ظریف و خشم حامیان حقوق بشر

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از تکذیب زندانی عقیدتی در ایران

وزیر خارجه ایران در مصاحبه اخیر خود در آمریکا گفته است، هیچکس در ایران به خاطر عقایدش زندانی نمی‌شود. این بیانات با انتقاد هوادارانش مواجه شده است.

محمدجواد ظریف، که بخاطر پیشبرد مذاکرات هسته‌ای در کشورش از محبوبیت زیادی برخوردار است، این هفته هنگام سفر به نیویورک برای شرکت در کنفرانس پیمان عدم تکثیر سلاح هسته‌ای، در برنامه چارلی رز حاضر شد. او در پاسخ به سئوالی در مورد حبس ۹ ماهه جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست در ایران گفت: “ما مردم را بخاطر عقایدشان زندانی نمی‌کنیم. مثل هر دولت دیگری، دولت ما برنامه‌ای برای بهبود و تقویت حقوق بشر در کشور را در دست دارد. به اعتقاد من ما به عنوان یک دولت متعهد به انجام چنین کاری برای مردم خود هستیم. اما افرادی که جرم مرتکب می‌شوند، کسانی که قوانین کشور را نقض می‌کنند نمی‌توانند پشت روزنامه‌نگار بودن یا فعال سیاسی بودن پنهان شوند، مردم باید قانون را رعایت کنند.”

نسرین ستوده، فعال برجسته و وکیل حقوق بشر ایران، روز جمعه به گاردین گفت، این گفته‌ها اصلا صحت ندارد. وی از تهران بصورت تلفنی گفت: “مسلما من نمی‌توانم این را قبول کنم. از آقای ظریف توقع نداشتم این حرف‌ها را بزند. زندانیان زیادی در ایران فقط به خاطر عقایدشان پشت میله‌ها هستند، از جمله روزنامه‌نگاران، وکلا، دانشجویان و فعالان کارگری، زندانیان سیاسی و بسیاری دیگر که به خاطر اعتقاداتشان در زندان بسر می‌برند، مثل بهایی‌ها، مسیحی‌ها و بسیاری از کسانی که شخصا در زندان با آن‌ها آشنا شدم.”

پس از گفته‌های ظریف، بسیاری از ایرانی‌ها نارضایتی خود را در شبکه‌های اجتماعی ابراز کردند و نظراتشان را زیر آخرین پست‌های او در فیسبوک نوشتند. یک کاربر می‌نویسد: “هیچکس در ایران بخاطر عقایدش زندانی نیست؟ دروغگو. وقتی دروغ می‌گویی هیچ فرقی بین تو و احمدی‌نژاد نیست.” یک کاربر دیگر می‌نویسد: “قلب‌های زیادی را در تهران شکستی. باید عذرخواهی کنی.” فردی دیگر، یک مَثلِ مذهبی را به ظریف یادآوری می‌کند که “دروغگو دشمن خداست.” دیگری می‌نویسد: “پینوکیو را روسفید کردی”.

مازیاد بهاری، روزنامه‌نگار، که در حوادث پس از انتخابات ۲۰۰۹ به زندان افتاد، توییت کرده است: “متاسفانه آقای ظریف دروغ می‌گوید. در ایران بسیاری از مردم بیگناه فقط بخاطر اینکه روزنامه‌نگار یا فعال هستند در زندان بسر می‌برند.”

بهمن احمدی عمویی، روزنامه‌نگار، که به بیش از پنج سال زندان محکوم شد در نامه‌ای به ظریف می‌نویسد: “من به عنوان یک زندانی که بخاطر ابراز عقایدم در یک روزنامه مجوزدار، بازجویی و از لحاظ روحی و فیزیکی شکنجه شدم، شهادت می‌دهم که دولت روحانی و وزیر خارجه‌اش در این رابطه دروغ می‌گویند.”

ستوده می‌گوید، مقامات ایران بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی را به خاطر اتهامات امنیتی دروغین زندانی می‌کنند. وی افزود، وقتی در زندان بود یک نگهبان مقابل او و هم‌بندانش به مافوق خود گفت، یک زندانی بخاطر این‌که بهایی است بازداشت شده. وی گفت: “وقتی در زندان بودم، از ۳۰ زنی که در بند ما بود، حداقل شش نفرشان بهایی بودند، اما حالا تعداد بیشتری از بهاییان در زندان هستند.”

پیش از روز جهانی کارگر، ایران حداقل پنج فعال و رهبر کارگری را دستگیر کرد، از جمله ابراهیم مددی و داوود رضوی که از اعضای اتحادیه کارگران شرکت واحد تهران و حومه هستند.

در ماه مارس، احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران گفت، وضعیت ایران در دوره روحانی بدتر شده است و هشدار داد که مقامات ایرانی به آزار، بازداشت، تعقیب و زندانی کردن بسیاری از منتقدان ادامه می‌دهند.

روحانی و دولت او مستقیما مسئول بازداشت‌ها و آزار فعالان نیستند و اکثر آن‌ها توسط قوه قضاییه و نیروهای امنیتی صورت می‌گیرد که مستقل از دولت و رئیس‌جمهور عمل می‌کنند. اما منتقدان می‌گویند، ظریف وضعیت حقوق بشر در ایران را غلط جلوه داده است.

منبع: گاردین - 1 مه 2015