نفت سعودی برای مهار ایران

نویسنده

» سرمقاله بوستون گلوب درباره نگرانی ریاض

عربستان سعودی به دلیل نظام غیردموکراتیک حاکم بر آن کشور، رفتار سرکوبگرانه با زنان و حمایت مالی از مدارس بنیادگرای اسلامی در سایر کشورها، یک شریک عجیب برای ایالات متحده بوده است. اما علیرغم تفاوت ها و اختلافات موجود، این دو شریک غیرهمسان دارای منافع مشترکی هستند که به سختی قابل اغماض است. هنگامیکه ملک عبدالله پادشاه سعودی در هفته جاری از کاخ سفید دیدار کرد، چهارچوب فهرست کاری مشترک دو کشور آشکارتر شد.

بحث و گفتگو درباره برنامه هسته ای ایران، در صدر اولویت های پادشاه سعودی قرار داشت. گفته می شود وی نسبت به اثر مهارکننده تحریم ها برتوسعه تسلیحات هسته ای ایران ابراز تردید کرده و پیشنهاد کرده است که «تمهیدات دیگری» باید اندیشیده شود. با این حال، مقامات سعودی به طور مستمر با دست زدن به هرگونه حمله نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران مخالفت کرده اند. وقوع یک جنگ در خلیج فارس می تواند برای پادشاهی سعودی خطرناک باشد.

باراک اوباما باید برای ملک عبدالله روشن کند که بهترین راه کاهش خطر وقوع جنگ و نیز کاهش نفوذ ایران در منطقه برای سعودی ها این است که تولید نفت خود را افزایش دهند. به این ترتیب بهای نفت خام ایران کاهش می یابد و تحریم های جدید را کارآمد می کند. در عین حال، اوباما باید به سعودی ها اطمینان خاطر بدهد که اگر ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند، در اینصورت عربستان در زیر چتر دفاعی ایالات متحده قرار خواهد گرفت.

اوباما در خصوص دو مسأله دیگر نیز باید به دیدگاه سعودی ها توجه کند. وی برای بازداشتن ایران از اجرای نقش قهرمان در معضل فلسطینی ها، باید فشار بیشتری را وارد کند تا اسرائیل و مقامات فلسطنی به پای میز مذاکره مستقیم بیایند. در عین حال، باید برای به ثمر نشاندن توافق اسرائیل- سوریه و دور نگهداشتن دمشق از تهران، به توصیه سعودی ها گوش کند.

نگرانی سعودی ها در مورد عراق این است که دولت نوری المالکی، به طور فزاینده ای به ایران نزدیک می شود. بهترین روش مقابله با این نفوذ این است که اوباما، سعودی ها را به اعزام یک سفیر به بغداد مجاب کند و از تحویل کمک های مالی خصوصی سعودی ها به گروه های تندروی سنی در عراق جلوگیری کند.

از دیدگاه کلان، اوباما و عبدالله وظیفه دارند شهروندانشان را در جریان فواید همکاری ایالات متحده و عربستان سعودی قرار دهند. چنانچه درک بیشتری از همکاری ناشناخته دو کشور به وجود آید، شانس اینکه جانشین شاه 86 ساله سعودی نیز در حفظ آن کوشا باشد، بیشتر خواهد شد.

 

منبع: بوستون گلوب- 2 ژوئیه