تغییر چهره خامنه‌ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» سایت دفتر رهبر خبر داد:

سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی با انتشار حاشیه حضور او در منزل مصطفی احمدی روشن، معاون ترور شده سایت غنی سازی اورانیوم نطنز، از تغییر در حالات آیت الله خامنه ای و مشخص شدن نشانه های ناراحتی و غمگینی در چهره او خبر داده است. آنگونه که نویسنده این سایت خبر داده، چهره رهبر جمهوری اسلامی در منزل احمدی روشن با چهره او در منازل دیگر کشته شدگان مرتبط با برنامه هسته ای متفاوت بوده است.

مصطفی احمدی روشن، 32 ساله، که از او به عنوان معاون بازرگانی تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز نام برده می شود، صبح روز چهارشنبه 21 دی بر اثر انفجار بمبی که توسط یک موتورسوار به اتومبیل او چسبانده شده بود، به قتل رسید.

در جریان این ترور، راننده و محافظ او نیز کشته شد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دو روز بعد در پیامی به این مناسبت، ترور این مسئول برنامه اتمی را “بزدلانه” توصیف کرد و گفت که جمهوری اسلامی از “مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ آن هرگز چشم‌پوشی” نخواهد کرد.

او این ترور را به “شبکه تروریزم بین الملل دولتی” منتسب کرد و با متهم کردن دولت های آمریکا و اسرائیل در رابطه با آن گفت که کشته شدن احمدی روشن با “طراحی یا همراهی” CIA و موساد، سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی این کشورها صورت گرفته است.

رهبر جمهوری اسلامی علت این ترور را “به بن‌بست رسیدن استکبار جهانی به سردستگی آمریکا و صهیونیزم، در مقابله با ملت مصمم و مؤمن و پیشرونده‌ ایران اسلامی” دانست و تاکید کرد که عاملان این ترور به “اغراض خود نخواهند رسید.”

به گزارش دفتر رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای پنجشنبه شب 29 دی ماه با حضور در منزل مصطفی احمدی روشن و داریوش رضایی نژاد، دیگر دست اندر کار برنامه هسته ای جمهوری اسلامی که مرداد سال جاری ترور شده بود، با خانواده آنها دیدار و از آنها دلجویی کرد.

سایت دفتر آیت الله خامنه ای نوشته که او ابتدا به منزل داریوش رضایی نژاد و سپس به خانه احمدی روشن رفته است.

حاشیه نویس این سایت پس از ذکر اقدامات امنیتی و حفاظتی پیش از ورود رهبر جمهوری اسلامی به خانه معاون ترور شده سایت نطنز، نوشته که چهره رهبر جمهوری اسلامی “چهره‌ای نبود که در 6-7 خانه‌ شهدا که قبلاً تجربه رفتنشان را داشتم” مشابه باشد.

او نوشته است که چهره آیت الله خامنه ای در خانه های دیگر “معمولاً شاد، سرزنده و با نشاط” بود اما در خانه احمدی روشن او “جدی، با هیبت، با ابهت، کمی غمگین و ناراحت و البته مصمّم” بود.

آیت الله خامنه ای آنگونه که در سایت رسمی وی منعکس شده در دیدار با خانواده معاون کشته شده سایت نطنز، گفته که “ابعاد الهی و معنوی” افرادی مانند احمدی روشن است که “زمینه را برای شهادت آنان آماده می کند.”

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با تشبیه احمدی روشن به “پول” خطاب به خانواده او گفته است: “برای شما هم شهید از دست نرفته؛ مثل پولی که در بانک است. پول در خانه نیست ولی هست. مثل پولی که گم می‌شود یا دزدیده می‌شود نیست. شهید شما پیش شما نیست، در خانه نیست، دیگر نمی بینیدش، ولی هست و کجا به دردتان می‌خورد؟ روزی که انسان از همیشه فقیرتر است. خدا ان شاءالله بهتان صبر بدهد.”

 

ترورها و اتهام‌ها

مصطفی احمدی روشن چهارمین فرد مرتبط با برنامه اتمی جنجالی جمهوری اسلامی است که در دو سال گذشته هدف ترور قرار گرفته است.

او که متولد سال 1358 بود از سال 1377 تحصیل در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی شریف را آغاز کرد و در سال تحصیلی 82-1381 از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. او در آن دوران، عضو بسیج دانشجویی بود.

پیش از او سه فرد مرتبط دیگر با برنامه اتمی جمهوری اسلامی نیز هدف بمبگذاری قرار گرفته بودند.

در آذر سال 1389، مسعود علی‌محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران به شیوه‌ای مشابه در تهران کشته شد.

یک سال پس از آن، مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی (ملی) تهران در اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که به اتومبیل پژو ۴۰۵ او چسبانده شده بود، در نزدیکی این دانشگاه کشته شد.

در همان روز، انفجار دیگری در حوالی همین محل گزارش شد که ظاهرا هدف از آن، ترور فریدون عباسی دوانی، از استادان فیزیک دانشگاه شهید بهشتی بود اما این ترور به نتیجه نرسید و وی مجروح شد.

او با جان سالم به در بردن از این ترور، هم اکنون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است.

در تمام این ترورها، جمهوری اسلامی، کشورهای غربی و بخصوص آمریکا و اسرائیل را به طراحی آنها متهم کرده، هرچند در واکنش به ترور احمدی روشن، ایران از او به عنوان یکی از دانشمندانی نام برده که نامش از گزارش های محرمانه سازمان بین المللی انرژی اتمی درز کرده و این مسئله زمینه را برای قتل او فراهم کرده است.

سخنگوی این سازمان البته تاکید کرده که سازمان بین المللی انرژی اتمی حتی مصطفی احمدی روشن را نمی شناخته و نام او نیز در هیچ کدام از اسناد این سازمان وجود نداشته است.

اسرائیل تنها کشوری است که به صراحت ترور دست اندرکاران برنامه اتمی جمهوری اسلامی را یکی از راه های پایان دادن به این فعالیت جنجالی دانسته اما هرگز مسئولیت رسمی ترورهای رخ داده را نپذیرفته هرچند از وقوع آنها ابراز خوشنودی کرده است.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای غربی عمدتا ترور مسئولان دولتی جمهوری اسلامی را محکوم و هرگونه دخالت در این حوادث را به شدت رد کرده اند.

بسیاری از دولت های جهان از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و… با استناد به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی را به تلاش مخفیانه برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش برنامه هسته ای متهم کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون چند قطعنامه علیه این برنامه صادر کرده و از ایران خواسته تا با تعلیق غنی سازی اورانیوم، اعتماد جامعه جهانی را نسبت به برنامه اتمی اش جلب کند.

در مقابل جمهوری اسلامی همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود تاکید کرده و گفته که این برنامه را برای اهداف علمی، پزشکی و بخصوص تامین انرژی پیگیری می کند.