شریعتمداری اراجیف می‌نویسد

نویسنده
حسین محمدی

» حامیان احمدی‌نژاد:

هم‌زمان با تندتر شدن انتقادات اصولگرایان به محمود احمدی‌نژاد٬ حامیان وی نیز واکنش های تندی نشان داده اند تا آنجا که یکی از آنها نوشته‌های حسین شریعتمداری - نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان – در نقد دولت را “اراجیف” خوانده است.

در هفته‌های گذشته٬ هم‌زمان با اعلام اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها٬ قیمت کالاها در ایران٬ افزایش ناگهانی پیدا کرد. محمود احمدی‌نژاد خبر از آن داده بود که فاز دوم این طرح٬ به شکل سابق ادامه خواهد یافت؛ تصمیمی که با مخالفت اصول‌گرایان، فشارهای آنان و نامه علی لاریجانی به رهبر جمهوری‌اسلامی مواجه شد. وی اقدام احمدی‌نژاد را خلاف صریح قانون دانسته بود.

در همین حال سایت الف - متعلق به احمد توکلی - نوشته بود که علاوه بر علی لاریجانی٬ سازمان بازرسی کل کشور نیز نامه‌ای درباره طرح هدف‌مندی به رهبر جمهوری‌اسلامی نوشته است: “ما در مورد موضوعات مختلف به ویژه هدفمندسازی یارانه‌ها گزارش‌های متعددی را تهیه کرده‌ایم که یکی از مراجع گیرنده ما دفتر رهبری بوده است”.

هیات حل اختلاف قوا با ریاست محمود هاشمی‌شاهرودی نیز٬ با اجرایی شدن فاز دوم این طرح در برهه کنونی مخالفت کرده بود.

محمد یزدی٬ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد نسبت به افزایش گرانی‌ها هشدار داد و اعلام کرد مراجع تقلید از روند فزاینده گرانی‌ها “نگران” شده‌اند.

یزدی در نامه خود نوشته است که “موج نسبتا عظیم گرانی‌ها” باعث “مشکلات و نارضایتی‌های گسترده‌ مردم و مراجع تقلید” شده و در صورت ادامه این روند “بیم آن می‌رود که اقشار آسیب پذیر و مستضعف جامعه اسلامی ما با معضلات جدی مواجه شوند”.

وی خواستار آن شده که احمدی‌نژاد “ضمن تبادل نظر با کارشناسان اقتصادی و بهره‌گیری از مشاوره دلسوزان نظام و انقلاب، جلوی گرانی‌ها و افزایش قیمت‌های موجود را بگیرد”.

محمود احمدی‌نژاد اما انتقادات از طرح هدف‌مندی یارانه‌ها را نپذیرفته و مدعی است که “افزایش قیمت‌ها ارتباطی با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ندارد. به اعتراف دوست و دشمن ما در بحث هدفمندی یارانه‌ها عالی عمل کرده‌ایم”.

اما بانک مرکزی گزارشی را منتشر کرد که براساس آن افزایش تورم ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها منجر به کاهش سطح رفاه مردم، افزایش شکاف طبقاتی و در نهایت بی اثر شدن یارانه‌های نقدی خواهد شد.

در گزارش بانک مرکزی آمده بود: “انتظار می رود با توجه به اینکه دهک های بالای درآمدی برای رفع احتیاجات خود با محدودیتهای مالی روبه‌رو نیستند، یارانه های نقدی اثر چندانی بر روی مخارج واقعی این خانوارها نداشته و فقط اثر تورم هزینه های جاری خانوارها را خنثی نماید. دهکهای پایین تر به دلیل محدودیتهای شدید درآمدی برای رفع احتیاجات خود به یارانه های نقدی متکی هستند. کاهش ضریب جینی (شکاف طبقاتی) در کشور تا زمانی ادامه خواهد یافت که تورم ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به میزانی نباشد که همه یارانه‌های نقدی را برای جبران افزایش قیمتها جذب کند، در غیر این صورت افزایش مجدد ضریب جینی در فاز دوم اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها دور از انتظار نخواهد بود”.

در هفته‌های گذشته٬ نمایندگان ولی‌فقیه در شهرهای مختلف٬ به انتقاد از دولت پیرامون  گرانی‌ها پرداخته و خواستار مهار موج تورم شده بودند.

مراجع تقلید نزدیک به اصول‌گرایان نیز٬ از احمدی نژاد درخواست کرده بودند که در مقابل گرانی‌ها به داد مردم برسد.

در واکنش به این روند، برخی از حامیان محمود احمدی‌نژاد نیز به انتقاد گسترده از مسوولان کشور و اصول گرایان روی آورده اند.

یک وب‌سایت حامی احمدی‌نژاد نوشته‌های حسین شریعتمداری - نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان - را “اراجیف” خوانده است. این وب سایت احمد توکلی را “کینه‌توز”٬ علیرضا زاکانی را “دروغ‌گو” و حسین فدایی را “تکفیری” خوانده. یک وبلاگ‌نویس حامی احمدی‌نژاد نیز حسین شریعتمداری را “حقه باز” معرفی کرد.

وبلاگ حافظه سیاسی٬ همچنین برادران لاریجانی را “سه تفنگدار” نامید که “می‌کوشند در مسابقه توهین به دولت، گوی سبقت را از یکدیگر بربایند و از قضا رقابت تنگاتنگی هم با هم دارند” این وبلاگ ادعا کرد: “مادر عروس خانواده محمد جواد لاریجانی روز ۲۶ تیر ماه سال ۱۳۸۸ در نماز جمعه چادر از سر برداشته و شعار داده که مجتبی بمیری رهبری رو نبینی”.