پشت پرده حمله به روزنامه ایران

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دولتی ها دنبال درگیری بودند

ایران، روزنامه رسمی دولت، که روز دوشنبه شاهد درگیری حامیان دولت و ماموران امنیتی بود، دیروزمنتشرشد در حالیکه بخش بالایی صفحه اول آن سفید بود؛ در پس این سفیدی اما خبرهای خواندنی و شایعات شنیدنی زیاد بود: علی‌اکبر جوانفکر قصد دارد مجددا مصاحبه مطبوعاتی برگزار کند؛ حامیان احمدی نژاد از قبل به محل این روزنامه رفته بودند تا کار به درگیری بکشد و دولتی ها بتوانند از آن بهره برداری سیاسی کنند….

این در حالیست که تمامی بازداشت‌شدگان روزنامه ایران، آزاد شده‌اند. عبدالرضا سلطانی معاون سرویس سیاسی این روزنامه هم که “با دستور مقامات مافوق” آزاد شده، گفته: کمترین درسی که از احمدی نژاد گرفته ایم این است که در راه آرمان های انقلاب تا پای جان ایستادگی کنیم.

 

 صفحه سفید؛ اعتراض یا اجبار؟

روزنامه دولتی ایران، که روز دوشنبه شایعات حکایت از توقیف آن داشت، روز گذشته منتشر شد اما بدون تیتر نخست و به صورت سفید؛واکنشی به درگیری‌ ماموران دادستانی و دولتی ها در این روزنامه که طی آن ماموران امنیتی قصد بازداشت جوان‌فکر، مشاور احمدی نژاد را داشتند، اما برخورد برخی حاضران در این موسسه، باعث بروز درگیری و بازداشت تعدادی از آنان شد.

گردانندگان روزنامه ایران در‌باره انتشار این رسانه دولتی نوشتند: “حادثه دیروز دستگیری مدیرمسوول و 39 نفر از کارکنان روزنامه مانع از تداوم کار خبری تحریریه روزنامه شد”.

آنان ضمن ابراز امیدواری که “هرگز چنین حادثه تاسف آوری تکرار نشود” خود را “فدایی ولایت و نظام” دانسته و نوشته اند: “اکنون زخم​های خود را پنهان می کند تا نامحرمان از اقدامات دوستان ابله شادمان نشوند. دوستانی که بعضا قدم در پای نهروانیان می​گذارند. آنان که در روزنامه خود فرمان آتش صادر می‌کنند، بی خبر از آنکه این آتش می​تواند روزی دامان آنان را بگیرد”.

اما جهان‌نیوز ـ وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی ـ در این‌باره نوشت: “دلیل سفید بودن تیتر یک این روزنامه خالی بودن تحریریه برای انتخاب تیتر بوده است.البته روز گذشته جوانفکر پس از بازداشت همراه با دستبند با توصیه مقامات ارشد آزاد شده است و می توانست برای روزنامه تیتر انتخاب کند هرچند ممکن است انگیزه لازم برای تیتر زدن را نداشته است”.

 

روایت دولتی ها

 ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت در گزارش این درگیری به نقل از مجتبی مژده شفق رییس اداره حقوقی و بازرسی این خبرگزاری نوشته است: “نمایندگان دادستانی بدون رعایت ماده (24) قانون آیین دادرسی کیفری با هدف جلب آقای جوانفکر مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری و مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به محل برگزاری کنفرانس مطبوعاتی ایشان مراجعه کردند، لذا کارکنان موسسه و روزنامه ایران به دلیل عدم رعایت ضوابط و مقررات، از خروج آقای علی اکبر جوانفکر از ساختمان روزنامه ایران ممانعت کردند که با دستور نمایندگان دادستان، نیروی انتظامی و پلیس امنیت کشور به عنوان ضابطان قضایی با ورود به ساختمان موسسه ایران و استفاده از گاز اشک آور و باتون و برخورد قهرآمیز نسبت به بازداشت شدگان و بکار بردن الفاظ رکیک به خبرنگاران روزنامه ایران، نسبت به بازداشت و انتقال حدود 35 نفر از کارکنان و خبرنگاران روزنامه به بازداشتگاه موقت پلیس امنیت و تخلیه ساختمان از کلیه پرسنل، مبادرت نمودند”.

خبرگزاری ایرنا درباره بازداشت‌شدگان روزنامه ایران هم نوشته است: “10 تن دیگر از کارکنان و خبرنگاران روزنامه ایران که در بازداشت بسر می‌بردند، عصر روز سه شنبه آزاد شدند. 30 تن از کارکنان و خبرنگاران به همراه مصیب نعیمی مدیرمسوول روزنامه ایران، شب گذشته آزاد شده بودند”.

 

روایت دیگر

اما اصول‌گرایان مخالف احمدی نژاد روایت دیگری از این ماجرا دارند.دادستان تهران گفته که “یک روز قبل از مجاری مسوول و رسمی کشور به نامبرده[جوانفکر] درخصوص بیان اظهارات بوداختلاف‌برانگیز با هدف تشویش اذهان عمومی هشدار” داده، اما وی وقعی به این هشدار ننهاده و به همین دلیل”در اجرای قانون دوتن از نمایندگان دادستان به محل مصاحبه مطبوعاتی وی اعزام شدند و پس از استماع اظهارات آقای جوانفکر و انعکاس به دادستانی تهران مقرر شد نامبرده به دادسرا معرفی شود”.

او همچنین ضمن دادن هشدارنسبت به بر هم خوردن فضای کشور، جوانفکر را عامل تحریک کارکنان این مجموعه دانسته و روایت مشاور احمدی نژاد از روند این درگیری و استفاده از گاز اشگ آور را تکذیب کرده و گفته است: اساسا مامورین این دادستانی در ماموریت های محوله مجاز به حمل وسایل مذکور نیستند.

اما جوان‌فکر بعد از آنکه دست‍‌بند بر دستان خود دید، آن طور که یکی از خبرنگاران ایران به روز گفته با احمدی‌نژاد تماس گرفت: “وقتی به احمدی‌نژاد گفت که جریان از چه قرار است، احمدی‌نژاد با ناراحتی اعلام کرد که او حق ندارد روزنامه را ترک کند و کسی هم حق ندارد وی را بازداشت کند. ماموران اما جوان‌فکر را از اتاق بیرون آوردند و در حالی که روی زمین انداخته بودند، دست‌بند زدند”.

رسانه‌های اصول‌گرا هم در تحلیل اتفاقات روزنامه ایران نوشته‌اند: “جوانفکر دستور داشته است که هشدار دادستانی را نشنیده بگیرد و به تکرار ادعاهایی که به گفته دادستانی بی اساس است، بپردازد. به طور منطقی او می بایست از پشتیبانی و عقبه خود مطمئن باشد که هشدار یک نهاد قضایی مهم را بی ارزش بداند. نکته مهم این است که مدیر عامل موسسه ایران اظهارات جنجالی خود را در کنفرانس خبری و در حضور ۲ نفر از ماموران دادستانی تهران بدون هیچ واهمه ای تکرار کرده است. البته آنچنان که جوانفکر پس از رویدادهای دیروز بیان کرد، رئیس جمهور شخصا به رایزنی با مقامات قضایی پرداخته و مانع از دستگیری او شده است؛ واقعیتی که تحلیل مذکور را تایید می کند”.

پیش از این حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان با انتشار سرمقاله‌ای مصاحبه جوانفکر با اعتماد را که بهانه توقیف این نشریه شد به نیروهای خارجی نسبت داده و هدف وی را منحرف کردن افکار عمومی از بحث اختلاس 3هزار میلیارد تومانی دانسته و نوشته بود: “همزمان با نزدیک شدن پرونده فساد اقتصادی 3هزار میلیارد تومانی به مراحل پایانی خود، حلقه انحرافی احساس خطر کرده و با انجام مصاحبه مزبور و ضمن اطلاع از آن که این مصاحبه مستلزم تعقیب قضایی است، در پی انحراف افکار عمومی از دخالت این حلقه در فسادکلان مورد اشاره بوده است”.

سیدنظام‌الدین موسوی، دبیر انجمن روزنامه نگاران مسلمان، نیز در این باره گفته است: “آقای جوانفکر به واسطه پشت گرمی و حمایتی که از جانب برخی محافل قدرتمند دارد به این احساس رسیده که از نوعی مصونیت آهنین برخوردار است که علی الظاهر احساسی چندان غیرواقعی هم نیست چون به رغم حوادث پرحاشیه امروز، نهایتا با فشار همان محافل وی بازداشت نشده است”.

بهروز جعفری، یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس اما خبر از آن داده که “در جلسه کمیسیون فرهنگی حوادث روزنامه ایران به عنوان یک خبر مهم و فوری مطرح و مقرر شد در جلسه بعدی کمیسیون با جمع آوری اطلاعات بیشتر تصمیم گیری شود”.

 

واکنش احمدی‌نژاد و تهدید وی به بازداشت

احمدی‌نژاد پس از اعلام خبر احتمال بازداشت جوان‌فکر، نشست غدیر را نیمه‌کاره رها کرده بود. رسانه‌های اصول‌گرا نیز اعلام کردند که آزادی جوان‌فکر پس از “رایزنی‌های صورت گرفته توسط مقامات ارشد” اتفاق افتاده است. وی همچنین سفر خود به استان کهکیلویه و بویراحمد را هم لغو کرد.

همچنین پس از جمع‌آوری و شکستن کامپیوترهای روزنامه ایران، از طرف نهاد ریاست جمهوری تعدادی لب‌تاپ برای این روزنامه فرستاده و تاکید شد که این روزنامه باید حتما منتشر شود.

واکنش تند احمدی‌نژاد نسبت به بازداشت جوان‌فکر در حالی صورت گرفته که فاطمه بداغی، معاون حقوقی وی، بدون اشاره به درگیری در روزنامه ایران، وادعای بی اطلاعی از جزییات پرونده جوان‌فکر، به گفتن این جمله اکتفا کرده که” تمام افراد در برابر قانون برابر هستند و هیات دولت قصدی برای دفاع از جوانفکر ندارد”. وی دولت راهم “مطیع قانون” دانسته، به شرط آنکه “مراحل حقوقی و قانونی آن به درستی طی شود”.

همزمان یکی از وبلاگ نویسان اصولگرا با انتشار مطلبی به نقل از بازداشت‌شدگان نوشته که “بدترین فحاشی ها نسبت به آنها و حتی رئیس جمهور صورت گرفت”.

وی همچنین نوشته است که بازداشت‌شدگان “نوچه‌های مشایی و بقایی” نامیده شده‌ و ماموران به آن‌ها گفته‌اند: “مطمئن باشید چند وقت دیگه احمدی نژادتون هم چشم بسته میاریم اینجا”.

وی همچنین از 39 فرد بازداشت شده در جریان اتفاقات روزنامه ایران با عنوان “افراد فعال در درگیری‌های فتنه 88” نام برده است.

حسن روزی‌طلب٬ خبرنگار سابق روزنامه ایران، نیز در این‌باره نوشته: “این حمله یادآور حمله اراذل و اوباش به روزنامه‌ها در دوران مصدق است”.

وی با مقایسه این حمله با “فاجعه کوی دانشگاه”، افزوده: “مسائل از مدل مساله حمله به کوی دانشگاه است. از همون مسائلی که آقا می گفت قلب من را جریحه دار کرده است”.

وی اقدام ماموران دادستانی را “لشکرکشی و قرق کردن یک موسسه فرهنگی” نامیده و از “ضرب و جرح و دستگیری بیگناهان، پرتاب گاز اشک آور در محیط بسته، ضرب و شتم و فحاشی به خانم های خبرنگار و کار مند، فرستادن یک خبرنگار به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ناجا، دستگیری بیش از 40 نفر و پابرهنه کشیدن آنها در خیابان، شکستن شیشه ها و مانیتورهای تحریریه” به عنوان اتفاقات رخ داده در این روزنامه نام برده است.

یک روز پس از توقیف اعتماد به بهانه مصاحبه با جوان‌فکر، وی از سوی قوه قضاییه به دلیل انتشار ویژه‌نامه خاتون – مربوط به حجاب – به دلیل “انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه ‌نامه ای با عنوان خاتون” به ۶ ماه حبس و برای “انتشار مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی در این ویژه‌نامه” به ۶ ماه دیگر زندان و سه سال محرومیت از کار مطبوعاتی محکوم شد.

اصولگریان مخالف دولت معتقدند وظیفه جوان‌فکر نشنیدن هشدار دادستانی و دامن زدن به درگیری ها برای بهره برداری سیاسی بوده است.آن ها این جو سازی راناشی از نگرانی بابت رو شدن دست “جریان انحرافی” در این اختلاس و تلاش برای اینکه به این برخورد “صرفا قضایی”، لباسی از درگیری های سیاسی پوشانده شود دانسته و تاکید کرده اند هدف دولتی ها این است که با ایجاد “التهاب” امکان برخورد با متهمان ضعیف تر شود.

گفتنی اینکه سازمان گزارشگران بدون مرز دیرور با انتشار بیانیه‌ای حمله به روزنامه ایران را محکوم کرد.