رفع اتهام از فعالین حقوق زنان

نویسنده

برنامه نظارت بر حمایت مدافعین حقوق بشر، به عنوان برنامه ای مشترک از “سازمان جهانی مبارزه علیه شکنجه” [OMCT] و “فدراسیون بین المللی حقوق بشر” [FIDH] درخواست می کند که سریعاً درخصوص موارد ذیل در جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایید.

شرح مختصری از وضعیت پیش آمده:

برنامه نظارت از سوی انجمن ایرانی دفاع از حقوق بشر مطلع شده که خانم نسیم سرابندی و خانم فاطمه دهدشتی، دو تن از فعالین حقوق زنان، به حبس تعلیقی محکوم شده اند. آنها در کمپین “یک میلیون امضاء” که هدف آن بازنگری قوانین تبعیض آمیز علیه زنان است نیز فعالیت دارند.

با توجه به اطلاعات رسیده، دادگاه انقلاب تهران در تاریخ 12 اوت 2007 خانم سرابندی و خانم دهدشتی را به شش ماه زندان تعلیقی محکوم کرده است. دلیل این محکومیت “اختلال در امنیت ملی از طریق تبلیغات علیه نظام” بوده است.

این دو در ماه ژانویه 2007 زمانی که در حال جمع آوری امضاء در مترو بوده اند، دستگیر می شوند. سپس آنها را به مدت 24 ساعت در زندان گیشا تحت بازداشت نگاه می دارند و در نهایت به قید وثیقه آزاد می شوند.

در تاریخ 18 آوریل 2007، خانم سرابندی و خانم دهدشتی به بخش امنیتی دادگاه انقلاب احضار و به عشرت آباد، مقر پلیس امنیتی، منتقل شدند. در این مکان آنها را مورد بازجویی قرار دادند و سپس به دفتر دادستان ویژه دادگاه انقلاب در امور امنیتی منتقل کرده اند. قابل ذکر است که حکم زندان تعلیقی آنها در همین مکان صادر شده است.

برنامه نظارت مراتب نگرانی عمیق خود را نسبت به افزایش میزان سرکوب های مسؤولین ایرانی علیه مدافعین حقوق بشر، به ویژه دانشجویان اصلاح طلب و فعالین حقوق زنان، اعلام می کند. برنامه نظارت به شدت حکم های صادر شده توسط دستگاه قضایی ایران علیه مدافعین حقوق زنان را محکوم می کند و این را وسیله ای برای سرکوب فعالیت های آنان می داند.

به علاوه، برنامه نظارت خاطرنشان می سازد که ایران با ارائه نامزدی خود در انتخابات شورای حقوق بشر سال 2006 متعهد شده است تا “بالاترین سطح استانداردها را در ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر حفظ کند”. قابل ذکر است که ایران روی این واقعیت تأکید نمود که “تلاش هایی را به طور مستمر در زمینه حفظ شئونات انسانی و ارتقاء و حمایت از مقوله حقوق بشر و آزادی های اصلی انجام می دهد”. برنامه نظارت به منظور اطمینان بخشیدن به واقعیت ادامه این تلاش ها، از جمهوری اسلامی ایران می خواهد تا براساس استانداردهای بین المللی حقوق بشر عمل کند و بر انجام آنها پایبند باشد.

اقدامات فوری مورد درخواست:

از شما خواهشمندیم:

  1. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم نسیم سرابندی، خانم فاطمه دهدشتی و دیگر فعالان کمپین “یک میلیون امضاء” را تضمین کنند.

  2. اطمینان دهند که در زمان دادگاه فرجام خانم نسیم سرابندی و خانم فاطمه دهدشتی، دادگاهی کاملاً عادلانه و بی طرف برگزار خواهد شد تا بدین ترتیب از آنها رفع محکومیت شود، زیرا به نظر می رسد مجازات آنها به دلیل فعالیت شان در زمینه حقوق بشر بوده که در نتیجه کاملاً خودسرانه و مستبدانه است.

  3. هر چه سریعتر از کلیه مدافعین حقوق زنان که در کمپین “یک میلیون امضاء” نیز فعالیت دارند رفع اتهام کنند.

  4. سریعاً به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده علیه تمامی مدافعین حقوق بشر در ایران پایان دهند.

  5. به مواد اعلامیه مدافعین حقوق بشر، تصویب شده توسط مجمع کل سازمان ملل در تاریخ 9 دسامبر 1998، احترام گذاشته و آن را رعایت کنند. به ویژه ماده اول آن که می گوید: “هر شخصی به صورت فردی یا گروهی این حق را دارد که در سطوح ملی و یا بین المللی اقدام به حمایت از حقوق بشر کند و آزادی های اصلی را تحقق بخشد” و همچنین ماده پنجم آن [قسمت اول] که می گوید: “هر شخصی به صورت فردی یا گروهی و به هدف حمایت و ارتقای حقوق بشر و آزادی های اصلی، این حق را دارد که در سطوح ملی و یا بین المللی اقدام به تجمع مسالمت آمیز نماید”. و به علاوه، ماده 12.2 که می گوید: “دولت باید کلیه تدابیر لازم را انجام دهد تا حمایت فردی و گروهی همه کس در برابر خشونت، تهدید، تعقیب، اقدامات تلافی جویانه، فشار، تبعیضات منفی شخصی و یا قانونی و هرگونه اقدام مستبدانه دیگری که به دنبال اقدامات مشروع و قانونی این اشخاص براساس این اعلامیه انجام شده، توسط مراجع ذیصلاح تضمین گردد”.

  6. به طور کلی، تحت هر شرایطی اطمینان دهند که مفاد حقوق بشر و آزادی های اصلی در ایران مطابق با اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر دستگاه های بین المللی و منطقه ای که در زمینه حقوق بشر فعالیت می کنند و ایران نیز آنها را به رسمیت می شناسد رعایت خواهند شد.

منبع: سایت برنامه نظارت، 22 اوت 2007

مترجم: علی جواهری