متجاوزان شاکی کروبی شده اند

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» 10 سال بعد از پرونده نوار سازان

در اما و اگر بازداشت رهبران موج سبز به ویژه مهدی کروبی، پرونده تجاوز و شکنجه  افرادی که هیات پیگیری کروبی و موسوی در پی احقاق حقو قشان بود وارد فاز جدیدی شده است.بعد از انتشارگزارش هیات سه نفره قوه قضائیه و متعاقب آن حضور محسنی اژه ای دادستان کل کشور در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون، سایت خبری”ثانیه نیوز” متعلق به پسر محمود احمدی نژاد هم که داماد اسفندیار رحیم مشائی است نوشت: “اکنون بر مدعی‌العموم است که او[کروبی] را به خاطر این اتهامات، به دستگاه قضایی فرا بخواند و ضمن محاکمه وی در پیشگاه افکار عمومی به این ابهامات و خوراک تبلیغی معاندین نظام پایان دهد”.

 

سند سازان

همزمان عزت الله دهقان، نماینده مجلس اسلامی و از همفکران احمدی نژاد طی گفت و گویی با خبرگزاری فارس خواستار بازداشت کسانی شد که سی دی اسناد را برای مهدی کروبی ساخته بودند.به عبارت دیگر

او خواهان دستگیری کسانی شد که سی دی اسناد تجاوز و شکنجه را ساخته بودند نه کسانی که اقدام به تجاوز و شکنجه کرده اند.

او در همین ارتباط گفت: “دستگاه قضایی کشور باید با اقتدار اظهارات کروبی را پیگیری کند و کروبی نیز کسانی را که با سند سازی او را به انحراف کشاندند به مردم و دستگاه قضایی معرفی نماید.”

دهقان همچنین افزود: “مشاوران ناخلف، کروبی را بین سعادتمندی و شقاوت سرگردان کرده‌اند و اعتماد کروبی به آنان باعث جدا کردن کروبی از انقلاب خواهد شد”.

دهقان در سخنان خود خواهان ارائه 4 شاهد عادل برای هر مورد تجاوز شده است، آن هم در حالیکه مهدی کروبی در آخرین نامه خود که دوشنبه منتشر شد اعلام کرده بود: “من که در زمان تجاوز آنها در زندان حاضر نبودم تا فیلم برداری کنم و یا نخ بیاندازم”.

این اولین بار نیست که دستگاه قضائی  جمهوری اسلامی سعی می کند با عوض کردن جای شاکی و متشاکی و تغییر صورت مساله به تبرئه خود و ضابطان قضایی بپردازد.اما مساله گرفتن فیلم و ارائه سند برای تجاوز، شکنجه و تخریب  و نهایتا تکذیب قوه قضائیه که منجر به تهدید و بازداشت گرد آورندگان سند شده، برای دومین بار است که صورت می گیرد.

 

نوار سازان

پرونده نوار سازان برای اولین بار در دوره اصلاحات پس از حادثه کوی دانشگاه تهران در 18 تیر 78 شکل گرفت. در پی این پرونده سازی شیرین عبادی و محسن رهامی که وکالت دانشجویان را در دادگاه کوی دانشگاه بر عهده داشتند از یکی  اعضای انصار حزب الله که در تخریب کوی حضور داشت و به اتهامات خود و نهادهای ذیربط در این حادثه اشاره می کرد فیلمبرداری کردند.ابتدا تصور می شد که این فیلم راهگشاست و همه مشکلات را حل خواهد کرد، اما عملا نتیجه ای بر عکس به دنبال آورد.

امیر فرشاد ابراهیمی از اعضای انصار حزب الله به همه چیز اعتراف کرده بود، . اما در پی ارائه این فیلم به دادگاه 34 نفر بازداشت شدند که خود شیرین عبادی و امیر فرشاد ابراهیمی هم از جمله آنان بودند اما هیچکدام از کسانی که در فیلم از آنها نام برده شده بود بازداشت نشدند و در عوض در جای شاکی نشستند.

دادگاه و شاکیان  نوار را جعلی خواندند و بر علیه عبادی و رهامی پرونده ای تحت عنوان نوار سازی گشودند.

 شیرین عبادی به این اتهام  بازداشت شده، برای 25 روز در انفرادی به سر برد و دادگاه سر انجام پروانه وکالت او و محسن رهامی را حتی قبل از اتمام دادرسی به پرونده دانشجویان کوی، باطل کرد.اما دادگاه تجدید نظر این حکم را نقض و آنان را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

اما در آن دوره مجلس ششم در مورد این پرونده و پرونده کوی دانشگاه تلاش بسیاری انجام داد که عمده این فعالیت ها در کمیسیون قضائی و کمیسیون اصل 90 انجام شد، اما مجلس هشتم، همفکر رئیس دولت دهم است، از این رو هنوز معلوم نیست که روند این پرونده به کجا خواهد رسید. اما کم نیستند ناظرانی که معتقدند اراده ای در پی محکوم کردن کروبی و دیگر افرادی است که اسناد تجاوز و شکنجه را گرد آورده اند.