موج جدید بازداشت فله ای روزنامه نگاران

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» توسط سازمان اطلاعات سپاه

سامان صفرزایی، خبرنگار نشریه اندیشه پویا و آفرین چیت ساز، ستون نویس روزنامه دولتی ایران بازداشت شدند. بازداشت این دو روزنامه نگار در حالی صورت گرفته که هیچ خبری از وضیعیت عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی که یک روز پیشتر بازداشت شده بودند در دست نیست. 

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران ، همچنین دانانیوز،خبرگزاری مهر و خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی دیروز از بازداشت “تعدادی از اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت های امریکا و انگلستان توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران” خبر دادند.

این رسانه های حکومتی و امنیتی نوشته بودند که این اقدام پس از ماه ها “رصد مستمر اطلاعاتی و اشراف همه جانبه به ابعاد فعالیت‌های این شبکه” انجام شده است.

هرچند خبرگزاری مهر نوشته که ارتباط دستگیری های دو روز گذشته با شبکه نفوذی مورد ادعا مشخص نیست اما شبکه اطلاع رسانی راه دانا، نزدیک به نهادهای امنیتی، از بازداشت ۵ نفر خبر داده و نوشته است که «با تلاش سربازان گم نام امام زمان (عج) و دستور مقام قضایی شبکه نفوذ آمریکا در مطبوعات کشور کشف شد و در همین رابطه پنج نفر از عوامل مرتبط با پروژه نفوذ دشمن در کشور هم که در مطبوعات فعال بودند، بازداشت شدند».

این سایت از عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی در همین راستا نام برده و در حالی که هنوز اتهام یااتهامات انتسابی به این روزنامه نگاران مشخص نیست و مسئولان قضایی تاکنون هیچ توضیحی درباره این بازداشت ها نداده اند، اتهامات متعددی را متوجه آنها کرده است. 

این رسانه امنیتی، آفرین چیت ساز، ستون نویس روزنامه ایران را هم که سابقه فعالیت سینمایی و هنری نیز دارد، از عناصر نزدیک به وزارت ارشاد معرفی کرده است.

آفرین چیت ساز و سامان صفرزائی روزنامه نگارانی هستند که در حوزه دیپلماسی کار می کنند. عیسی سحرخیز که یک روز قبل تر بازداشت شده از منتقدان آیتالله خامنه ای است و احسان مازندرانی از روزنامه نگاران نزدیک به هاشمی رفسنجانی است. سایت سحام نیوز نوشته که موج بازداشت‌ افراد نزدیک به دولت حسن روحانی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با هدف به انفعال کشیدن آنان تا انتخابات اسفندماه ادامه یابد.

این سایت که به مهدی کروبی نزدیک است سپس عنوان کرده که روز چهارشنبه، “۱۳ آبان ماه بیست خبرنگار و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نزدیک به حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی، به خیابان صابونچی تهران احضار شده‌اند تا تحت بازجویی بازجویان سپاه پاسداران قرار گیرند”.

براساس گزارش این سایت ده روزنامه نگار اصلاح طلب دیگر در لیست بازداشت های آتی قرار دارند.

در محافل خبری و سیاسی اسامی روزنامه نگاران دیگری نیز به عنوان کسانی که طی روزهای اخیر بازداشت شده اند مطرح می شود اما تاکنون بازداشت ۴ روزنامه نگار یعنی عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، آفرین چیت ساز و سامان صفرزائی تایید شده است.

همزمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی از بازداشت نزار ذکا، دبیر سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات عرب در ایران خبر داده است. نزار ذاکا لبنانی ـ امریکایی است. 

دور جدید بازداشت روزنامه نگاران در ایران از سوی سازمان اطلاعات سپاه در حالی صورت می گیرد که محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه از فتنه چهارم خبر داده و مدعی شده است که ایران در چهارمین فتنه در دوران انقلاب اسلامی قرار دارد که پس از توافق و در مرحله برجام صورت می‌گیرد که مهم‌ترین راه پیاده شدن این فتنه، نفوذ است.

او گفته بود: “باید مراقبت کرد که پس از توافق مانع از نفوذ دشمن شویم چرا که آنان به انحراف کشیدن مسیر انقلاب اسلامی را در این مرحله هدف گرفته‌اند”.

سخنان جعفری پس از آن بود که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت گفته بود: “نیت آنها این بود که از این توافق راهی پیدا کنند برای نفوذ در کشور؛ ما این راه را بستیم؛ ما این راه را به طور قاطع خواهیم بست. نه نفوذ اقتصادی آمریکا را در کشور اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی و نه نفوذ فرهنگی. با همه‌ توان با این نفوذ مقابله خواهیم کرد‌.”