ترورهای زنجیره‌ای امامان جمعه اهل سنت

نویسنده
رژین یونسی

» مولوی مصطفی جنگی زهی کشته شد

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۹ دی ماه، از کشته شدن امام جمعه شهر راسک در استان سیستان و بلوچستان در اثر حمله افراد نا‌شناس خبر دادند. خبرگزاری ایرنا نوشته است دو موتورسوار، مولوی مصطفی جنگی زهی، از روحانیون اهل سنت منطقه را مورد حمله قرار دادند.

بر اساس گزارش رسانه‌های حکومتی، امام جمعه راسک، به دست “عوامل استکبار جهانی” کشته شده اما تا این لحظه هیچ فرد یا گروهی مسئولیت ترور او را به عهده نگرفته است. در طول سالهای گذشته این چندمین بار است که امامان جمعه اهل سنت در نقاط مختلف ایران به شیوه‌های مشابه ترور می‌شوند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است مولوی مصطفی جنگی‌زهی، پیش از این نیز از یک سوءقصد مسلحانه جان سالم به در برده بود. این خبرگزاری امام جمعه اهل سنت راسک را از جمله “روحانیون طرفدار انقلاب اسلامی و از حامیان وحدت شیعه وسنی در منطقه”معرفی کرده است.

آقای جنگی زهی امامت جمعه مسجد اهل سنت خضرا در شهر راسْک، از توابع شهرستانِ سرباز در جنوب زاهدان مرکز استان سیستان وبلوچستان را به عهده داشت.

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی می نویسد امام جمعه شهر راسک چند ساعت قبل از ترور، در مصاحبه با این خبرگزاری شرکت در انتخابات را “واجب شرعی و اطاعت از رهبر” دانسته بود.

کشته شدن امام جمعه راسک، از سوی عباسعلی سلیمانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان و علی محمد آزاد، استاندار این استان محکوم شده است.

این دو با انتشار بیانیه‌ مشترکی، با انتساب ترور مولوی مصطفی جنگی‌زهی به “عوامل استکبار در آستانه برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی” گفته‌اند که عاملان این ترور “وحدت مردم منطقه” را نشانه رفته‌اند.

جامعه مدرسین دارالعلوم زاهدان نیز در پیامی جداگانه این ترور را محکوم کرده است.

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر شاهد نا‌آرامی‌های نظامی فراوانی بوده که گروه جندالله مسئولیت بسیاری از آن‌ها را به عهده گرفته است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هم در سال‌های اخیر تعدادی را به اتهام عضویت در این گروه دستگیر و برخی از آن‌ها را اعدام کرده است.

جندالله که خود را جنبش مقاومت مردم ایران نامیده، در سال ۲۰۰۲ توسط عبدالمالک ریگی تأسیس شده و عملیات مسلحانه خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است. این گروه که فعالیت‌اش را تحت عنوان دفاع از شهروندان اهل سنت در سیستان و بلوچستان انجام می‌دهد، در ۱۲ آبان ماه سال جاری به فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا افزوده شد.

 تا کنون مسئولیت ترور امام جمعه راسک را هیچ فرد یا گروهی به عهده نگرفته، اما در سالهای گذشته این چندمین بار است که امامان جمعه اهل سنت ایران ترور می‌شوند.

ماموستا برهان عالی، امام جمعه موقت سنندج، امام جمعه مسجد قبای شهرک بهاران، عضو شورای افتا و عضو مرکز روحانیت در بامداد روز ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ به ضرب گلوله افراد نا‌شناس کشته شد.

در‌‌ همان سال ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری که از جمله هدف‌های اصلی زنجیره ترور‌ها و سوءقصدهای کردستان در سال ۱۳۸۸ بود، در روز ۲۷ شهریور، هنگام خروج از منزل هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

مقامات دستگاه قضایی در طول این چندسال سلفی‌ها را به عنوان یکی از مظنونین اصلی حوادث تروریستی کردستان معرفی کرده‌، اما تا کنون به صورت مشخص نگفته‌اند آن‌ها در کدام یک از حوادث نقش تعیین کننده داشته‌اند.

سلفی‌ها هیچگاه به صورت مستقیم مسئولیت حوادث چند سال گذشته کردستان را به عهده نگرفته‌اند، اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پس از گذشت دو سال از این ترور‌ها، شش نفر از افرادی را که گفته می‌شود عضو گروه افراطی “سلفی‌ها” هستند، به اتهام دست داشتن در ترور ماموستا محمد شیخ‌الاسلام از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم کرد.