اختلاف به کجا می کشد

نویسنده

» مقاله الجزیره درباره سرپیچی از دستور رهبر

بر اساس گزارش رسانه ها، به نظر می رسد اختلافات جدی در سطح رهبران ارشد جمهوری اسلامی بوجود آمده باشد و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در برابر آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی کشور قرار گرفته باشد.

حیدر مصلحی در ابتدا مجبور به ترک دولت شد اما سپس در مقام خود ابقا شد. در پی این اتفاق، احمدی نژاد از حضور در جلسات هیأت دولت خودداری کرده بود.

گفته می شود پس از آنکه احمدی نژاد در 17 آوریل مصلحی را مجبور به ترک یک پست مهم در دولت کرد، وی مجدداً از سوی خامنه ای در این پست ابقا شد.

در همین حال، مخالفان احمدی نژاد به بهره برداری از فرصت بوجود آمده دست زدند.

به گزارش روزنامه شرق، یک گروه 216 نفره از نمایندگان مجلس، بیش از دو سوم ترکیب 290 نفره مجلس ایران، با صدور نامه ای خطاب به احمدی نژاد، از وی خواستند در جهت منافع کشور از تحریم جلسات هیأت دولت دست بردارد.

نمایندگان در این نامه نوشتند: “از شما انتظار می رود که از رهبر تبعیت کنید.”

یک روحانی تندروی ایرانی روز جمعه و در پخش سراسری مراسم نماز جمعه به طورغیرمستقیم به احمدی نژاد هشدار داد در صورت تشدید چالش با خامنه ای، وارد محدوده خطرناکی خواهد شد.

آیت الله احمد خاتمی گفت: “بدون شک، تمکین از رهبر عالی یک الزام دینی و نیز یک الزام قانونی است.”  وی نامی از احمدی نژاد نبرد اما کاملاً مشخص بود روی سخن او با رئیس جمهور ایران است.

تریتا پارسی از شورای ملی ایران و آمریکا گفت: “از سوی روحانیونی که نگران گسترش مهارگسیخته نفوذ و سیطره احمدی نژاد بر امور اجرایی، با هزینه کرد روحانیون هستند، فشار زیادی بر خامنه ای وارد شده است.”

“این اتفاق دیر یا زود می افتاد، اما زمان و نحوه وقوع این رویداد کم و بیش تعجب برانگیز است.”

این منازعه بر گمانه زنی های موجود مبنی بر کمتر شدن حمایت های بی چون و چرای خامنه ای از احمدی نژاد، خصوصاً در جریان ماه های بحرانی متعاقب انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری 2009، به دلیل تلاش های متعدد وی در افزایش حوزه اختیاراتش، صحه می گذارد.

علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای احمدی نژاد روز جمعه در وب سایت خود نوشت رئیس جمهور بسیار “نگران” است که اگر در برابر فشارها تسلیم شود، “دستاوردهایش” از دست برود.

وی در عین حال اعلام کرد احمدی نژاد “در نهایت” به کار باز می گردد و این مشکل را پشت سر خواهد گذاشت.

پارسی گفت: “ما شاهد عقب نشینی احمدی نژاد در گذشته بوده ایم اما این بار بسیار مفتضحانه تر از دفعات قبل خواهد بود. به نظر می رسد او یک بار دیگر باید عقب نشینی کند اما هزینه آن بسیار بیشتر از دفعات قبل برای او خواهد بود.”

“این جالب است که اتفاق یاد شده در زمانی رخ می دهد که ایرانی ها به این موضوع حساس هستند که هرگونه اختلاف آشکار، می تواند سبب سرایت  اعتراضات به راه افتاده در خاورمیانه به ایران شود.”

منبع: الجزیره- 1 مه