بن لادن رفت؛ آمریکا هم از منطقه برود

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش جمهوری اسلامی به مرگ رهبر طالبان

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی، سخنگوی این وزارتخانه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و بسیاری از رسانه های حکومتی با اظهارنظرهای محتاطانه و غیر شفاف به کشته شدن اسامه بن لادن واکنش نشان دادند؛ مقامات بلند پایه  جمهوری اسلامی بعد از انتشار این خبر اعلام کردند که امروز دستاویز کشورهای بیگانه برای لشگرکشی به این منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم از بین رفته است.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، روز 2 می، برابر با 12 اردیبهشت، در یک پیام تلویزیونی اعلام کرد کشورش طی عملیاتی در پاکستان، اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده و عامل حملات یازده سپتامبر را کشته است و جسدش را اختیار دارد.

 

آمریکا بهانه ندارد

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به کشته شدن اسامه بن لادن گفت: “با اتفاق رخ داده و کشته شدن بن لادن بهانه ای برای حضور آمریکایی ها در منطقه وجود ندارد.”

وزیر امور خارجه که برای دیدار با مقامات قطری در دوحه بسر می برد، عصر روز دوشنبه 12 اردیبهشت، در کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سئوال ایرنا درباره کشته شدن رهبرالقاعده گفت: “ما از اول معتقد بودیم که به این بهانه نباید به منطقه لشکرکشی می کردند.”

علی اکبر صالحی افزوده است: “جایی برای حضور آمریکا در آینده منطقه نیست و افکار عمومی در منطقه و حتی افکار عمومی آمریکا راضی به حضور آمریکایی ها در منطقه نیستند.”

به گفته این مقام بلند پایه جمهوری اسلامی: “اگر آمریکایی ها به این بهانه به کل منطقه لشکرکشی کرده بودند، این مشکل دیگر تمام شده و بهتر است که آمریکایی ها زودتر از منطقه خارج شوند و جلوی کشتار مردم منطقه را بگیرند.”

پیش از وزیر خارجه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به عنوان اولین مقام رسمی جمهوری اسلامی به کشته شدن بن لادن واکنش نشان داده و صحت این خبر را مورد تردید قرار داده بود.

علاءالدین بروجردی گفت: “نمی‌دانم چقدر این خبری که از سوی آمریکایی‌ها منتشر شده است، صحت دارد زیرا آنها بارها اعلام کرده‌اند بن لادن کشته شده است.”

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با این حال این موضوع را بهانه‌ای برای کسب امتیاز ایجاد یک پایگاه ثابت در افغانستان از سوی آمریکایی‌ها خواند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه، دیگر مقام بلند پایه  جمهوری اسلامی بود که به کشته شدن اسامه بن لادن واکنش نشان داد. او گفت: “امیدواریم این اتفاق موجب استقرار صلح و آرامش در منطقه شود.”

به گزارش وب سایت پرس تی وی، شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی، مهمانپرست گفته است: “با کشته شدن اسامه بن لادن، دیگر آن چه آمریکا از آن به عنوان مبارزه با تروریسم یاد می کرد تمام شده و آمریکا کاری در منطقه ندارد.”

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرده که: “ایران معتقد است امروز دستاویز کشورهای بیگانه برای لشگرکشی به این منطقه به بهانه مبارزه با تروریسم از بین رفته است”.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند که مخالف حضور نیروهای آمریکایی و کشورهای اروپایی در افغانستان هستند. در برابر مقامات غربی نیز بارها ایران را به حمایت از گروه القاعده متهم کرده اند؛ اتهامی که مقامات تهران همواره آن را تکذیب کرده اند. یک ماه پیش مقامات ناتو در افغانستان، جمهوری اسلامی را متهم به تسلیح طالبان در عملیات مشترک افغانستان و نیروهای بین المللی کردند. آنزمان ویلیام هیگ، وزیر خارجه بر یتانیا، تسلیح طالبان از سوی جمهوری اسلامی را “غیر قابل قبول” خواند.

 

“پایان تاریخ مصرف بن لادن”

بسیاری از رسانه های حکومتی نیز که ابتدا در صحت خبر کشته شدن رهبر گروه القاعده تردید کرده بودند، ساعاتی بعد با انتشار گزارش های تحلیلی به بررسی کشته شدن اسامه بن لادن پرداختند.

در تازه ترین مورد روزنامه کیهان در شماره امروز خود، سه شنبه، 13 اردیبهشت، در گزارشی با عنوان “تاریخ مصرف مأمور سیا به پایان رسید، آمریکا مزدور خود را کشت” به بازتاب خبر کشته شدن بن لادن در رسانه های جهان پرداخت.

کیهان در واکنش به اظهارات دیروز رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نوشت: “اظهارات اوباما که حملات القاعده ادامه می یابد، نشان می دهد که مرگ بن لادن، پایان کشتارهای نیروهای آمریکایی درخاورمیانه نیست و این کشتارها ادامه می یابد.”

بیشتر رسانه های حکومتی دیروز خبر کشته شدن رهبر القاعده را به نقل از منابع خبری خارجی پخش کردند، اما ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، به نقل از امان الله رشید، کاردار سفارت پاکستان در تهران، نوشت: “تا کنون اخبار تایید شده ای در رابطه با کشته شدن اسامه بن لادن به دست ما نرسیده است.”

البته ایرنا در مطلبی پیرامون کشته شدن اسامه بن لادن با عنوان “کارت آمریکا سوخت“، نوشته بود: “مطبوعات غرب همواره سعی دارند بخش همکاری بن لادن با سازمان جاسوسی آمریکا را از زندگینامه وی حذف کنند، اما این یک واقعیت است که اسامه محصول خروجی دو دستگاه تربیتی وهابی و سیستم های جاسوسی آمریکا و انگلیس برای منطقه و جهان بوده است.

بعد از آن نیز خبرگزاری های فارس و مهر و همچنین سایت تابناک، با انتشار عکس های مربوط به رسانه های خارجی که از تلویزیون دولتی پاکستان نقل شده بود، به بررسی گرافیکی تصویر جنازه بن لادن پرداختند و اعلام کردند: “مرگ اسامه دروغ است!

این در حالی است که ساعاتی قبل خبرگزاری فارس به نقل از خبرنگار خود در پاکستان ضمن تائید خبر به تشریح آن پرداخته و نوشته بود: “عملیات، توسط یک فروند هلی‌کوپتر آپاچی و ساعت 1:30 نیمه شب به وقت محلی آغاز شده است. از نیمه شب گذشته همه ارتباطات تلفن و موبایل در منطقه وسیعی از پاکستان قطع شده و اینترنت و سیستم ایمیل نیز تا صبح امروز پس از چندین ساعت وقفه، فعال شده است.”

رجا نیوز، سایت نزدیک به محمود احمدی نژاد نیز در مطلبی به نقل از  “فعالان سیاسی” نوشته است: “اوباما و دموکرات‌ها با این برنامه به دنبال کسب رای مجدد مردم برای یک دوره چهارساله دیگر هستند تا بتوانند برنامه‌های سیاسی و اقتصادی خود را به طور کامل در این کشور اجرا کنند. این موضوع از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که به دنبال اعلام خبر دستگیری و کشته شدن بن لادن، تعدادی از حامیان اوباما با در دست داشتن عکس او و پرچم آمریکا، به خیابان‌های این کشور ریختند و در حمایت از اوباما شعار دادند.”

در همین حال خبرگزاری فارس بر اساس اعلام “تحلیلگران سیاسی” کشته‌شدن بن‌لادن را به رونق گرفتن انتخابات در آمریکا مرتبط دانسته است. فارس، در مطلبی دیگر این سئوال را مطرح کرده است: “با کشته شدن بن لادن و پایان تاریخ انقضای رسانه‌ای و سیاسی القاعده سؤال اصلی در این میان این است که گزینه بعدی «دشمن» آمریکا چه‎کسی خواهد بود؟”