آلودگی بیشتر؛ شکست طرح زوج و فرد

نویسنده
نازنین کامدار

» موج تازه گرد و غبار

در حالی که مناطق مختلف کشور از جمله کلانشهر تهران طی دوهفته گذشته بدون هوای پاک و آسمان آبی به تکاپوی روزمره  ادامه داده اند، سازمان هواشناسی از موج تازه  گرد و غبار، آنهم در شرایطی که دمای هوا به بیش از ۴۱ درجه خواهد رسید، خبر داد.

این شرایط آب و هوایی در کلانشهر تهران در حالیست که رئیس شورای عالی ترافیک نیز از بی اثر بودن طرح زوج و فرد کردن خودروها خبر داده تا عملا شرایط محیط زیستی پایتخت با یک بن بست جدی مواجه شود.

بنا به گزارش رسانه های داخلی، احد وظیفه مدیر دفتر پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور دیروز گفته است: “بر اساس آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی در دو روز آینده در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در برخی از نقاط شمال غرب کشور و جنوب استان سیستان و بلوچستان رگبار موقتی، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. این وضعیت بطور خفیف‌تر در سواحل شمالی رخ خواهد داد. روز جمعه (۲۹ خرداد ماه) بارندگی در جنوب شرق و شرق کشور به وقوع می‌پیوندد. همچنین در دو روز آینده در برخی نقاط استان‌های اصفهان، مرکزی، قم، البرز، تهران و سمنان وزش باد و در پاره‌ای نقاط گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود”.

او افزوده: “هوای این استان پنجشنبه صاف در پاره‌ای نقاط همراه با غبار محلی و گاهی باد و گرد و خاک و در بعد از ظهر با افزایش ابر پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای هوا ۳۶ و ۲۵ درجه سانتیگراد است. هوای استان تهران جمعه صاف در پاره‌ای نقاط همراه با غبار محلی و گاهی باد و گرد و خاک خواهد بود. دمای هوا درگرم‌ترین زمان به ۳۷ درجه و در خنک‌ترین زمان به ۲۶ درجه می‌رسد”.

در همین حال، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز دیروز از احتمال افزایش بی سابقه مصرف برق به دلیل رسیدن دمای هوای تهران به بالای ۴۱ درجه خبر داده و گفته است: “هفته آینده دمای متوسط وزنی هوا بین ۴ تا ۵ درجه افزایش می‌یابد و بر اساس همین پیش‌بینی‌ها، دمای هوای اهواز به ۵۰ درجه و دمای هوای تهران به ۴۱ درجه می‌رسد. تغییرات متوسط دمای وزنی هوا نشان می‌دهد که هفته دوازدهم امسال نسبت به هفته گذشته نیم درجه کاهش دما و ۲.۰ درجه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در بخش انرژی نیاز مصرفی نسبت به سال گذشته ۷.۱ درصد رشد داشته است. در هفته دوازدهم میزان انرژی مصرفی به ۷.۶ میلیون مگاوات ساعت رسیده که نسبت به هفته قبلی حدود ۵.۳ درصد افزایش و نسبت به هفته متناظر سال گذشته حدود ۵ درصد رشد داشته است”.

پیش بینی درمای بالای کشور در روزهای آتی موجب شده تا علاوه بر مشکل مصرف برق، وضعیت آب نیز در شرایطی قرار گیرد که وزارت بهداشت از اجرای برنامه “ایمنی آب” خبر دهد.

بنا به نوشته خبرگزاری مهر، شفقی رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت دیروز گفته است: “برنامه ایمنی آب که از سال ۹۰ در حال اجرا است به منظور اطمینان پایدار از کیفیت و کمیت آب در سامانه های تامین آب توصیه شده است. این برنامه برای مدیریت ریسک در سامانه های تامین آب طراحی شده است. در حال حاضر برنامه ایمنی آب در شهرهای اهواز، اصفهان، کاشان، ساری، زاهدان، مشهد، گرگان، ساری، رشت، کرج، شیراز، بندرعباس، تهران، ارومیه و کرمانشاه در حال اجراست. براساس سند ملی بهبود کیفیت آب شرب که مصوب هیات وزیران است، وزارت بهداشت موظف است برنامه ایمنی آب را در کل مناطق کشور اجرا کند”.

در همین حال، روز گذشته مسئله آلودگی آب تهران بار دیگرخبرساز شد و آنطور که سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک “منبع آگاه” نوشته، بهبود مجدد آن در دستور کار مقامات مسئول قرار گرفته است.

او گفته است: “در حال حاضر مسئولان مربوطه مشغول بررسی و حل مشکلات موجود در آب مناطق تهران هستند. برای آب شرب کشور، استانداردی اجباری وجود ندارد و استانداردها برای آب معدنی تعریف شده است؛ با این حال بازرسی ها و نظارت هایی از سوی سازمان استاندارد در مورد آب تهران انجام شده است. آب تهران به طور کلی پاک است با این حال، آب مناطق معدودی از مناطق شهر تهران همچنان نیازمند توجه جدی تر است. تا یک ماه دیگر ذخایر سد ماملو با آب فعلی تهران مخلوط شده و مشکلات بوجود آمده برطرف خواهد شد”.

در این شرایط، دبیر شورای عالی ترافیک نیز از ناموفق بودن طرح زوج و فرد کردن خودروها برای کاهش آلودگی هوا خبر داد تا به این ترتیب، استانداردهای شرایط زیستی در تهران افت بیشتری کرده باشد.

 به نوشته خبرآنلاین، خندان رئیس شورای عالی ترافیک وزارت کشورگفته است: “تردیدهای جدی در مورد اثربخش بودن طرح زوج و فرد فعلی وجود دارد که باید راهکارهایی برای بهبود این وضعیت ارائه شود. ۱۵ درصد از شهر تهران تحت پوشش طرح زوج وفرد قرار دارد و سرمایه گذاری های زیادی نیز توسط شهرداری تهران برای پوشش آن صرف شد اما آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که این طرح انتظارات مورد نظر ما را در مورد کاهش و یا حتی بهبود آلودگی هوا براورده نکرده است و تردیدی نیست که باید راه های اثربخش تری برای دستیافتن به اهداف پیدا کنیم و امیدواریم این راه حل ها تا پایان امسال مورد بررسی و نهایتا مورد تصویب قرار گیرد”.