ظریف دروغ گفت

لیلا طیری
لیلا طیری

» ادعا در نیویورک، توضیح در فیسبوک!

اظهارات محمدجواد ظریف در مصاحبه با چارلی رز، مجری شبکه تلوزیونی پی بی اس امریکا موجی از مخالفت ها و واکنش ها را به دنبال داشته است. منتقدان وزیر امورخارجه ایران، او را دروغگو خوانده اند و مدافعان او هرچند دروغ بودن سخنان اش را پذیرفته اند اما برخی نوشته اند که نباید این مصاحبه را به همه فعالیت های او تعمیم داد و برخی دیگر ادعاهای او را مصلحتی برای پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران عنوان کرده اند.

محمدجواد ظریف هرچند در صفحه فیسبوک اش توضیحی در قبال این واکنش ها منتشر کرده و گفته که قصد آزرده کردن کسی را نداشته اما ادعای او در شبکه پی بی اس که تکرار ادعاهای مسولان رده های مختلف قضایی و امنیتی و همچنین دولت پیشین در قبال زندانیان سیاسی است باعث آزار بسیاری از زندانیان سیاسی و مخاطبانی قرار گرفته که مصاحبه او را دیده اند.

وزیر امور خارجه و مسول تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۵+۱ در این مصاحبه گفته بود که ما درایران هیچ کسی را به‌خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم… کسانی که دست به جرم می‌زنند،‌ کسانی که قوانین کشور را زیر پا می‌گذارند، نمی‌توانند پشت عنوان‌هایی مانند روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی پنهان شوند.

ادعای او در حالی مطرح شده که بیش از ده ها روزنامه نگار و فعال سیسیا، فعال مدنی و عقیدتی در حال حاضر در زندان به سر می برند و سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۱۵ اعلام کرده ایران از نظر وضعیت آزادی رسانه‌ها در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۷۳ قرار دارد و: دولت حسن روحانی با سکوت در بازداشت روزنامه نگاران با نهادهای قضایی و سپاه پاسداران همدستی دارد.

بهمن احمدی امویی، روزنامه نگاری که بیش از ۶ سال را در زندان های اوین و رجایی شهر سپری کرده در واکنش به این ادعای محمدجواد ظریف در وبلاگ خود نوشته است که به‌عنوان یکی از زندانیانی که به خاطر عقیده و مطالبی که در روزنامه‌های مختلف و قانونی کشور نوشته‌ام، مورد بازجویی، شکنجه روحی و جسمی قرار گرفتم و چند سالی را هم در زندان گذرانده‌ام، شهادت می‌دهم همچنان که پیش‌ازاین احمدی‌نژاد و دیگر مقامات قضایی و سیاسی کشور دراین‌باره دروغ گفته‌اند، دولت روحانی و وزیر خارجه‌اش نیز در این مورد دروغ می‌گویند.

میلاد فدایی اصل، دیگر روزنامه نگاری که مدتی در زندان به سر برده هم در صفحه فیسبوک شخصی اش نوشته که اگر تاکنون به اظهارات ظریف وااکنش نشان نداده به این دلیل بود که “داشتم بین موارد اتهامی این چند سالم می گشتم ببینم شاید مورد قتل و تجاوزی بوده که بردنم زندان. خلاصه چندبار گشتم، چیزی جز ابراز عقیده نبوده”.

ادعاهای محمدجواد ظریف اما تازگی ندارد، جمهوری اسلامی همواره وجود زندانی سیاسی را در ایران انکار کرده و پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهوری که یکی از محوری ترین شعارهای انتخاباتی اش، آزادی روزنامه نگاران و زندانیان سیاسی بود، تنها با گذشت یک سال از پیروزی در انتخابات و روی کار آمدن دولت اش به شبکه سی ان ان گفته بود که فکر نمی کند “فردی به خاطر روزنامه‌نگاری یا فعالیت رسانه‌ای دستگیر شده باشد”.

سخنان روحانی هم بی واکنش نبود و خانواده های روزنامه نگاران زندانی خطاب به او پرسیده بودند که اگر روزنامه نگار زندانی نداریم چرا وعده آزادی شان را در زمان تبلیغات انتخاباتی دادید؟ 

اما چرا ادعای محمدجواد ظریف علیرغم اینکه بارها از سوی مسولان رده مختلف جمهوری اسلامی همچون محسنی اژه ای و حتی در مصاحبه های بین المللی از سوی کسانی چون محمدجواد لاریجانی یا محمود احمدی نژاد تکرار شده، بیش از همیشه واکنش به دنبال داشته است؟ منتقدان او می گویند که دولت حسن روحانی با وعده آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر سرکار آمد و جایگزین دولتی شد که به دروغگویی شهره بود و این دولت اما قرار بود دولت راستگو باشد. 

محمدجوادظریف اما در توضیحی در صفحه فیسبوک اش نوشته است: گروهی از هموطنان در داخل و خارج پاسخ مشخص، دقیق و ضروری من به سؤال در مورد یک خبرنگار - که وضعیت او این روزها بهانه چندین اصلاحیه در سنای آمریکا برای مقابله با توافق هسته ای شده است - را دستمایه مقالات طولانی در این زمینه کرده و برخی دوستان نیز بدون شنیدن پرسش و پاسخ، من را مورد مرحمت و لطف قرار داده اند!

اشاره او به جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در ایران است که بیش از ۹ ماه است در زندان به سر می برد. هرچند ظریف در این نوشته خود توضیح نداده که چطور درباره یک روزنامه نگار زندانی که تاکنون اتهام او در هیچ دادگاهی مورد بررسی قرار نگرفته این اظهارنظری کرده است، اما او در اظهاراتی در دانشگاه نیویورک گفته بود که خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که با اتهامات امنیتی روبروست ممکن است مورد بهره برداری یک مامور اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته باشد.

وی قبلا هم در نشستی در دانشگاه نیویورک گفته بود: بعضی افراد که از نیازهای دیگران برای تلاش برای گرفتن یک ویزا برای سفر به آمریکا برای خود یا برای همسران خود بهره برداری می کنند، درخواست هایی مطرح می کنند که غیرقانونی یا خطرناک است و به حرفه ای بودن یک خبرنگار صدمه می زند.

هرچند او توضیح بیشتری نداده اما جیسون رضائیان براساس اعلام وکیل اش در سیستم قضایی ایران به جاسوسی، همکاری با دولت متخاصم و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شده است. اتهاماتی که دولت امریکا و روزنامه واشنگتن پست رد کرده است.