای جایگزین شدن ایران در ادامه راه جام جهانی تلاش می کند، سایت انگلیسی زبان حریت با عنوان «احمدی نژاد نه یک که دو انتخابات را می بازد»، گزارشی از انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران به چاپ رساند.

در این گزارش آمده است: پس از اینکه علی کفاشیان بار دیگر صندلی ریاست فدراسیون ملی فوتبال ایران را حفظ کرد، مشکلات رییس جمهور محمود احمدی نژاد دو چندان شد، هرچند تلاشهایی را برای مقابله با این شکست آغاز کرده است.

حریت می افزاید: آخرین بختهای سیاسی محمود احمدی نژاد ضربه ای دو چندان خورد: پیروزی محافظه کاران در انتخابات پارلمانی و انتخاب دو باره علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال، که شکست احمدی نژاد را تردید ناپذیر نشان داد.

این سایت یادآور شده است که گزینش علی کفاشیان در دوره پیش نیز سفارش دولت بود تا با اجرای دستور از بالا، موفقیت های فوتبال به عنوان نمایی از موفقیت دولت احمدی نژاد ارائه شود. اما با شکست همه جانبه فدراسیون علی کفاشیان، مجمع با گزینش دوباره کفاشیان مخالفت نشان داد.

 اما به نظر می آید کابینه احمدی نژاد این بار به یاری سازمان بازرسی برای شکستن گردن اهالی فوتبال آماده شده است.