مردم هیچ نوع دیکتاتوری را نمی خواهند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» امیر ارجمند مشاور موسوی در مصاحبه با روز:

ارتباطات تلفنی و اینترنتی میرحسین موسوی از روز شنبه قطع شده، با این حال مشاور ارشد او به “روز” می گوید نخست وزیر زمان جنگ در راهپیمایی روز 25 بهمن شرکت خواهد کرد.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی در نامه ای به وزارت کشور خواستار مجوز راهپیمایی برای روز 25 بهمن شده بودند، اما نه تنها مجوز داده نشد بلکه این دو مخالف دولت احمدی نژاد در حصرهم  قرار گرفته اند.

تمام ارتباطات مهدی کروبی با خارج ازمنزلش از روز پنج شنبه قطع شد. از روز شنبه نیز ارتباطات میرحسین موسوی قطع شد. حکومت تا بدانجا پیش رفته که از ورود نزدیکان و فرزندان آنها هم به منزلشان جلوگیری به عمل می آورد.

با این حال رهبران جنبش سبز حاضر به لغو تجمع مردمی امروز نشدند و امیر ارجمند از برگزاری راهپیمایی امروز و حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی در کنار مردم سخن می گوید.

پیش از این و در چند نوبت میرحسین موسوی و مهدی کروبی در پی مخالفت وزارت کشور با درخواست آنها برای برگزاری تجمع، اقدام به لغو تجمعات کرده بودند. در آخرین نمونه این دو رهبر جنبش سبز برای سالگرد انتخابات مخدوش 22 خرداد که کشتار مردم معترض و بازداشت های فله ای فعالان سیاسی و مردم را به دنبال داشت تقاضای مجوز کردند اما در پی مخالفت وزارت کشور با این درخواست، آنها 48 ساعت مانده به راهپیمایی با انتشار بیانیه ای مشترک از لغو این تجمع خبر دادند.

آقای موسوی و آقای کروبی دلیل لغو تجمع را حفظ جان و مال مردم عنوان و اعلام کرده بودند که “با سابقه سیاه یک سال گذشته در سرکوب معترضانی که تنها جرمشان طلب نمودن رأی خود به شیوه ی مسالمت آمیز بود و همچنین اخبار رسیده از سازماندهی مجدد افراطیون و سرکوبگران در جهت یورش به مردم بی دفاع و مظلوم، از مردم و معترضان می خواهیم خواسته و مطالبات به حق خود را از مجاری کم هزینه تر و موثرتری دنبال کنند”.

و اکنون آقای اردشیر امیر ارجمند، استاد دانشگاه و مشاور ارشد میرحسین موسوی با تاکید بر اینکه “قرار راهپیمایی میان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و مردم پابرجاست” به “روز” می گوید: قرار نیست موسوی و کروبی حرف جدیدی بزنند. قرار راهپیمایی میان آنها و مردم پابرجاست و اگر مانند دفعات پیش از خروج آنها از منزل جلوگیری نشود آنها در کنار مردم در راهپیمایی حضور خواهند یافت.

او در عین حال یادآور می شود که: “مسئولیت امنیت راهپیمایی 25 بهمن بر عهده دولت است و این یک وظیفه قانونی است”.

 امیر ارجمند با اشاره به راهپیمایی 3 میلیونی مردم معترض به انتخابات مخدوش سال گذشته در 25 خرداد 88 می افزاید: ما با برگزاری پرشکوه‌ترین راهپیمایی منطقه در 25 خرداد 88 ثابت کردیم که اهل خشونت نیستیم؛ امیدوارم نظامیان هم از آنچه در این مدت گذشت عبرت بگیرند و مردم نیز مراقب خشونت طلبان نفوذی باشند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای حمایت از مردم مصر و تونس درخواست مجوز برای راهپیمایی امروز کرده اند اما وزارت کشور این درخواست را رد کرده و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان گفته است: “ فتنه 88 از بین رفت اما سران فتنه که در خانه نشسته اند و فکر می کنند هنوز آبرویی در بین مردم دارند برای 25 بهمن نقشه کشیده اند”.

مهدی علیخانی، معاون دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور نیز درخواست مجوز از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “درخواست مجوز اغتشاش” خوانده است.

 امیر ارجمند، مشاور ارشد میرحسین موسوی در این زمینه می گوید: حکومتی که برای مردم خود مجوز راهپیمایی صادر نکرده حق ندارد درباره راهپیمایی در دیگر کشورها اظهار نظر کند.
او می افزاید: فرعون های ایرانی نمی‌توانند حق حاکمیت مردم بر سرنوشت‌شان را برای دیگر کشورها به رسمیت بشناسند اما خواسته‌های مردم خود را سرکوب کنند. اول حق ایرانی‌ها را به رسمیت بشناسید بعد به سراغ دیگر کشورها بروید.

پیش از این سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران، اعتراضات مردم مصر را ناشی از انقلاب 57 ایران دانسته وسید احمد خاتمی، امام جمعه تهران مدعی شده بود که  “پس از گذشت 31 سال از انقلاب اسلامی این پدیده‌ها بدیع است و منصفانه باید گفت این تحرکات پس لرزه انقلاب اسلامی است که ملت ایران آن را به راه انداختند”.

رسانه های حکومتی نیز طی روزهای گذشته بر تبلیغاتی از این دست شدت بخشیده اند.

اما مشاور ارشد میرحسین موسوی می گوید: مردم منطقه، تحمل هیچ نوع از دیکتاتوری را ندارند و به بقای آنها در قدرت معترض‌اند؛ چه دیکتاتوری دینی، چه دیکتاتوری سکولار و چه دیکتاتوری نظامی و ما در این اعتراض با همه ملت‌های آزادیخواه مشترکیم.
به گفته او “ راهپیمایی جنبش سبز در 25 بهمن، متعلق به همه ایرانیانی است که به مدارا و تکثر باور  دارند و اهل خشونت نیستند و خواسته مشترک آنها با مردم تونس و مصر، مبارزه با دیکتاتوری است”.
آقای امیر ارجمند می افزاید: جنبش جوانان مصر از جنبش سبز درس‌ها آموخت و حالا ما از آنها درس می‌گیریم؛ این رابطه متقابل میان آزادی‌خواهان جهان است.

پیش از این وائل غنیم،  فعال شناخته شده جنبش مردمی مصرنیز در مصاحبه با کمپین بین المللی حقوق بشر گفته بو:د من به تمام ایرانیان میگویم که از ما مصریان یاد بگیرید و ما هم از شما یاد گرفتیم. درآخراین وقایع این قدرت مردم است که پاینده است و با آن ما میتوانیم به هر هدفی برسیم. اگر مردم متحد شوند و اگر باور داشته باشیمو تمامی رویا هایمان میتوانند به واقعیت بپیوندند.

نیازی به مجوز نیست

سخنگوی حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی نیز پیش از این و در واکنش به عدم اعطای مجوز برای راهپیمایی امروز از سوی وزارت کشور اعلام کرده بود که نیازی به مجوز نیست و دیگر مجوز نمی خواهیم.

اسماعیل گرامی مقدم به بی بی سی گفته بود: اصلا نیازی به مجوز نیست بر اساس اصل 27 قانون اساسی که اعلام کرده برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها آزادانه می تواند صورت بگیرد و تنها یک محدودیت دارد آن هم این است که خلاف موازین اسلامی نباشد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی افزوده بود: منتقدین دولت و رهبران جنبش اعلام کرده اند در حمایت از مردم تونس و مصر میخواهند راهپیمایی و اعلام حمایت کنند و قطعا این اعلام حمایت رنگ اسلامی و مذهبی دارد و این مساله محدودیت قانون اساسی هم به خودی خود موضوعیت ندارد.

به گفته آقای گرامی مقدم “مردم انتظار ندارند که وقتی حاکمیت از جنبش‌های آزادی‌بخش تونس و مصر حمایت کرده است در تناقضی آشکار با مردم خود برخورد کند”.

براساس نامه میرحسین موسوی و مهدی کروبی به وزارت کشور که اکنون از آن به عنوان فراخوان برای راهپیمایی یاد می شود راهپیمایی امروز ساعت 3 از میدان امام حسین تا میدان آزادی تهران برگزار خواهد شد.