دور جدید پاکسازی و اخراج استادان

نویسنده

ashna.jpg

 

 


کیان آشنا

در آستانه سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دور جدید پاکسازی و اخراج استادان دانشکده های مختلف آغاز شد.

مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تهران، پیشگام آغاز تصفیه اساتید دگراندیش و اصلاح طلب پیش از آغاز ترم پائیزهستند. پیش بینی می شود این سیاست که از “بالا”طراحی و ابلاغ شده، تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید، از سوی روسای دیگر مراکز آموزش عالی هم به مورد اجرا گذارده شود.

بر اساس احکام رسمی صادره برای اساتید دانشگاه های علامه طباطبائی و تهران، یا ابلاغیه های رسمی و غیررسمی ارائه شده به این گروه از اساتید، آنان تصفیه و اخراج و یا با بازنشستگی پیش از موعد مواجه شده اند. گفته می شود طی دو هفته گذشته 15 نفر از استادان باتجربه دانشکده های مختلف دانشگاه علامه طباطبایی، از جمله دکتر میرجلال الدین کزازی استاد رشته ادبیات، که مورد توجه دانشجویان بوده اند، از کار برکنار شده اند.

احکام اخراج جمعی از اساتید دانشگاه تهران از جمله آقایان حسین بشیریه، سعید شاهنده و هادی سمتی نیز اخیرا از جانب عمید زنجانی امضا و به آنان ابلاغ شده است. مبنای حکم صادره برای این سه استاد دانشکده علوم سیاسی، اتهام “غیبت غیرموجه” یک ساله بوده است. آن ها متهم هستند که یک یا دو ترم بیش از فرصت مطالعاتی “یک ساله” خود، در دانشگاه های خارجی به مطالعه و تدریس اشتغال داشته اند. گفته می شود فشارهایی بر برخی از دیگر اساتید پاکسازی شده وارد آمده تا از علنی کردن احکام خود بپرهیزند.

عمید زنجانی رئیس دانشگاه تهران سال گذشته در اقدامی مشابه حدود 50 تن از اساتید دانشکده های مختلف را به بهانه های گوناگون، از جمله بازنشستگی پیش از موعد، از کادر آموزشی دانشگاه تهران کنار گذاشت.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در دو ترم تحصیلی گذشته تعدادی از روسای دانشکده ها، مسئولان گروه های آموزشی و استادان خوش سابقه و محبوب دانشکده های مختلف را برکنار و یا تصفیه کرد. از جمله این موارد اخراج محسن کدیور از دانشکده فلسفه دانشگاه تربیت مدرس بود که پس از برخوردهای چند مرحله ای اولیه، از جمله کنار گذارده شدن از مسئولیت دانشکده، گروه علمی و… صورت گرفت. با اساتید اصلاح طلب و دگراندیش دیگری چون مسعود غفاری، هاشم آقاجری، حاتم قادری، سعید حجاریان و…طی سال تحصیلی گذشته برخورد حذفی صورت گرفته است.

شنیده شده است که واکنش های داخلی و خارجی گسترده در برابر تصمیم ها و پاکسازی های سال گذشته موجب شده است که رئیس جمهور و وزیرعلوم از روسا و مسئولان دانشگاه های مختلف بخواهند برنامه جدید خود را در سکوت کامل به گونه ای پیش ببرند که حتی المکان افکار عمومی از آن مطلع نشوند. حدس زده می شود که آنان با توجه به در پیش بودن انتخابات های پیش رو، از جمله انتخابات مجلس هشتم در اسفندماه 86 نگرانند که افشای این مسائل در سطح رسانه های همگانی، واکنش منفی افکار عمومی، به وی‍‍ژه دانشجویان را که خود زیر آماج حملات متعدد اقتدارگران قرار دارند، برانگیزد و بخت انتخاب نامزدهای محافظه کار را هرچه بیشتر کاهش دهد.